|
|||
|
|||
boka hotel
Vi ska ju äntligen efter många många år återigen göra en liten öluff.
hur brukar ni som reser till fler öar göra nu: boka via typ booking.com eller direkt på plats? Tänker att det är lättare via bokningssajter ... eller? förr väntade vi tills vi var på plats, men då var vi både unga, starka ben, fattiga o inte så noga ja å inte fanns det mobil o data heller- inte i vår värld i alla fall! /emma |
|
|||
|
|||
Sv: boka hotel
När (vilken månad) skall ni åka och vilka öar skall ni besöka?
|
|
|||
|
|||
Vi åker i slutet av maj... tänker oss Andros, Tinos, Naxos o ev någon mer ö.. Paros kanske kanske...Amorgos kanske kanske...
/emma |
|
||||
|
||||
I slutet av maj tror jag inte ni behöver boka innan om ni inte vill. Vi reser oftast i slutet av augusti/början av september då bokar vi alltid innan. Vi reser oftast till små öar och vill inte riskera att bli utan boende.
Vi bokar oftast med Booking men kolla Trivago, där får du upp fler bokningssajter. // KR |
|
|||
|
|||
Boka inte i förväg. Det finns ingen anledning. Välj på plats och då vet ni vad ni betalar för. Kolla upp (innan ni åker! det är viktigt!) var på ön ni helst vill bo så ni vet vilken rumsuthyrare ni vill följa med. Vissa öar är stora (Andros och Naxos) och man vill inte hamna på "fel" plats. Ställ frågor som ni tycker är viktiga innan ni följer med (rumsuthyrare har ofta bilder och info om sina anläggningar). Följ med rumsuthyraren, om ni inte gillar stället, tacka för det och leta vidare. Tycker ni om stället, förhandla om priset på plats beroende på antal nätter, antal rum, o s v. Bästa pris får man när man förhandlar på plats. Nästan alltid!
Senast redigerad av RobEri den 2016-04-26 klockan 21:58. |
|
|||
|
|||
Citat:
På Naxos behöver ni inte heller boka... Ha en fin resa.... Lissi |
|
|||
|
|||
Citat:
När man stiger av färjan och går c.a. 100 m så finns bussarna direkt till vänster. Till höger finns en liten "väntsal" som liknar den som finns på Naxos dock betydligt mindre/kortare. I höjd med denna väntsal börjar ett långt och smalt torg som löper åt höger längs hamnområdet och det finns parkerade bilar på båda sidor av torget. Så, precis i början av torget och i höjd med väntsalen stod rumsuthyrare. Jag gick fram för att kolla om det var rumsuthyrare, ja det var det, de höll i något som såg ut att vara pärmar eller mappar och det såg ut som informationsmaterial, som det brukar vara när rumsuthyrare möter upp sina blivande gäster. Jag vet dock inte om de fanns där när jag anlände till Andros eftersom jag hade bråttom och gick direkt från färjan till bussen mot Batsi som står på vänster sidan. Hur som helst, jag bodde i Batsi och det var hur lätt som helst att hitta rum. Men jag ångrade att jag inte bodde i Choran i stället. Det finns en lång och bra sandstrand precis nedanför Choran, det finns en å som mynnar ut precis i början av stranden. Och Choran är betydligt trevligare än Batsi, tycker jag. Senast redigerad av RobEri den 2016-04-27 klockan 08:40. |
|
|||
|
|||
Åh så bra.. Vi var I Batsi I andra halvan sept 2013 och allt höll på att stänga då. Då såg vi inga roomsare när vi kom med båten, men då hade vi förbokat boende så vi kollade kanske inte tillräckligt. Hotellet hade ingen transfer utan man fick ta buss (som inte väntade vid vår båt) eller taxi. Vi hade bil några dagarnoch åkte runt på ön. Vi gillade också Chora bäst!
Lissi |
|
|||
|
|||
Citat:
OK, vi var alltså på Andros nästan samtidigt. Jag kom i början av oktober och Batsi var helt dött, i o f s inget jag har emot. På stranden i Batsi var vi bara några personer, varje dag. Det hände flera gånger att jag var helt ensam på stranden i flera timmar innan några personer dök upp. Härligt! Bussen från Gavrion till Batsi väntade in färjan men jag kom ut från färjan lite försenat eftersom jag inte hittade min ryggsäck (personalen på färjan hade flyttat ryggan till ett annat ställe). Så, jag hade bråttom och sprang mot bussen som avgick precis när jag steg på. Så, jag hann inte kolla upp om det fanns rumsuthyrare vid hamnområdet, jag hade ju dessutom läst någonstans att det inte finns rumsuthyrare vid hamnen i Gavrion, så det var buss mot Gavrion som gällde. Och jag var förvånad över att det fanns några rumsuthyrare vid torget när jag väntade på färjan i Gavrion. Kanske hade jag sett dem om jag hade missat bussen mot Batsi och hade i så fall tid att kolla runt, kanske...kanske. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Så snart tidtabellerna för färjorna är klara har man ju koll på hur tidsplanen fungerar. Ha en härlig resa! /Thoper |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag bokar aldrig i förväg, oavsett ö eller tidpunkten för besök eller tiden för färjans ankomst, undantag är Aten då avstånd mellan hotellen kan variera ganska mycket och det är svårt att få en samlad bild om var hotellen ligger. Ute på öarna finns det skyltar "Rooms to let" eller "Rooms to rent" överallt. Verkligen enkelt. Jag får alltid transfer från/till hamnen när jag väljer rum på plats, och jag brukar fråga rumsuthyraren under förhandlingen. Utan transfer tackar jag nej, så enkelt är det. Jag har inte tröttnat på att leta rum, det går ganska snabbt, tar inte längre än 10 minuter eller en kvart och så har man ett rum. Och gillar man inte rummet, då går man till nästa hotellet, man har ju fått transfer och är på plats. Mitt budskap till rumsuthyraren är tydligt och klart: om jag inte gillar rummet, då stannar jag inte. Fast jag brukar gilla det, nästan alltid, men det har hänt jag tackade nej några gånger och då har jag gått, men jag frågar rumsuthyraren om han vill ha betalt för transfer och alltid får jag nej som svar. En gång tyckte jag så synd om den gamla farbrorn som körde mig i sin mycket gamla jeep, så jag gav honom några euros, men han ville inte ta emot. Jag planerar noga vilka öar jag skall besöka och i vilken ordning samt var på ön jag skall bo, men inte hur många dagar jag skall stanna. Gillar jag en ö eller platsen där jag bor, så stannar jag längre. Jag gillar inte att rumsbokning som görs i förväg skall styra längden på min vistelse på öarna. Senast redigerad av RobEri den 2016-04-27 klockan 11:20. |
|
||||
|
||||
Jag stannar också i regel också så länge jag trivs, och när jag vet att jag ska åka vidare bokar jag rum på nästa ö. Så jag bokar i förväg, men jag gör det på plats, inte hemifrån, med undantag för första ön. (Plus några andra undantag som inte hör hit.)
|
|
|||
|
|||
tack snälla för era svar! Vi har bokat första natten på Tinos och just nu lutar det nog åt att vi bokar via ngn sajt eller direkt med hotellet allteftersom vi vet vart vi vill!
/emma |
|
||||
|
||||
Det blir jättebra.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Men en natt är en bra start!! Lissi |
|
|||
|
|||
Lissi: vi har alltså bokat den Första natten på Tinos! Inte den enda!! Vem vet hur många det blir....
/emma |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag är där 18 sept-7 okt. Sen drar jag vidare till Syros 3 nätter och efter det till Pireus för volontärarbete 7 dagar innan hemresa. Lissi - som gärna skickar info om Tinos om Du skickar postadress på PM |
|
|||
|
|||
Ja synd att vi är där helt olika månader, hade varit kul att prata med ett Tinosproffs! Tar dock tacksamt emot infon! Har även skaffat Kalimeraguiden: Så bra såklart
/emma |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|