Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-23, 16:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Dessa saltade fiskfiléer

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag hörde i Portugal att "bacalhau" är torsk som fiskas i Norge, men att det torkas och saltas i Portugal.
Du måste ha missförstått att den torkas och saltas i Portugal. Det krävs ett mycket speciellt klimat för att fisken ska torka och inte bli förstörd. Det klimatet finns bara på få platser i världen. Det fungerar inte ens överallt i Nordnorge, trots att nästan all världens torrfisk kommer härifrån, särskilt då Lofoten.

För att fisken inte ska bli förstörd krävs också att den bereds för torkning och hängs direkt när den är fångad. Transport till Portugal eller andra länder låter sig alltså inte göras.

Arne, Birgitta och alla andra: Kom hit till Lofoten i april så får ni veta hur det är när världens vackraste öar LUKTAR fisk!
Svara med citat
Gammal 2015-07-23, 16:13
magnus us avatar
magnus u magnus u är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Norrmännen säger att det"lokta pänga".
Svara med citat
Gammal 2015-07-23, 17:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av magnus u Visa inlägg
Norrmännen säger att det"lokta pänga".
Eller hur. Ögruppen Røst längst ut i Lofoten med sina 600 innevånare på 11 km2 exporterar tørrfisk för 400000 NOK per innevånare och år. Klart det luktar pengar!
Svara med citat
Gammal 2015-07-23, 18:05
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Du måste ha missförstått att den torkas och saltas i Portugal. Det krävs ett mycket speciellt klimat för att fisken ska torka och inte bli förstörd. Det klimatet finns bara på få platser i världen. Det fungerar inte ens överallt i Nordnorge, trots att nästan all världens torrfisk kommer härifrån, särskilt då Lofoten.

Jag har inte missförstått någonting, utan fått det återberättat av ett par tre personer i Portugal, bl. a. en restaurangägare.
I övrigt kan jag hänvisa till länken nedan (Processo de Fabricação do Bacalhau Seco e Salgado) som redogör för hela processen torkning/saltning.

https://www.youtube.com/watch?v=3rqUaNiRO7M

Jag fattar inte ett smack av det som sägs i filmen, men att döma av innehållet i filmen så utspelas hela processen i Portugal. Ringde återigen till en f.d. arbetskamrat som är gift med en portugisisk kvinna. Skickade över länken och hon återkom och bekräftade att hela processen äger rum i Portugal. Hela processen med saltning och torkning (flera omgångar!) tar 3 veckor innan det skickas ut till butikerna.
I samma film visas också tillverkningsprocess för sardeller innan de hamnar i burk.

Du kan väl googla lite i ämnet. Det gjorde jag och får samma svar. "Bacalhau" fiskas först och främst i Norge och Ryssland men saltas och torkas i Portugal. Och det krävs inte alls ett mycket speciellt klimat, det görs inne i fabriker och sådana finns det massor i Portugal. "Bacalhau" är portugisernas stolthet, det är deras grej.

Senast redigerad av RobEri den 2015-07-23 klockan 18:12.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:16.