|
|||
|
|||
Kokkari - lite hjälp till förstagångs besökare
Hej allihopa!
Jag och min tjej har bokat in en resa till Kokkari i slutet av maj. Vi har lite funderingar då ingen av oss varit där: 1. Restauranger grekisk mat - Har ni några tips på restauranger som serverar god grekisk mat? Man vill ju prova på äkta inhemsk mat när man ändå är där och inte bara turistfällorna. 2. Andra bra/sämre restauranger - alla tips är välkomna. Även om restauranger man ska hoppa över. 3. Har försökt läsa lite om matpriser, men det verkar som att det beror på vart man går. Klarar man sig i snitt på 50£ på två vuxna per dag? Lunch och middag och kanske en liten fika för det priset. Eller är det för lite räknat? 4. Någon som bott på Nafsika lägenhetshotell nyligt? Era synpunkter på lägenhetshotellet? Tips till oss som ska bo där? 5. Någon som har en aning om vad det kostar att åka över med båt till Turkiet och besöka Ephesos? Är det billigare att boka där borta än att boka online någonstans? Trots att det är lite över 100 dagar kvar så sitter man och funderar och drömmer efter alla bilder och videos man tittat på om Samos och Kokkari. Ska även ladda ner E-guiden som finns här om Samos. Tacksam för alla svar och synpunkter då jag vet att det är många erfarna Samos besökare i detta forum. Vem vet, kanske blir vi också frälsta på denna ö och kommer tillbaka år efter år... // Ingemar |
|
|||
|
|||
Sv: Kokkari - lite hjälp till förstagångs besökare
Hej! Jag har bara varit i Pythagorion förutom en rundtur runt ön. Men vad mat beträffar finns det mycket god mat för under 10€ men vill man ha grillad fisk eller en köttbit går det upp mot 20 ibland. Åtminstone 15-18. En halvliterskaraff lokalt vin går på mellan 4 och 5,5. Vatten på flaska är billigt och en stor kostar runt 1,5. Kaffe brukar gå på 2,5 så det är ganska dyrt ute. En öl mellan 3-3,5. Och kika där det sitter mycket greker och äter det är svårt ibland att rekommendera restauranger eftersom många byter kockar från säsong till säsong. Men jag tror inte det blir ett dugg svårt att hitta god mat trevlig resa
|
|
||||
|
||||
Kan inte svara på dina specifika frågor - men enligt min uppfattning har ni valt ett väldigt fint resmål. Visst är där turistifierat men i maj är det i regel lugnt överallt på öarna.
Jag har bara tillbringat en enda dag där, när jag bodde i Vathy (Samos stad) i samband med en resa till Fourni. I Vathy är det klent med bad så jag hyrde moppe och körde till Kokkari, och blev mycket positivt överraskad över hur idylliskt där var. Jag tycker verkligen inte alls om Pythagorion så jag var rädd att Kokkari skulle vara likadant, men det var en vacker by med en lång, mycket fin stenstrand. Ska jag bo någonstans på Samos med bättre badmöjligheter än i Vathy (som jag annars gillar jättemycket) så skulle jag absolut välja Kokkari. |
|
|||
|
|||
Jag och min man har bott i Kokkari ett flertal gånger,en som vi tycker mysig by.Specifika ställen att äta eller inte äta på har jag svårt att ge råd om men ett speciellt ställe som vi gillar är tavernan mittemot den stora kyrkan.Där sitter de äldre männen under dagarna och där har vi oxå ätit god mat.Byn är förvisso "turistisk"men vad då vi är ju turister vi som väljer att komma dit.Nere i hamnpromenaden ligger tavernorna tätt,bara att välja.Finns oxå trevliga barer där.Ena stranden inne i byn är en lång klapperstenstrand, finns även en sandstrand bortanför hamnstråket.Vi brukar vandra ut från byn till Limonaki eller Tsamadou ständerna.Den senare lite längre bort och där man på en del av stranden kan naturistbada och sola.
Ni kommer med all säkerhet få en trevlig vistelse där.Samos och Kokkari har en särskild plats i vårt grekhjärta. Monica |
|
|||
|
|||
Ja - bläckfisken (inkfish) och jag tycker olika om somligt. Jag har semestrat tolv eller 13 gånger i Pythagorion och varit på besök i Samos stad och vathy och absolut inte gillat det. Vi kan dock enas i att vi båda tycker om krokkari ) så
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|