|
||||
|
||||
Sv: Kvitton
Vad jag kan förstå så har allt ekonomistök i Grekland bäddats sedan långt före eurons inträde,men det var då det kom i dagen...
Offentligsektor´n bör förstå att de är en"tärande"och inte inkomstbringande verksamhet,men ändå ett måste i samhället.Strejka inte. Export verksamheter och turism utifrån är exempel på de som ger + i kassan. Att förstå också vad gäller kvitton...Jag vet inte kostnader för företagare i Grekland men här hemma är det ganska dyrt att ta betalt. Kortläsare på min lilla verksamhet(märk väl nu)kostade mig 12000-14000/år, mao.nej tack!Kontant eller faktura. Kontant rekomenderades kassa apparat=15000:- Tur nog fick jag hjälp och löste det också. Insättning av kontanter kostar c:a100:- och uppåt,beroende på belopp. Det jag vill säga är att småföretagen får ta hårda smällar på sin ekonomi,visst kostar det för stora,men de har andra möjligheter och omsättningar. Grekiska företagen behövs... Hasse |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
På Netwolfs kvittering er der i det minste tall/beløp . Fikk selv en gang kvittering for en ukes opphold, uten beløp, på en anonym faktura uten 'hotellets' navn - kun vertinnens fornavn påskrevet midt på papiret .
|
|
||||
|
||||
Häromåret talades det mycket om att grekiska myndigheter skulle börja med kontrollanter utanför restauranger, butiker mm som skulle kolla att kunderna verkligen hade kvitto på det man ätit eller köpt (ungefär som det emellanåt stiger på särskilda biljettkontrollörer på lokalbussarna!) Om kunden inte kunde uppvisa kvitto talades det om dryga böter! Hur har det gått med dessa kvittokontrollanter? Har någon råkat ut för en sådan kontroll??
|
|
|||
|
|||
Har inte själv råkat ut för någon kontroll men både Ekathemerini och Greekreporter har under sommaren rapporterat om olika kontroller och resutaten av dessa. T ex i denna artikel:
http://greece.greekreporter.com/2015...-for-receipts/ De har också skrivit om ett antal cafeägare, nattklubbsägare, tandläkare, m fl som blvit arresterade pga fiffel med kvitton etc. Bland annat upptäckte man att souvenirförsäljare vid Knossos hade satt i system att inte lämna ut kvitton. |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag är helt övertygade om att system med kontrollanter kommer att leda till mycket korruption, alltså kontrollanter som får pengar av näringsidkare för att inte rapportera. Jag tror kontantlösa transaktioner är det bästa alternativet, men det är inte perfekt heller. Kontrollant blir ett nytt hett eftertraktat "yrke"... |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|