|
|||
|
|||
Tips om Nea Chora
Hej
Ska till Nea Chora 8-15 okt och då bo på hotell Christina. Har aldrig tidigare varit på västra Kreta och ser framemot att komma till den orten med närheten till Chania stad. Ni som varit där tidigare både Nea Chora och Chania stad - vad har ni för tips att ge på prisvärda restauranger, båtturer, sevärdheter, grekisk musik mm?. Har hört att Saluhallen har bra matställen, men var ligger den? Hörde också att en o annan blivit magsjuk efter att ha ätit där - hur vanligt är det tro? Ni som varit där, vad var era bästa upplevelser? Vad får vi inte missa? |
|
|||
|
|||
Sv: Tips om Nea Chora
Bra val av ort!
Under Forumet och "Chaniakusten" finns otaliga tips.....Köp Jannes E-guide om Chania och kusten så får Du alla tips Du behöver. Nea Chora är jättemysigt och har MÅNGA bra restauranger. Kockar byts ju ut så det är svårt att tipsa. Prova er fram. Chania har en bortre del bortom hamnen och båtarna, Kap Koumi. Missa inte den biten av stan. Jag gillar två tavernor mycket inne i Chania, PORTES och ONEIRODROMIO.(vid minareten) Även Kalderimi har varit jättebra när vi varit där. Du kommer ner till Kreta samma dag som vi åker hem Lissi |
|
||||
|
||||
Det torde vara mycket ovanligt, annars hade de inte kunnat ha öppet. I Nea Chora finns det många mycket bra restauranger.
|
|
|||
|
|||
Ja då avlöser jag dig Lissi Tack för tipsen om Kap Koumi o tavernor i Chania.
Har inte riktigt grepp hur stor orten Nea Chora är, men det låter lovande med MÅNGA matställen. Finns det nån större mataffär i Nea Chora? Finns det ställen med levande grekisk musik i Nea Chora eller måste man in till Chania då? Sen har jag hört att Paleochora på södra delen ska vara fint. Skulle vilja besöka den orten oxå en av dagarna. Går det bussar dit från Nea Chora och hur lång tid tar den resan i så fall? |
|
|||
|
|||
Skönt höra. Ska ta mig dit o testa nåt ställe. Har du nåt favoställe o reka?
|
|
||||
|
||||
Bussar, till Paleochora går från busstationen i Chania.
Bussar går just nu klockan 5.15, 8.15,10.15.12.45 och 16.00. Tror inte att det är samma frekvens i oktober, men 12.45-bussen går alltid. I lågsäsong går det tre bussar per dag. Birgitta. |
|
|||
|
|||
Det finns en stor supermarket alldeles vid vallgraven nära huvudgatan precis där vägen ner till Nea Chora från Chania börjar. I själva Nea Choras strandområde hittade vi ingen värd namnet. Men vi hade frukost i priset och åt alla mål ute, så vi letade aldrig. Musikställe vet jag inte, men det spelades ofta "levande" musik på tavernorna.
Lissi |
|
|||
|
|||
Hej o tack! Hittade du dessa turer på nätet? Hur lång tar bussen?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
Vi åker också till Nea Chora och hotell Christina den 8 oktober. Vi är vanligtvis inga återvändare men var där i juni i år och trivdes bl. a. med närheten till Chania och alla bra restauranger i Nea Chora. Vi ses säkert.
Marilene |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Ja det gör vi säkert. Vi reser från Göteborg - jag och min 32 åriga dotter. Kul o höra att du är en återvändare, för då är det ju ett bra ställe och hotell vi valt
|
|
||||
|
||||
Där finns så många bra restauranger i Nea Chora att ni inte ens behöver gå in till Chania, fast det bör ni göra ändå, för där finns också många bra ställen att äta på. Undvik dock restaurangerna på den turistiska delen av hamnpromenaden i Chania.
|
|
|||
|
|||
Tack för alla svar! Känns som vi valt rätt iaf. Att Nea Chora skulle ha så många bra tavernor hade jag inte alls räknat med. Det verkar oxå som att många resenärer väljer återkomma dit och det är ju ett gott betyg.
Nu lurar jag på vart vi kommer om vi skulle gå strandvägen åt andra hållet dvs inte åt Chania till utan motsatta hållet. Hur är det där? Finns det promenadväg även där och vart hamnar man då? |
|
||||
|
||||
Citat:
Du kan gå längs stranden och hamnar då i Chrissi Akti och Agii Apostoli // Malin |
|
|||
|
|||
Jaha... då finns det ju fina stränder även där. Hur lång promenad är det dit?
|
|
||||
|
||||
I somras gick jag längs kusten från Nea Chora till Kalamaki (som ligger efter Agii Apostoli) och det tog ungefär 1½ timme.
|
|
|||
|
|||
Tack! Då får jag lite mer grepp om avstånden. Då blir det säkert promenader i den riktningen oxå.
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Klokka 13.45 går flyet fra Rygge til Kreta og hotell Arocaria i Nea Chora
Beste restaurangen? Smak og behag tenker jeg. Vi satser på Acrogiali i år for der rakk vi ikke innom i fjor. Vi går som oftest inn til Chania og spiser der. Der fins jo levende musikk noen steder, det vet andre på forumet mer om enn meg. Er ikke begeistret for musikk til maten. Vet ikke om noe i Nea Chora. Utflukter på Chaniakysten er det jo mange av. Samariaravinen, Falassarne, det lille toget mm. Vær OBS på at det er lavsesong nå. I fjor på denne tiden var det ganske stille langs gangveien til Agii Apostoli og Kalamaki, men det syns vi er fint. Nå gleder vi oss bare til å komme av gårde. Værmeldingen er også bra så dette blir topp. Vennlig hilsen Pelagia |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|