|
||||
|
||||
Resepodd om Grekland med Alexandra Pascalidou
Jag fick precis ett mejl från Per J Andersson på Vagabond. Han tipsar om en Resepodd om Grekland. En timmes prat om att resa i Grekland med Alexandra Pascalidou.
Mer information finns här. |
|
||||
|
||||
Sv: Resepodd om Grekland med Alexandra Pascalidou
Ja, den måste man lyssna på, men nu undrar man ju. När kommer Kalimerapodden?
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Bra fråga, har dock inget bra svar.
|
|
|||
|
|||
Jättebra pod! Ville lyssna en timme till!
|
|
|||
|
|||
Åh vad kul att lyssna på. En lite annorlunda "turistpodd" som innehåller allt.
|
|
|||
|
|||
Älskar historien om tårtan på Ikaria. Alexandra menar att det är en mentalitet typisk för Ikaria men så är det ju på många ställen i Grekland.
Och att hon gör så fin reklam för Aten. |
|
||||
|
||||
Nu har jag äntligen tagit mig tid att lyssna på podden och så bra den var!!
När man hör Alexandra berätta om sina smultronställen i Aten och den attiska kustremsan, blir jag alldeles lyrisk. Visst har jag genom mina fåtaliga resor genom Aten, sett att det finns tillgång till stränder, men jag har aldrig fattat att småskaligheten finns även där. Ska nog planera in en Aten-semester tror jag. Sen var det kul att höra alla små anekdoter och grekiska vanor. Som det här med maten. Dagens första fråga från en grek är ”Vad ska vi äta idag?”. Så underbart! Det är jag i ett nötskal. Kanske därför man älskar Grekland så mycket! Även kul att höra uttalen av öar som Paxos, Ikaria och Astipylea. Inte som svenska uttal direkt. /Netwolf |
|
|||
|
|||
Jättefin pod!
Jag blev så förvånad att jag faktiskt varit på nästan alla platser hon pratade om och jag fick ju bilder direkt i huvudet.....Tänk, t o m Andros nämndes... Just Aten och kustremsan runt Aten är jag glad att hon gjorde "reklam" för. Där har man ju varit många veckor sammannlagt och där är fantastiskt! Jag undrar också varför charterresorna till grekiska rivieran försvann efter 1990-talet Det var oerhört fascinerande att åka på resa så här mitt på dagen... Lissi |
|
||||
|
||||
Det finns ett flertal öar och byar som uttalas på ett helt annat sätt än vad man tror. Amorgos uttalas Amorgós och Katapolo uttalas Katápola. Bara för att ta två exempel.
|
|
|||
|
|||
Jag blev så förvånad att Antiparos uttalas Antíparo, alltså med betoning på i:et. fast jag ju egentligen kan det där med betoning på tredje stavelsen bakifrån.
Lissi |
|
|||
|
|||
Exakt, det fick jag snabbt lära mig när jag kom dit..
|
|
||||
|
||||
Nu när jag är på semester så hade jag tid att lyssna på podden. Verkligen härlig och inspirerande!
/ Anne |
|
||||
|
||||
När jag lyssnade så tänkte jag att ja så är det enkelt och alldelens UNDERBART
Med bara 5 dagar kvar längtan blev inte mindre. |
|
||||
|
||||
Citat:
/NW |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi. |
|
|||
|
|||
Uttal är intressant. Jag brukar alltid säga att vi for till Ikária och kom hem från Ikaría. Så for vi till Zakýntos och kom hem från Zákyntos.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
||||
|
||||
Och andra reser till Folegándros och kommer hem från Folégandros.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|