|
|||
|
|||
Tråkig attityd!
Jag reser ofta till små platser där ställena man bor på, tavernorna och barerna ägs och drivs av familjer från platsen, i liten skala. Under några hektiska månader jobbar de i stort sett dygnet runt för att klara sin försörjning och ge sina gäster det de önskar. När jag besöker dessa platser förväntar jag mig inte femstjärnig professionell service, ett komplett utbud av allt man kan tänka sig när det gäller mat eller dryck eller att allt fungerar smidigt hela tiden.
Det jag förväntar mig, och får, är ett varmt välkomnande, ett personligt bemötande och omhändertagande långt utanför "det professionella" och en vilja att göra mitt besök så bra som möjligt för mig. Det jag bidrar med är en vilja att se och ta in hur det fungerar just på denna plats, min nyfikenhet på just denna plats och de människor jag möter där, en portion tålamod och tilltro till att allt kommer att lösa sig på bästa sätt. Jag återvänder ofta till de platser där jag trivs, där jag känner mig välkommen, och jag blir både ledsen och arg när jag ser och hör hur en del andra besökare behandlar mina vänner som jobbar på hotellen, tavernorna och barerna. Jag vet inte om det är en skandinavisk hobby att klaga på och förlöjliga människor som jobbar hårt för att ge service, men de senaste somrarna har jag stött på rätt många klagande skandinaver som högljutt uttalar sig om människors lathet och brist på service. Det här är turister som har valt att åka till små platser, äta på små tavernor och som där förväntar sig samma utbud och service som på femstjärniga hotell. Det är turister som har valt att åka till öar/platser med färre än 100 bofasta som klagar över bristen på affärer. Det är turister som valt att resa i Kykladerna och som sen klagar på att det blåser så att inte alla båtar går. Det är turister som besöker nudiststränder och klagar på att människor är nakna där. En tråkig attityd som jag hoppas att jag slipper möta på kommande resor! Våga |
|
||||
|
||||
Sv: Tråkig attityd!
Desværre kan jeg ikke helt sige mig fri fra at have mødt sådanne typer, som du omtaler, men heldigvis er det sjældent!
Efter min opfattelse ville sådanne turister (uanset nationalitet) også være utilfredse, selvom de rent faktisk boede på et 5-stjernet hotel/resort. Det er deres hverdag og liv generelt, som de er utilfredse med, men desværre følger denne utilfredshed med på deres ferie. Generelt er de med-turister, jeg møder, mennesker, der tager tingene, som de kommer, og som til stadighed - ligesom jeg selv - glædes (og faktisk også forundres) over den åbenhed, venlighed og gode service, man for det meste bliver mødt med. |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Tror inte det bara är skandinaver som beter sig så. På lilla Lipsi har jag upplevt att italienarna ofta klagar på allt möjligt och ställer väldigt höga krav.
|
|
||||
|
||||
Jag väljer servicen och bemötandet på ett litet, familjedrivet ställe alla dagar i veckan ... Det är ju där de har hjärtat med. Inte bara sina skrytiga stjärnor.
Jag minns första lunchen jag åt på Fourni, det var på Miltos taverna. En av de rätter jag frågade om var grillad/ugnsbakad feta. Det fanns inte. Killen som tog upp beställningen tittade frågande på sin kvinnliga kollega och fick bekräftelse: nej, det fanns inte. Men han funderade lite och så frågade han: "Menar du feta i foliepaket?" "Ja". "Med lite olja, tomat och oregano?" "Ja". "Och sen på grillen?" "Ja, precis det menar jag". "Vänta så ska jag kolla". Efter en EVIGHET när jag var nära att börja gnaga på brödkorgen av ren hunger kom killen tillbaka, stolt bärande på ett paket bestående av bortåt en halv rulle folie och där inuti låg min feta! Man måste ju bara älska sådant. Och det händer bannemej inte på de femstjärniga ställena. |
|
|||
|
|||
|
|
||||
|
||||
Det lilla stället på stranden på Fourni som hade två rätter grekisk sallad och kokt zucchini med citronsmak. En underbart god rätt. Nästa dag serverades get och ungsbakad potatis. Lika gott det får man inte på 5-stjärniga hotell. Eva
|
|
||||
|
||||
Ja det är ett underbart litet ställe !!!
|
|
||||
|
||||
Tror inte heller det, har sett och hört samma typ av klagomål från andra nationaliteter, och på alla slags öar, stor som små.
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Kan inte komma ihåg att jag har hört så mycket klagomål på mina resor i Grekland... kan ju vara så att jag är så uppfylld av den underbara miljön omkring mig och mina egna aktiviteter.. så jag har stängt av ALLT annat negativt omkring mig....
|
|
||||
|
||||
Citat:
--- Nu senast på Tilos hade jag oturen att ett sällskap på 6-8 franska seglare anlände till tavernan innan jag hunnit beställa. Och de kunde förstås inte förväntas att själva läsa menyn på det obegripliga minoritetsspråket engelska, de ville att MONSIEUR LE CHEF skulle förklara rätterna för dem. Helst hela menyn. Dessvärre var MONSIEUR LE CHEF ensam på tavernan denna kväll, hans fru, som normalt sköter logistiken med samma precision som man önskar av sin eventuella hjärnkirurg, var hos tandläkaren på Rhodos. Därför skulle MONSIEUR LE CHEF sköta så väl beställningar som matlagning och servering - ENSAM. Vilket inte bekymrade seglarna det minsta. Och dessvärre missade han att jag kommit före segelsällskapet. Så han gick till dem först. Och när den evighetslånga polska riksdagen äntligen bestämt sig för SALADES och POISSON (vilket jag kunde ha gissat åt dem från början för finns det inte hummer så äter fransmän och italienare alltid sallad och fisk) - då var jag bra hungrig. Och dyster. Men: då fick jag hjälp av en räddande ängel, i gestalt av en av de brittiska expats som jag känner och som jag morsat på när jag kom. Han kallade till sig monsieur le chef, viskade något i hans öra och pekade på mig. Och då fick jag beställa! Sedan flyttade jag över till ängelns bord, min mat kom innan fransmännens - och även innan delar av den räddande ängelns sällskaps, är jag rädd - men ordningen var hyfsat återställd. Vet inte om det är fransmän eller segelsällskap jag kommer att försöka undvika i fortsättningen. Kanske både och |
|
||||
|
||||
Sen har vi ryssarna. Jag har aldrig hört en hotell- eller restaurangägare säga nåt positivt om dem. Högljudda, krävande, oförskämda med mera. Nu ska jag i rättvisans namn säga att jag har även träffat tystlåtna och trevliga ryssar, men jag är så klart inte en hotell- eller restaurangägare.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Birgitta. |
|
||||
|
||||
Jag har träffat otroligt trevliga fransmän och italienare både hos Paris och Julia på Honeymoon, på Karpathos, Amorgos, Folegandros och i Parga. Har inte märkt att de uppför sig sämre än personer från andra länder men jag har kanske haft tur. Upplever också att de hanterar de starka dryckerna bättre än vad en del skandinavier gör. Visst de är kanske ganska matälskande personer och kommer från länder där maten är mycket viktig så möjligen leder det till fler frågor om vad köket kan servera.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||