|
||||
|
||||
Från Tilos till Rhodos till ...
Vi fick lämna Tilos tidigare på grund av färjestrejk. Så det blir några extra dagar på Rhodos. Trots att vi varit här många gånger upptäcker vi nya tavernor och kafenion. En kafenion i en liten gränd bara minuten från torget med alla inkastare. Och tavernan där vi får in ett stort fat med fisk-meze: musslor i skal, hela småfiskar ansjovisfiléer, Kalamares, tonfiskröra, tsatsiki, taramosalata ... samt en halv karaff vin. Och den lunchen, inklusive vinet , kostade 16 euro för två ... Helt otroligt! Så det blir kanske fisk till lunch även idag.
Tyvärr har jag glömt namnet på en litet ställe i Rhodos stad - om det finns kvar. Det hängde en tavla med en röd stuga på väggen ... Jag är övertygad om att många vet vad jag menar. Till ..... återkommer jag. |
|
||||
|
||||
Sv: Från Tilos till Rhodos till ...
Synd att ni måste lämna Tilos tidigare, men Rhodos verkar ju riktigt fint !
Få se vad till.....blir? Inte väl hem? / Anne |
|
||||
|
||||
Du har både rätt och fel Alala. Återkommer om det lite senare ...
|
|
||||
|
||||
Citat:
Masse |
|
||||
|
||||
Citat:
Vi hittade ett billigt ställe i gamla stan. Såg ljusrör i taket och då visste vi att det var ett grekställe. Med GOD mat. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Citat:
Synd att ni var tvungna att åka från Tilos tidigare på grund av strejken. Är grymt nyfiken på er fortsatta resa... |
|
||||
|
||||
Idag, sista dagen på Rhodos gick vi tillbaka till Laganis som tavernan heter där vi åt fisk-Meze. Och det var lika gott denna gång. Adressen dit är 16 Alhadef Str. Gamla stan. Jag ska lägga in några bilder från Tilos/Rhodos och Laganis i fotoalbumet.
Alala och Janne! Vi åker hem i morgon onsdag. På torsdag tvättar och packar jag för att på fredag åka till Kreta tillsammans med några väninnor. Jag vill väldigt gärna ha tips på bra tavernor i Agia Marina och i Chania. Även tips på någon tur med buss eftersom jag vill se något annat än bara stränder. Någon fin liten by kanske eller ... Senast redigerad av sjöborren den 2016-05-10 klockan 22:44. |
|
||||
|
||||
Tack så mycket för tipset om Laganis. Det är nu vederbörligen noterat i min checklista för Rhodos i sällskap med ytterligare en handfull tavernor som tidigare har tipsats om här på Kalimera. Men din beskrivning av måltiden på Laganis gör ju att jag nästan börjar betrakta Rhodos som något bättre än bara ett nödvändigt ont på vägen till Tilos.
Härligt eftersom det nästan alltid krävd en eller ett par övernattningar där, och då är det ju inte helt i vägen med besök på någon bra taverna. Masse |
|
||||
|
||||
Det var snabba ryck! Kan inte säga annat än grattis.
Mitt tips är lunch eller middag på någon av de trevliga tavernorna i Nea Chora. Ha en fin resa! / Anne |
|
|||
|
|||
Jag håller med Alala, restaurangerna i Nea Chora rekommenderas. Vi åker själv till Nea Chora i början på juni, längtar.
Marilene |
|
||||
|
||||
Trots att jag varit flera gånger i Chania, har jag aldrig varit i Nea Chora. Några särskilda tavernor som rekommenderas?
Jag frågade tidigare om namnet på ett litet Meze-ställe i Rhodos stad - litet hål i väggen - där det hängde en tavla med en ett rödmålad stuga. Det var med i ett tidningsreportage vill jag minnas ... Visst är det väl någon som minns stället? |
|
|||
|
|||
Det beror ju lite på vad ni vill äta men det finns många bra fiskrestauranger, T.ex. Kertos, Agistri eller Volakas. Andra restauranger är MeNou & Krasi, Akrigiali eller To Magasaki. Det bästa är att alla ligger på strandpromenaden. På köpet får man en härlig solnedgång.
Marilene |
|
||||
|
||||
Jag tror alla tavernor i Nea Chora är bra. Det är bara att prova sig fram.
Och sen föreslår jag en busstur till Paleochora . Inte bara för underbara Paleochora utan också för den vackra vägen dit med små fina byar, apelsinlundar, mycket blommor och höga vackra berg. Birgitta. Senast redigerad av yannis den 2016-05-12 klockan 05:00. |
|
||||
|
||||
- så må vi jo ikke glemme "Manos"
Den beste kalamari og octapus i Nea Chora får vi der |
|
||||
|
||||
Citat:
Birgitta |
|
||||
|
||||
Tack för tipset, och för bilderna! Nu vet jag vart vi ska gå nästa gång vi åker till Rhodos.
|
|
||||
|
||||
Menar du att jag kan åka till Paleochora över dagen ... Det skulle jag gärna vilja göra. Hur lång bussresa är det från Agia Marina, och är det svindlande vägar?
Tack för alla tipsen! |
|
||||
|
||||
Nej, det är ingen läskig väg till Paleochora. De flesta chaufförer kör lugnt och snyggt. Vi har bara EN gång åkt med en som trodde han körde sportvagn.
Du kan åka fram och tillbaka samma dag, men den bästa upplevelsen får man om man stannar över natten, tycker jag, då får man kvällsstämningen med och det finns så många goda tavernor i Paleochora. Så vitt jag minns går den första bussen redan kl. 8.15 från busstationen i Chania (ja, det går kanske en vid 5-tiden också, men...) och hem igen vid 18.15, men kolla hellre! Resan tar ca 2 tim. varje väg. Gör det! Trevlig utflykt! |
|
||||
|
||||
Det är som Marianne skriver angående busstiderna. Du kan gå in på ktel och titta själv. Resan kostar 8,20 Euro enkel väg och både bussen och busschauffören kan vägen suveränt. Vet precis var man ska sakta ner. Jag som är höjdrädd är alltid lugn när jag åker med den bussen. Bussen utgår från stora busstationen i Chania.
Men jag tycker också som Marianne att du/ni ska stanna över natten. Inga svårigheter att få boende på plats vid denna tidpunkt. Man kan välja att bo vid sandstranden eller klippstranden. Vi föredrar klippstranden (Haris Studios, med den bästa frukosten av alla på Water Edge Cafe) med en underbar soluppgång. Bussar går också åter till Chania klockan 12.00 och 15.30. Birgitta |
|
||||
|
||||
Det åt jag där förra sommaren, och den var så god!
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|