![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Otroligt viktig fråga och omöjlig att besvara om man inte har juridiska kunskaper. Det enda jag kan säga är att du kan kolla Europeisk e-juridikportal, https://e-justice.europa.eu/content_successions-166...
Jag fick den sidan från svenska ambassaden, kanske det finns svar där. I Europa ärver man numera tillgångar(och skulder) i det land man är skriven , alltså var den avlidne är skriven. Hur det blir när man är skriven i flera länder fattar jag inte. Är bara hjärtans glad att jag inte har nån fastighet för arvingar att börja tvista om...rörigt det här, ursäkta. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Lissi, det är olika lagstiftning i olika länder.Man får nog kolla vad som angår ens egna ärende. Jag vet bara att det har förekommit ändringar.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag återkommer i ämnet...Phia
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lugn lugn - I Sverige ärver vi inte skulder! Hur det är i Grekland vet jag inte men jag hoppas de slipper ärva t.ex. en Farbror Kostas skulder! Det kan ju bli helt förödande att vara tvungen att ärva en SKULD!? Hm.. Nä? Så illa kan det väl ändå inte vara! ?? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag är förvisso inte jurist, men såvitt jag vet fungerar det så här. För dödsboet upprättas en bouppteckning som är en avräkning av den avlidnes SAMTLIGA tillgångar OCH SKULDER. Om saldot blir positivt ärver den/de arvsberättigade detta. Om saldot blir negativt ärver man inte den kvarvarande skulden. Det innebär att man ärver den avlidnes skulder så långt tillgångarna räcker. Som sagt, det är så som jag har uppfattat juridiken så som den gäller i Sverige. Masse |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|