|
|||
|
|||
Sv: Ska vissa länder bojkottas?
På de hotell jag bott på i Piraeus har jag fått kvitto utan att fråga om det, men ute på öarna har jag fått be om det och då har de fixat det.
Ibland har jag även struntat i att fråga om det, då det för mig inte är så viktigt! |
|
|||
|
|||
Citat:
Sorry, men jag betalar inte överpris till någon, inte ens till greker. Man lär sig snabbt hur mycket ett rum är värt (beroende på läge, säsong, standard, hur länge man stannar, o s v), så jag tackar inte ja om jag ser att det är överpris. Ja, tyvärr har jag haft genomgående negativ erfarenhet av grekernas skatter, och ännu mera på skattemoralen i Grekland, i alla fall från 1979 (min första båtluff) tills 2013 (min senaste). Och det har inneburit endast två kvitto för logi på alla dessa resor, säkerligen över hundra olika ställen jag bott på, förutom när jag bott på större hotell (betalat med kort) i Aten. Och då menar jag riktigt kvitto, kassakvitto. Papperslappar av olika typer (a lá Inkfish) har jag fått flera. 2013 försökte jag betala med kort på flera ställen, men de vägrade. Men jag hoppas verkligen att situationen har förändrats, det är på tid. Jag åker i september. |
|
|||
|
|||
Håller, tyvärr, med RobEri här. Tom på charterhotell har jag inte kunnat betala med kort, när jag tex önskat betala för en veckas luftkonditionering. De säger det har med avgifter att göra. Men vet inget om vad sånt kostar. Får se i sommar nu då när vi bla skall bo en hel härlig vecka på Naxos om jag kan betala med kort eller inte på det lilla hotellet vi skall bo på.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Så ser det ut i Sverige och det är nog inte billigare i Grekland Hasse Senast redigerad av MetaxaHasse den 2015-03-17 klockan 12:20. Anledning: blev fel uttryckt |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Så är det i Sverige också åtminstone där jag befinner mig. Eva
|
|
||||
|
||||
Citat:
Småföretagare kan ju nu för tiden erbjuda kortköp med izettel (tror den heter så) som du kopplar på din mobil och du får in pengarna direkt på kontot. Kunden får kvitto på mailen. Denna apparat kostar inte många kronor. // Malin |
|
||||
|
||||
Man betalar avgift för de köp som kunder gör via i-zettle också.
Celbe |
|
||||
|
||||
Vi har betalt overnattingene våre med kort flere ganger i Hellas, også på øyene, i Athen er det vel selvsagt at man kan det !?
Jeg har booket via booking.com, da kommer det spørmål/fråga "hvordan vil du betale til overnattingsstedet" da har jeg valgt "med Visakort" ingen har (hittil) bedt om/spurt om jeg kunne betale kontant i stedet. Også på booking.com. er det enkelte steder som ikke tar kort, så ...da er det vel "legalt" da - i fjor betalte vi med Visa på Paros, Iraklia, Naxos, Athen, Rhodos og Patmos. Det er kun i Chania vi (hittil) har betalt med Visa når vi har booket selv/direkte. Til ferien vår nå i april har vi booket alle overnattingsstedene på booking.com og "sagt" at vi betaler med Visa. - da får vi se om d e stedene også tar i mot kortbetaling, det gjelder Poros, Hydra, Spetses, Ermioni og Nafplion |
|
||||
|
||||
Citat:
Men avgiften är betydligt mindre vad jag förstår...? |
|
||||
|
||||
Jag är ett gammeldags järnspett
Kontanter funkar bäst(jag tar även på faktura i verksamheten,beroende på kund),du kan inte bli robbad på mer än det du har i fickan o för den som är på krogrunda så..då plånboken är tom så är det dags att gå hem Hasse |
|
||||
|
||||
Mitt rättesnöre har varit att jag åker inte till länder som tar livet av sina medborgare d.v.s. har dödsstraff. Och det har jag följt med ett undantag - en mellanlandning (på 4 timmar) i Singapore på väg till Australien. Och nej, jag har inte varit i Thailand eller USA!
Jag vet inte varför. Det är bara en känsla.....knäppt kanske. |
|
|||
|
|||
Citat:
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|