Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-03-16, 22:04
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Ska vissa länder bojkottas?

På de hotell jag bott på i Piraeus har jag fått kvitto utan att fråga om det, men ute på öarna har jag fått be om det och då har de fixat det.

Ibland har jag även struntat i att fråga om det, då det för mig inte är så viktigt!
Svara med citat
Gammal 2015-03-16, 22:46
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Med fullt pris menar jag att man betalar det pris som står på hemsidan eller det pris som ges utan att man försöker få det billigare - dvs utan att man förhandlar ned det.
Nu var mitt svar iofs mer riktat till RobEri som jag uppfattade hade en mer generellt och genomgående negativ erfarenhet av Grekernas skatter i samhället i stort, både i denna tråd men även i en annan.

Sorry, men jag betalar inte överpris till någon, inte ens till greker. Man lär sig snabbt hur mycket ett rum är värt (beroende på läge, säsong, standard, hur länge man stannar, o s v), så jag tackar inte ja om jag ser att det är överpris.
Ja, tyvärr har jag haft genomgående negativ erfarenhet av grekernas skatter, och ännu mera på skattemoralen i Grekland, i alla fall från 1979 (min första båtluff) tills 2013 (min senaste). Och det har inneburit endast två kvitto för logi på alla dessa resor, säkerligen över hundra olika ställen jag bott på, förutom när jag bott på större hotell (betalat med kort) i Aten. Och då menar jag riktigt kvitto, kassakvitto. Papperslappar av olika typer (a lá Inkfish) har jag fått flera. 2013 försökte jag betala med kort på flera ställen, men de vägrade. Men jag hoppas verkligen att situationen har förändrats, det är på tid. Jag åker i september.
Svara med citat
Gammal 2015-03-17, 00:38
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Håller, tyvärr, med RobEri här. Tom på charterhotell har jag inte kunnat betala med kort, när jag tex önskat betala för en veckas luftkonditionering. De säger det har med avgifter att göra. Men vet inget om vad sånt kostar. Får se i sommar nu då när vi bla skall bo en hel härlig vecka på Naxos om jag kan betala med kort eller inte på det lilla hotellet vi skall bo på.
Svara med citat
Gammal 2015-03-17, 12:17
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Håller, tyvärr, med RobEri här. Tom på charterhotell har jag inte kunnat betala med kort, när jag tex önskat betala för en veckas luftkonditionering. De säger det har med avgifter att göra. Men vet inget om vad sånt kostar. Får se i sommar nu då när vi bla skall bo en hel härlig vecka på Naxos om jag kan betala med kort eller inte på det lilla hotellet vi skall bo på.
Här i Sverige kostar det c:a 2:-/tillfälle,terminalhyra 200:-/månad(+moms),ev.extra abbonnemang för att inte kollidera med annan anslutning.Så nog kostar det med kort.+att om du betalar med kreditkort varierar det mellan 2-5%på köpebeloppet,beroende på vilket det är,som butiken/företaget etc.får betala.Inget som man får ta av kunden.På min lilla verksamhet låg totalen mellan 12-14tusen/år,jag tar ej kort nå´t mer sedan 15år tillbaka i tiden.Sparar till Greklands semester´n istället.Kontant eller faktura(beroende på kund).
Så ser det ut i Sverige och det är nog inte billigare i Grekland
Hasse

Senast redigerad av MetaxaHasse den 2015-03-17 klockan 12:20. Anledning: blev fel uttryckt
Svara med citat
Gammal 2015-03-17, 19:22
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
Här i Sverige kostar det c:a 2:-/tillfälle,terminalhyra 200:-/månad(+moms),ev.extra abbonnemang för att inte kollidera med annan anslutning.Så nog kostar det med kort.+att om du betalar med kreditkort varierar det mellan 2-5%på köpebeloppet,beroende på vilket det är,som butiken/företaget etc.får betala.
Ja det förklarar väl en del. Kan aldrig tänka mig det är ens i närheten i Grekland. Bor ju i Norge och här betalar "alla" med kort, oavsett om det bara är för ett tuggummi....
Svara med citat
Gammal 2015-03-18, 06:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Ja det förklarar väl en del. Kan aldrig tänka mig det är ens i närheten i Grekland. Bor ju i Norge och här betalar "alla" med kort, oavsett om det bara är för ett tuggummi....
Så är det i Sverige också åtminstone där jag befinner mig. Eva
Svara med citat
Gammal 2015-03-18, 18:02
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
Här i Sverige kostar det c:a 2:-/tillfälle,terminalhyra 200:-/månad(+moms),ev.extra abbonnemang för att inte kollidera med annan anslutning.Så nog kostar det med kort.+att om du betalar med kreditkort varierar det mellan 2-5%på köpebeloppet,beroende på vilket det är,som butiken/företaget etc.får betala.Inget som man får ta av kunden.På min lilla verksamhet låg totalen mellan 12-14tusen/år,jag tar ej kort nå´t mer sedan 15år tillbaka i tiden.Sparar till Greklands semester´n istället.Kontant eller faktura(beroende på kund).
Så ser det ut i Sverige och det är nog inte billigare i Grekland
Hasse

Småföretagare kan ju nu för tiden erbjuda kortköp med izettel (tror den heter så) som du kopplar på din mobil och du får in pengarna direkt på kontot. Kunden får kvitto på mailen. Denna apparat kostar inte många kronor.

// Malin
Svara med citat
Gammal 2015-03-18, 19:16
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Denna apparat kostar inte många kronor. // Malin
Man betalar avgift för de köp som kunder gör via i-zettle också.

Celbe
Svara med citat
Gammal 2015-03-18, 22:16
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Vi har betalt overnattingene våre med kort flere ganger i Hellas, også på øyene, i Athen er det vel selvsagt at man kan det !?

Jeg har booket via booking.com, da kommer det spørmål/fråga
"hvordan vil du betale til overnattingsstedet" da har jeg valgt "med Visakort"
ingen har (hittil) bedt om/spurt om jeg kunne betale kontant i stedet.

Også på booking.com. er det enkelte steder som ikke tar kort, så ...da er det vel "legalt" da

- i fjor betalte vi med Visa på Paros, Iraklia, Naxos, Athen, Rhodos og Patmos.

Det er kun i Chania vi (hittil) har betalt med Visa når vi har booket selv/direkte.

Til ferien vår nå i april har vi booket alle overnattingsstedene på booking.com og "sagt" at vi betaler med Visa.
- da får vi se om d e stedene også tar i mot kortbetaling, det gjelder Poros, Hydra, Spetses, Ermioni og Nafplion
Svara med citat
Gammal 2015-03-18, 22:30
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Man betalar avgift för de köp som kunder gör via i-zettle också.

Celbe

Men avgiften är betydligt mindre vad jag förstår...?
Svara med citat
Gammal 2015-03-19, 16:17
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Jag är ett gammeldags järnspett
Kontanter funkar bäst(jag tar även på faktura i verksamheten,beroende på kund),du kan inte bli robbad på mer än det du har i fickan o för den som är på krogrunda så..då plånboken är tom så är det dags att gå hem
Hasse
Svara med citat
Gammal 2015-03-19, 18:50
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Mitt rättesnöre har varit att jag åker inte till länder som tar livet av sina medborgare d.v.s. har dödsstraff. Och det har jag följt med ett undantag - en mellanlandning (på 4 timmar) i Singapore på väg till Australien. Och nej, jag har inte varit i Thailand eller USA!
Jag vet inte varför. Det är bara en känsla.....knäppt kanske.
Svara med citat
Gammal 2015-03-19, 18:56
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Mitt rättesnöre har varit att jag åker inte till länder som tar livet av sina medborgare d.v.s. har dödsstraff. Och det har jag följt med ett undantag - en mellanlandning (på 4 timmar) i Singapore på väg till Australien. Och nej, jag har inte varit i Thailand eller USA!
Jag vet inte varför. Det är bara en känsla.....knäppt kanske.
Nej det är inte alls knäppt. Vi har alla våra principer eller väljer att ta någon form av moralisk ställning. Vad spelar det väl för roll ifall ens egna lilla bojkott hjälper eller inte i stort. Det handlar ju om vad som känns rätt för en själv.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:30.