|
||||
|
||||
Vindruvor
Som vi har vattnat och vattnat...
Idag har jag ätit en massa av våra gröna, lite syrliga vindruvor, jättegoda. Förra veckan var det som att äta omogna krusbär, nu har de fått lite gulare färg och blivit sötare. Ett tidigt minne från Rodos, 1965: En kurskamrat därifrån såg till att jag fick träffa hans familj, som bodde innanför ringmuren. De bjöd på mat, och efter maten reste sig fadern upp och skar ner en stor klase vindruvor från rankan över våra huvuden. Det var exotiskt för norrlänningen... Vi borde ha mängder, efter all gödsel och vattning och beskärning. Ingen besprutning (än) fast alla säger att man måste svavla och så, annars får man små skrumpna svarta oätliga saker. Getingarna gillar också druvor, så jag skyndar mig att äta först. Man kan sy små påsar och kapsla in klasarna, kanske jag ska göra det. Det är onödigt att komma ihåg hur många plantor vi satt under åren , som inte tagit sig, det gäller blommor och buskar med. Jag kämpar med övermäktiga fiender: dålig jord, torka, blåst. Lägg till besök av getter och du har bilden klar för dig. Nu går jag ut och hämtar lite fler vindruvor. |
|
|||
|
|||
Sv: Vindruvor
...låter underbart Monica... tänk att bara kunna gå ut och plocka....
|
|
||||
|
||||
Monica, jag har också gett upp,,,,
Vi har vattnat och vattnat. Åkt som en skottspole mellan ön och stan för att bara vattna. Det är bara salladen,ärtskidorna och krassen som har tagit sig. Kan även hoppas på fröna av chilli från Paleochora som artar sig. Och ärtorna och salladen får jag äta själv,,, Skulle vilja skära ner några klasar vindruvor. Birgitta. |
|
|||
|
|||
Citat:
Monica |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har en väldigt kraftfull chili som är sådd av frön som vännen Climerio tog med vid ett av sina besök här. Jag kan ta sticklingar till dig om du vill. Min största planta är tre år nu. Står på fönsterbrädan på jobbet vintertid. Han skulle nog gärna se att du hade en planta också. Eva |
|
||||
|
||||
Jag tar GÄRNA emot en planta av frön från Climerio. Älskar att se hur dom frodas.
På vår altansida skulle nog vindruvor trivas i år. Stekhet värme i över 3 veckor. Allt har förgåtts där. Utom mina makrorabarber från Åmsele. Birgitta. |
|
||||
|
||||
På tal om odlingsbekymmer: vi har finfina granatäppleträd, men frukterna spricker. Får jag nu genast ett tips: ska man vattna mycket och tidigt på året (säger somliga) eller inte alls (säger andra).
|
|
|||
|
|||
Ja, nog får man kämpa för vindruvorna! För oss på södra Kreta är det vinden, som nästan varje år förstör skörden. Men vi gläds över de vi kan äta. Hur det är i år, får vi se nästa vecka.
Vad det gäller granatäpplena har vi samma problem. Våra grekvänner ger olika råd. Vi förväntar oss att vår studerande agronom och vän ska kunna ge oss tips. Maria har ett år kvar gällande utbildning på träd. Men du kanske hinner få tips innan dess. / Jannis |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|