Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-22, 11:03
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Kalamata är ju en storstad men det finns mycket sevärt även här ,fina kyrkor,gamla järnvägs området.Inne i gamla staden är det hur mysigt som helst.Och här finns massor av tavernor med så gooood hemlagad mat.
Marknaden i och för sig är högljutt och kan upplevas lite stressigt men den är bara 3ggr i veckan.Jag grips av lite stress här.
Och lite shopping i nyare stadsdelen är aldrig fel.
Sea front med fiskehamnen med alla små fiskebåtar tidigt på morgon är jättemysigt!
När jag får lite tråkigt här i lilla byn brukar jag ta mig en Kalamata dag!
Verga,strax utanför Kalamata är jättefint med trevliga tavernor.
Tidig morgon i Verga!
[IMG][/IMG]
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 11:08
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Wow...vilken fin bild.. JA där finns säkert massor att upptäcka!..

GRATTIS 🎉 på födelsedagen Annelie!!!
(såg just att du fyllde år på startsidan av forumet)..

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-09-22 klockan 11:18.
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 11:22
anneli56s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Wow...vilken fin bild.. JA där finns säkert massor att upptäcka!..

GRATTIS 🎉 på födelsedagen Annelie!!!
(såg just att du fyllde år på startsidan av forumet)..
Tack snälla
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 11:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Härligt! Det är SÅ mäktigt vackert! Alla fina stränder vi såg på vår rundresa våren 2007 var så imponerande och redan då tänkte jag att det var konstigt att inte badturister åker hit istället för alla turisttäta stränder i t ex Kykladerna.

Jag inser nu att Peloponessos ska bli ett återkommande resmål framöver.....Men då men minst tre veckor åt gången....
Jag njuter varje dag över intresset för denna del av Grekland där jag satte min fot första gången år 2000.

....och snart är jag där för sjätte gången....och så har jag precis som Janne kommit norrifrån en gång från Parga och åkte längs norra kusten via Korint till Aten...fast det gills ju inte....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 12:32
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag inser nu att Peloponessos ska bli ett återkommande resmål framöver.....Men då men minst tre veckor åt gången.... Lissi
Jag bodde en månad i en liten by på Peloponnesos och det var absolut en alldeles för kort tid !!
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 12:45

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Jag bodde en månad i en liten by på Peloponnesos och det var absolut en alldeles för kort tid !!
Ja, jag förstår ju det nu.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 12:46
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Re: Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Ursprungligen postat av C@nny

Kom ni till avslut med diskussionen ????

Onej, den fortsätter, och jag tror inte den finns ett slut.

Risken finns
Grattis från mig oxå Anneli ..

//Conny
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 14:07
anneli56s avatar

Tack Conny
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 07:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Lissi! Kul att vi är två här på Kalimera som har fått väder uppkallat efter oss!
Mitt väder ligger någonstans mellan era väder, så vi kanske kan kalla det Janneväder.
Svara med citat
Gammal 2015-09-21, 18:58

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Från busstationen äntrade jag en taxi som skulle köra mig till Kardamili. Jag var beredd på slingriga vägar, men jag var inte beredd på att taxichauffören skulle göra korstecken, ta på sig bältet och stampa gasen i botten. Ofta körde han i 100 km/h, och ni som har varit här vet hur vägarna ser ut.
När jag kom fram fick taxichauffören rejält med dricks för att han hade kört mig tryggt och säkert.
Hur mycket kostade taxin? Jag måste annars ha en hotellövernattning i Kalamata då jag missar sista bussen till Kardamili....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-09-21, 22:00
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hur mycket kostade taxin? Jag måste annars ha en hotellövernattning i Kalamata då jag missar sista bussen till Kardamili....

Lissi

Lissi, när kommer du till Kalamata. Är det efter mörkrets inbrott? I sådana fall så tycker jag absolut du ska övernatta där. Killen som skjutsade mig till Aten från Kardamyli är yrkeschaufför. Han sa att han vägrar köra vägen till K från Kalamata när det är mörkt och då är han från Kardamyli. Ingen belysning (inte som jag såg till åtminstone) och som du minns, slingrande bergsvägar över raviner bl.a. Dimma på kvällen brukar dessutom försvåra körningen ytterligare berättade han och göra vägbanan hal och fuktig och sikten dålig.

Senast redigerad av Thira den 2015-09-21 klockan 22:10.
Svara med citat
Gammal 2015-09-21, 22:55

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Lissi, när kommer du till Kalamata. Är det efter mörkrets inbrott? I sådana fall så tycker jag absolut du ska övernatta där. Killen som skjutsade mig till Aten från Kardamyli är yrkeschaufför. Han sa att han vägrar köra vägen till K från Kalamata när det är mörkt och då är han från Kardamyli. Ingen belysning (inte som jag såg till åtminstone) och som du minns, slingrande bergsvägar över raviner bl.a. Dimma på kvällen brukar dessutom försvåra körningen ytterligare berättade han och göra vägbanan hal och fuktig och sikten dålig.
Det låter absolut som om jag ska övernatta i Kalamata och ha en lugn skön kväll där....Jag har faktiskt räknat med det. För att hinna till sista bussen från Kalamata till Kardamyli måste jag åka bussen som går vid 14.10 från Aten och det lär jag inte hinna då båten från Tinos kommer till Rafina först straxt efter 12... Så jag tar mig i lugn takt till Kalamata och sover där en natt... JO vi körde ju hela den halvön från söder och upp till Kalamata efter att ha bott i Kardamyli och det är smala vägar..vi körde bara på dagarna...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-09-21, 23:21
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Vilken härlig resa du gör!
Tack för att vi får följa med.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2015-09-21, 15:00
Kalimeras avatar
Admin

Om jag inte rapporterar ikväll beror det på detta väder som är på väg hit just nu. Om det blir illa, vilket det troligen blir, drar de ut sladden till internet.

Nu gäller det att hålla i hatten.
Svara med citat
Gammal 2015-09-21, 15:14

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om jag inte rapporterar ikväll beror det på detta väder som är på väg hit just nu. Om det blir illa, vilket det troligen blir, drar de ut sladden till internet.
Nu gäller det att hålla i hatten.
Härlig bild Janne!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-09-21, 15:19
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Förstår att du trivs i Kardamili också. Jag har varit så intresserad av hela Peloponnesos och nu har jag förstås blivit helt fast även om jag inte ens har varit där....ännu.

Hoppas vädret inte blir alltför hårt.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-09-21, 15:29
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Ovädersbilder är fantastiskt vackra!!..
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 07:34
Kalimeras avatar
Admin

Jag fick inte tillfälle att skriva om gårdagen så jag gör det nu i stället.

I går morse vaknade jag kring halv sju av blixt och dunder.

Jag gick upp och tog denna bild.

Sekunden efter tog jag en ny bild, då kom en blixt och bilden blev så här ljus. Sedan kom en knall som till och med skrämde mig, som älskar åska.

Efter frukost gick jag till bokhandeln, som är mycket bra, och köpte karta över Mani och en bok om Mani.

Jag log för mig själv när jag såg denna bok. Hade en trevlig pratstund med ägarna till affären, och de visste mycket väl vem Staffan var.

Sedan läste jag boken och planerade för de kommande dagarna. De finns hur mycket som helst att se och göra i Mani. Jag skulle behöva en bil, och några år på mig, för att hinna med allt.

Mellan regnskurarna gick jag ut i byn och fotograferade. Jag la mycket tid i Old Kardamili, som var riktigt fint. Dit ska jag gå igen när vädret är bättre.

Havet var förgrymmat idag, och jag tog massor med häftiga bilder, detta är en av dem. Inte många som badade idag, om man säger så.

Här sitter jag med min bok på min underbara altan och väntar på nästa oväder.

Som tur var regnade det inte på kvällen, så jag kunde gå ut och äta. Jag åt stifado på Taverna Kiki. Tro det eller ej, men det var den godaste stifado jag har ätit i Grekland. Galet god!

Så här ser det ut från min altan just nu. Tittar ni väldigt noga ser ni Koroni på andra sidan. Då menar jag verkligen väldigt noga. Nu ska jag dricka upp mitt kaffe och se om jag kan hyra en moped från Stoupa.
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 07:47
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Bokhandeln är otroligt välsorterad för att ligga i en så pass liten by. Ägaren verkade verkligen brinna för böcker och läsning. Jättefint ställe. Jag köpte en del reselektyr där.
Jag fortsätter väl då att upprepa mig om hur vackert det är och hur fina dina bilder är. Det går liksom inte att se sig mätt på och i Kardamyli.
T.o.m människorna är vackra haha.
Håller däremot INTE med dig i ditt råd till Lissi ovan att åka taxi från Kalamata på bergsvägarna till Kardamyli i mörkret. Å andra sidan har jag aldrig gjort det själv. Kunde kanske vara spännande (hjälp!).

Ha en fin dag nu och visst är maten på Peleponessos god. Överallt!
Rekommenderar också en frozen yoghurt från Lolas (inte Lelahs) som ligger på huvudgatan. Inte så farligt för figuren som glass så du ändå håller dig i din ursprungliga formation och verkligen supergod. Särskilt den naturella blandad med jordgubbssmak. Jisses!
Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 08:26
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Håller däremot INTE med dig i ditt råd till Lissi ovan att åka taxi från Kalamata på bergsvägarna till Kardamyli i mörkret. Å andra sidan har jag aldrig gjort det själv. Kunde kanske vara spännande (hjälp!).
Jag tyckte inte vägen var så farlig att åka, inte med tanke på vissa vägar på Kreta som jag har åkt. Men så kom jag ju hit i dagsjus. Det är säkert något annat när det är mörkt. Jag ska åka härifrån när det är mörkt, har liksom inget val, för sova i Kalamata gör jag inte.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:23.