Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-01-08, 12:23
HannaHallberg HannaHallberg är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Nu har vi bestämt oss!

I slutet av augusti åker vi till Karpathos där vi har varit en gång tidigare, september 2012. Då bodde vi i Amopi, nu har vi bestämt oss för en vecka i Pigadia och en vecka i Lefkos. Sist hade vi ett barn på 13 månader, nu har vi ett som kommer vara 4 och ett nästan 2 år.

Känner redan värmen sprida sig i kroppen.
Svara med citat
Gammal 2015-01-08, 15:51
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Nu har vi bestämt oss!

Så härligt! Grattis!

Har man en gång fått smak på Karpathos så är det svårt att låta bli att återvända. Det blir ju en fin mix ni får. I Pigadia finns lite liv och rörelse och kort bussresa till Ammopi när ni är badsugna. Och veckan i Lefkos kommer säkert barnen att älska. De kommer väl nästan att bo på den barnvänliga stranden där.

Trevlig resa!
Masse
Svara med citat
Gammal 2015-01-08, 16:03
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Javisst.. är det härligt att ha en Greklandsresa att se fram emot!

Karpathos har jag aldrig besökt, men ön står i kö på den låååånga listan över öar jag ej besökt!..
Svara med citat
Gammal 2015-01-09, 22:30
Dan Ss avatar
Dan S Dan S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Bra val för 2 veckor. Lefkos är särskilt fint för barnen. Värmen i Augusti är dock besvärlig, så rusta för det!
Lycka till!

/Dan S/
Svara med citat
Gammal 2015-01-10, 09:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Roligt att ni blev så nöjda att ni åker tillbaka! Och Lefkos och Pigadia är en superbra kombo.

Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 21:59

Vi ändrade datum till 8-22 september och har nu bokat flyg och boende första veckan!

Dan_S har nog rätt i att det kan bli lite väl varmt i augusti.

Vi fick ett bra pris på flygbiljetter, 7700 för hela familjen med Austrian Airlines, dock med en mellanlandning i Wien men det känns ok, apollos och airtours flygbiljetter låg på nästan 12 000.

Vi har bokat en vecka på Le grand bleu i Lefkos, funderade först på Nikos men det stället verkade ha lite låg standard för vår smak.

Vi kommer nog att boka till några dagar på Le grand bleu och ta bara 3-4 dagar i Pigadia. Funderar på Regina Studios i Pigadia men vi ska kolla lite mer innan vi bestämmer oss.
Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 23:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Är alltid nyfiken på olika sätt att ta sig till Karpathos. Er resa med Austrian, är det då ...

Arlanda - Wien
Wien - Aten
Aten - Karpathos ( med inrikesflyg?)

För min del är Köpenhamn förstavalet och Malmö eller Göteborg andrahandsvalet för utreseflygplats.

Det dräller ju inte precis av resealternativ till Karpathos och priset på inrikesflyget gör att det oftast är charterflygstol/charterpaket som blir billigast.

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-01-19, 08:11

Vi flyger Arlanda - Wien - Karpathos, alltså en mellanlandning.
Svara med citat
Gammal 2015-01-19, 14:08
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vi har bokat Karpatos Pigadi 2v i September.Ön är ny för oss men barna prisade den högt så.... Annars är de öar/fastland vi vill återkomma till Thassos,Samos, Paleros, Parga som har grönskan gemensamt. Nu är vi beredda på att Karpatos är betydligt kargare. Tycker allmänt att utbuden tidig vår, sen höst minskar för varje år som går. Visst Kreta finns, men kan man åka dit hur många gånger som helst? Ja, det kan man säkert ;-) Vh. från Kolbäck
Svara med citat
Gammal 2015-01-23, 19:10
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av HannaHallberg Visa inlägg
Funderar på Regina Studios i Pigadia
Bra val, tycker jag. Centralt läge, nära till allt. Fantastisk utsikt över bukten från de översta våningarna. Innehållsrik frukostbuffé. Stort poolområde. Där bor vi gärna.

Karin
som just har bokat en sommarmånad på Regina...
Svara med citat
Gammal 2015-01-27, 08:20

Citat:
Ursprungligen postat av Inga-Karin Visa inlägg
Vi har bokat Karpatos Pigadi 2v i September.Ön är ny för oss men barna prisade den högt så.... Annars är de öar/fastland vi vill återkomma till Thassos,Samos, Paleros, Parga som har grönskan gemensamt. Nu är vi beredda på att Karpatos är betydligt kargare. Tycker allmänt att utbuden tidig vår, sen höst minskar för varje år som går. Visst Kreta finns, men kan man åka dit hur många gånger som helst? Ja, det kan man säkert ;-) Vh. från Kolbäck
Hoppas ni får det härligt!
Svara med citat
Gammal 2015-01-27, 08:20

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Bra val, tycker jag. Centralt läge, nära till allt. Fantastisk utsikt över bukten från de översta våningarna. Innehållsrik frukostbuffé. Stort poolområde. Där bor vi gärna.

Karin
som just har bokat en sommarmånad på Regina...
Tack för info Karin!
Svara med citat
Gammal 2015-09-24, 16:21

Nu har vi kommit hem efter två härliga veckor (8-22 september) på Karpathos, mätta, utvilade och fulltankade med sol och värme. Som vanligt blir det inget resebrev utan en kort uppdatering.

Vi hade snickrat ihop resan själv och hittat en billig resa Arlanda-Wien-Karpathos, två vuxna, en 4-åring och en 2-åring för 7700 kr. De första 10 dagarna tillbringades i Lefkos i studio nummer 3 på Le Grand Bleu. Le Grand Bleu har nog det bästa läget i hela byn och var vad jag kunde se det enda ställe där man inte ens behövde korsa vägen för att komma ner till stranden. Från stranden hade vi tio trappsteg upp till den turkosa grinden till vår enorma uteplats där vi även hade olivträd, pelargoner och en egen kran att tvätta fötterna i. Uteplatsen var som sagt jättestor och hade utsikt över stranden. Även rummet var stort och fint och köket var ovanligt välutrustat. Städning och byte av sängkläder varje dag. För tio nätter betalade vi 860 euro vilket kanske är dyrt med grekiska mått mätt men inte dyrt för det här fina stället. AC var inkluderat i priset.

Något som tyvärr drog ner helhetsintrycket var de otrevliga ägarna. Vi blev lite förvånade för det avvek så mycket från allt annat bemötande vi har fått i Grekland. Men folk är väl olika, där som här, det är väl bara så enkelt.
Det var inget vi tog personligt men det gjorde faktiskt att vi har bestämt oss för att inte komma tillbaka trots att stället i övrigt var bra (och deras aubergine imam var väldigt god).

Vi blev väldigt förtjusta i Lefkos och stämningen var varm och vänlig. Mina barn charmade till sig godisklubbor av den trevliga tjejen i minimarketen nästan varje dag. Min översociala man gjorde sig också lite bekantskaper och blev bland annat tjenis med ägaren på taverna O’Mihailis i hamnen och vi var där och åt några gånger. Både han, hans tyska fru och deras dotter som också jobbade på restaurangen var väldigt trevliga och maten var fantastisk och billig. Fisken fiskade ägaren själv varje morgon. Jag blev exempelvis serverad en enorm portion nyss uppdragen bläckfisk för 9 euro. Sista dagen kom Mihailis bort till oss och lämnade en stor snäcka till våra söner som han fått upp i sitt fiskenät. Min man var också och tittade på fotboll på The Three Dolphins en kväll och blev mottagen med öppna armar av ägaren och övriga gäster.

Vi var mest på stranden i början av Lefkos, på den stora stranden (Golden beach) var det blåsigare och väldigt höga vågor. Vattnet var härligt, helt kristallklart och turkost.

De fyra sista dagarna tillbringade vi på Regina Studios i Pigadia, också ett bra och prisvärt ställe med pool som vi hade i princip för oss själva. Vi tog buss eller taxi till Amoopi alla dagar utom den sista då vi gick omkring och tog farväl av stan. Amoopi var vindstilla och mysigt och varmare vatten än på västkusten. Jag kommer ihåg att jag efter förra Karpathosbesöket var besviken på utbudet av frukt och grönt men nu fanns det massa fint i fruktaffärerna. Jag kanske bara kollade på fel ställe sist.

I Pigadia åt vi flera gånger på det blå gyrosstället på huvudgatan, på hörnan mitt emot apoteket. God mat och trevlig personal. Det blev också ett besök på Mike’s där vi åt färsk fisk. Sista dagen åt vi på Orea Karpathos och det blev tillsammans med O’Mihailis resans matmässiga höjdpunkt. Vi åt små goda sardiner, fava, stifado och zucciniplättar. Ägaren var också varm och vänlig.

Det slumpade sig så att det blev Yannis, den taxichaufför som rekommenderas i Kalimeraguiden om Karpathos som körde oss till och från flygplatsen. Han var mycket riktigt jättetrevlig men hade ingen aning om att han fanns omnämnd i en svensk guide om Karpathos. Han höll med om att Orea Karpathos är ett bra ställe och sa att det är dit han går när han går ut och äter.

Kanske kommer vi tillbaka till Karpathos en annan gång, det blir i så fall tidigast om två år. Nästa år blir det nog ingen greklandsresa. Jag måste nämligen jobba på budgetunderskottet.
Svara med citat
Gammal 2015-09-24, 16:54
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Tack för fin rapport!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-09-24, 19:33
Lise-Lotte Lise-Lotte är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Vad kul att ni blev nöjda! Vi älskar Lefkos och kommer att åka igen nästa år. Bra val att byta till september! Intressant att läsa om Grand Bleu. Vi har alltid tänkt på det stället med en viss avundsjuka gentemot dem som kan kosta på sig att bo där. Och det var ju faktiskt inte så dyrt i september. Vi var där och kollade allra första gången vi kom till Lefkos och fick ett negativt intryck av värden. Inte alls vänlig och tillmötesgående. Vi har inte ens varit där och ätit. Men nu får vi väl ge avkall på den principen. Vi har också hör om imam och hur god den är. Själva bor vi mestadels på Golden Sands och äter oftast på Dramountana, Central och Ammos. Bra att alla har sina speciella favoriter! Fick ni någon uppfattning om priserna efter senaste skattehöjningarna? Vi var nämligen i Lefkos redan i juni - före skattehöjningarna.
Svara med citat
Gammal 2015-09-25, 10:08
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av HannaHallberg Visa inlägg
I Pigadia åt vi flera gånger på det blå gyrosstället på huvudgatan, på hörnan mitt emot apoteket. God mat och trevlig personal.

Håller med. Mycket god mat till bra priser. En lunchfavorit.

Karin
Svara med citat
Gammal 2015-09-25, 10:56

Lise-Lotte, nej, vi märkte inte av att priserna skulle blivit högre, dessutom hade jag glömt av att det kommit en momshöjning och kom på det igen först när jag läste ditt inlägg.

I och för sig har vi inte varit i Grekland sedan 2013 och då på Kefalonia så vi hade inte så mycket att jämföra med.

Karinafp: Precis det stället!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:35.