Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-08-11, 20:20
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
DET ÄR VÄLDIGT ENKELT ATT SITTA HÄR OCH RABBLA SIFFROR OCH TEORIER OCH OM VEMS FELET ÄR. MEN FAKTUM KVARSTÅR. BAKOM VARJE SIFFRA AV BESPARINGAR FINNS EN MÄNNISKA.

Det beste som er skrevet i denne tråden. Og dessverre en trist sannhet som pengetellerne altfor lett glemmer. Eller skiter i.
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 20:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
DET ÄR VÄLDIGT ENKELT ATT SITTA HÄR OCH RABBLA SIFFROR OCH TEORIER OCH OM VEMS FELET ÄR. MEN FAKTUM KVARSTÅR. BAKOM VARJE SIFFRA AV BESPARINGAR FINNS EN MÄNNISKA.
...och vad ska de spara på nu? Det finns ju inget kvar för de allra flesta.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 21:20
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...och vad ska de spara på nu? Det finns ju inget kvar för de allra flesta.

Lissi

Jag tror tyvärr det är som Xenos säger. Detta blir Greklands död. Framför allt som man nu skapat vad Merkel kallar för "Security fund". Eurogruppen är fullt medveten om att Grekland inte fixar de nya avtalen. De har medvetet satt ribban högt, alltför högt. Mer och fler tidigare oexploaterade delar av Grekland kommer att säljas ut för att kunna betala skulderna och Merkel kan gnugga sina hönder i lönndom och girighet eftersom hon, sedan länge, insett att Grekland är en oslipad diamant vad gäller alla naturtillgångar och alla vinster de kan göra på hittills oexploaterade stränder och annat.
Jag hoppas och tror dock att Tsipras just nu, bakom Trojkans rygg, smider planer för ett alternativ. Men detta är naturligtvis bara mina egna förhoppningar. Jag tror inte han skulle våga spela ett så högt spel om Greklands framtis annars, inte utan en back up - plan.
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 22:10
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
..........så har jag sett det Kimmen inte sett, det Laero inte sett m fl. Det finns en människa bakom varje siffra. En människa som lider..... .
Av underliga påhopp jag tagit del av i de här trådarna var detta det i särklass mest korkade.
Övriga kommentarer överflödiga.

Senast redigerad av laero den 2015-08-11 klockan 23:09.
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 22:28
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Av underliga påhopp jag tagit del av i de här trådarna var detta det i särklass mest korkade.

I hvert fall b l a n t de mest korkade, kanskje

Det er denne evige poraliseringen og moraliseringen; 'hvem er snillest og mest empatisk i dette landet her'
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 23:24
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Verkligen? För annars är det väldigt lätt att tro att allt du ser är siffror och teori. Jag har inte sett många tankar från dig i denna tråd på människan bakom alla dessa siffror. De som faktiskt får ta smällen. För det är ju knappast du?!
Sen, det där med korkad, tja du. Det uttrycket får helt stå för dig. Själv väljer jag att inte se ned på människor på det sättet.
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 23:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Har inte använt den här nån gång tidigare sedan den infördes, men nu är det verkligen dags .................

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-08-12, 10:07
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Citat:

Om jag inleder med att säga att jag personligen inte använder samma kraftuttryck, så instämmer jag i princip med det du skriver.

Jag kan TYCKA att någon specifik person skriver något jag tycker är felaktigt men jag kan inte begripa att någon använder ett resonemang där flera andra personer pekas ut som att de VET MINDRE. Vet mindre om VAD? Och hur vet man MER än andra? Hur MÄTER man detta, finns det normer, regler, kutymer, överenskommelser, annat....?

Därför blir en del färska inlägg i denna tråd i mitt tycke oundvikligen helt intetsägande för mig då de primärt handlar om personangrepp. Och visst kan det jag skriver nu OCKSÅ tolkas åt ett eller annat håll men jag vänder mig inte till, och namnger inte någon specifik person. Just nu handlar denna tråd om en mängd känsloyttringar, det är väldigt tråkigt att se att så är fallet. Att livsöden kommer fram antingen här eller i dagstidningar, radio, tv, det är naturligtvis en följd av hur Greklands ekonomi havererat. Hur den har det, varför eller vem som bär skulden, det kommer vi aldrig att få ett enhetligt svar på. Att EU, Euron som valuta eller EMU eller flera kombinationer av allt det skulle bära skuld till problemen och följderna, är i MITT TYCKE allvarliga anklagelser. Hur Grekland "internt" har hanterat sin för några år sedan, BLIVANDE kris (om man nu kan kalla detta "EN" kris?) är OCKSÅ I MITT TYCKE, den stora och enda "skuld" som nu får oss att engagera oss här i forumet.

Ja, jag har väl fel anser någon, rätt anser någon annan. JAG vet inte MER än någon annan, ej heller MINDRE och jag är som alltid, beredd på påhopp och om jag behöver, även försvara mina ÅSIKTER.

/Hasse
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 20:09
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg

Den skulden är större än 200 miljoner euro. Den skulden kommer de aldrig att betala tillbaka. Alltså ger de Grekland den allt överskuggande ansvaret och skulden.
Det kallar jag en krigshandling.

Skulden ligger på omkring 320 miljarder E. Nu kommer det ytterligare drygt 80 miljarder E att läggas på toppen av tidigare skulden, alltså skulden passerar 400 miljarder E.
Dess värre, om 2 eller 3 år är vi där igen, och då skall situationen sönderdiskuteras om vems fel det är.
Svara med citat
Gammal 2015-08-12, 08:42
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Skulden ligger på omkring 320 miljarder E. Nu kommer det ytterligare drygt 80 miljarder E att läggas på toppen av tidigare skulden, alltså skulden passerar 400 miljarder E.
Tack för uppdateringen.

Citat:
Dess värre, om 2 eller 3 år är vi där igen, och då skall situationen sönderdiskuteras om vems fel det är.
Vems felet är vet vi redan - de som har makten.

Senast redigerad av xenos den 2015-08-12 klockan 09:01.
Svara med citat
Gammal 2015-08-12, 09:13
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015

Citat:
Tack för uppdateringen.

Makten i varje demokratiskt land utövas av folkvalda politiker och då även i Grekland. Dock, inte helt klart om det är just det du avser.
Svara med citat
Gammal 2015-08-12, 19:39
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Jag gissar att du (till viss del) menar politikerna? I både Sverige och Grekland har vi de politiker vi har tack vare/på grund av att väljarna har röstat på dem. Väljarna är alltså inte helt utan ansvar...

Citat:
Bättre sent äm aldrig!
Jag vet inte om du är ironisk - men det var jag.

Övrig kommentar på ett antal av de senaste inläggen: Jösses...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2015-08-12 klockan 19:47.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:55.