|
|||
|
|||
Olika frågor om färjor
Jag har lite frågor angående färjorna...
Vi ska till Sifnos och Amorgos 26 juni-7 juli och undrar om vi behöver köpa biljetter innan eller om det är okej att köpa på plats? Vi tänkte åka den 26e juni kl12 med Speedrunner 4 från Pireaus till Sifnos, sedan den 30e juni kl.9.20 från Sifnos till Katapola med Seajet 2 och sedan den 7e juli kl.06.55 från Egiali till Pireaus med Blue Star Patmos. Vi övernattar natten till den 26e juni i Pireaus hamn på Argo Hotel. För några veckor sedan skickade de ett mejl där det stod att de kunde köpa biljetter åt oss som vi sedan kan hämta i receptionen på hotellet mot en avgift på 8 euros. Kan det vara värt att göra så? Och kan vi framför alltlita på det mejlet som mest såg ut som reklam och inte särskilt "personligt"? Vad jag förstår det borde Speedrunner och givetvis Blue Star inte påverkas av vinden och alltså kunna åka som planerat. Hur är det med Seajet från Sifnos till Amorgos, finns det en risk att vi inte kommer kunna åka? Och är det en sådan färja man lätt blir illamående på? En sista fråga: det finns en chans att vi väljer att börja åka till Amorgos och då avgår färjan från Pireaus till Katapola 06.45 på morgonen. Är det möjligt att köpa biljetter direkt på morgonen? Från och med vilken tid i såna fall och framför allt var? Vi landar i Aten kvällen innan och lär vara i Pireaus vid 23-tiden så antar att det inte går att köpa biljett så sent? Tacksam för alla era bra svar! |
|
||||
|
||||
Sv: Olika frågor om färjor
Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
Hej och tack för svar
Jo precis, jag såg att Seajet var dubbelt så dyrt och framför allt är jag orolig över att den ställa in pågrund av vinden (plus att det är så mycket härligare att få sitta utomhus som på Blue Star!). Men då vet jag inte riktigt hur vi ska göra. Det känns som att vi bör boka hotell i förväg på både Sifnos och Amorgos (och på booking.com börjar dessutom allt ta slut, flera ställen är fullbokade och det är ganska dyrt...), vill inte riskera att inte hitta boende på plats eller att behöva leta jättelänge efter boende. Men det känns inte så säkert att boka hotell men inte vara säker på att Seajets åker... Kan vi ta risken ändå eller bör vi kanske ändra planer? Jag tänker att vi kanske borde skippa Sifnos den här gången och kombinera Amorgos med någon ö i Småkykladerna (Donoussa, Iraklia eller Schinoussa). I sådana fall tar vi Blue Star varje gång och jag känner mig mer säker att boka boende. Men samtidigt känns det väldigt tråkigt att missa Sifnos! Vad tycker du? Och om vi väljer en ö i Småkykladerna att kombinera Amorgos med, vilken skulle du välja? ELLER borde vi istället skippa Amorgos och köra Sifnos tillsammans med Kimolos eller Kythnos? Och tycker du att vi borde köpa biljetter i förväg via Argo Hotel eller räcker det att köpa vid 06 på morgonen innan färjan åker? Kommer det finnas platser kvar då tror du? Verkligen tack så mycket för hjälpen! |
|
|||
|
|||
tips: ta booking.com att allt börjar ta slut med ett mått salt, de vill sälja o byggt sidan för att stressa på att man ska boka direkt många hotel pytsar ut rum vartefter, och gå gärna o kolla tripadvisor etc då många hotel inte lägger ut rum på booking, (läste på googles grek kampanj att endast 8% av alla hotelbäddar i grekland kan bokas digitalt)
skulle båten vara inställd o man bokat så får man ringa hotelet och förklara så brukar de hålla rummet, kanske får man beta la natten kanske inte, det beror på. Kan vara lite svårare hitta ett hotel där man fastnat men brukar lösa sig, En fördel med booking är att man oftast kan boka av så ingen skam i att boka även om planen inte är helt 100, så brukar jag göra ibland |
|
||||
|
||||
Citat:
Biljetter skulle jag köpt själv, eller möjligen bokat hemifrån, från exempelvis https://www.ferriesingreece.com/ Som Mahava skriver så kan ni boka rum, och avboka rum, på exempelvis Booking.com |
|
|||
|
|||
Tack för era tips och svar!
Men vi har äntligen bestämt oss helt nu, och det blir faktiskt bara Amorgos! Känns riktigt härligt det med Först 5 nätter i Katapola och sedan 4 nätter i Laganda eller Thoriala om vi hittar något som inte är alltför dyrt, annars i Egiali! Vi har redan i princip bokat i Katapola på ditt favoritställe Eleni Rooms ska bli jättefint! Blev dock 45 euros/natt mellan 26e juni-1a juli vilket kändes lite dyrt men det är okej! Sedan har vi börjat kolla för boende i en av byarna i norr men det finns inte så mycket att välja på och det mesta är dyrt.. Ett pensionat svarade att dom hade ledigt rum som skulle kosta 80/natt när det står på deras hemsida att det är 45/natt till och med 30 juni och sedan 80/natt hela juli och augusti. Tycker det känns lite "taskigt" att höja så mycket när det handlar om 4 nätter alldeles i början av juli... Vet ni om det går att "pruta" på priset via mejl eller är det helt fel? Och en sista jobbig fråga angående färjorna. Om vi väljer att köpa själva i Piraeus innan färjan, vilken tid öppnar kontoret där vi kan göra det? Och är det endast på Blue Stars kontor vi kan gå till, eller funkar vilket som helst? Och om man bokar hemifrån, hur funkar det då? Hämtar man biljetterna på kontoret i hamnen sen? Kostar det mer då? |
|
|||
|
|||
Citat:
Båtbiljetter kan du köpa på kajen bredvid kajplatsen där Blue Star-färjan väntar. De öppnar säkert minst en timma innan, och biljettkiosken ligger 30 m från landgången så ni behöver inte vara oroliga för att missa båten. Det går också bra att köpa båtbiljetterna hos andra försäljare. Du kan boka och betala biljetter på Blue Stars hemsida och sen hämta ut dem i hamnen, men bara på vissa försäljningsställen. Förbokade biljetter måste dock hämtas ut senast en timma före avgång och man behöver ha med sig en utskrift/kvitto på bokningen, inte bara ett bokningsnummer. Det finns även bokningstjänster som levererar biljetterna till er i Sverige, men jag har aldrig använt dem. På flygplatsen kan man köpa båtbiljetter mot en extra avgift på ca 4 euro/person. Det verkar som att det grekiska sommarlovet börjar 25/6 så det kan vara bra att förboka biljetter just till denna helg, även om de flesta säkert försöker komma iväg på lördagen. De flesta greker väljer tourist class, som ger rätt att sitta i cafeterian eller på däck, och om dessa biljetter är slut kan man köpa biljett till air seat eller first class för att komma med båten. Vanligtvis behöver man inte förboka så tidigt på sommaren. Trevlig resa! Våga |
|
||||
|
||||
Väldigt bra information, Våga!
Birgitta |
|
||||
|
||||
Det bästa med Elenis är läget. Utsikten är svårslagen. Alla rum är inte lika bra dock, en del har gemensam balkong. Vi bor alltid i rum nummer fem.
|
|
|||
|
|||
Wow ja tack för sån bra information! Super med informationen om sommarlov också! Kanske ber hotellet i Piraeus att köpa biljett åt oss mot 8 euro avgiften, för att vara säker... För på flygplatsen kommer vi inte kunna köpa tror jag. Vi landar 20.45 i Aten och har för mig att jag läste att kontoret på flygplatsen som man kan köpa från stänger innan det.
Men annars är ni alltså heöt säkra på att kontoren har öppet en timme innan avgång? Även en söndag så tidigt på morgonen? Ja utsikten på Eleni ser fantastisk ut! Rummen spelar inte så stor roll hur dom ser ut tycker jag, men tyvärr har vi inte egen balkong... Men det blir säkert fint ändå |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|