|
|||
|
|||
Dagsutflykt via buss från Kato Stalos?
Jag åker till Kato Stalos 7 oktober för en vecka med bad och god mat! Men jag vill gärna få uppleva något mer på Kreta och ta en dagstur med buss någonstans. För två år sedan gjorde jag en liknande resa och besökte då Chania och Nea Chora (underbar ouzeria på piren!) två dagar, så nu vore det trevligt att se något nytt. Förslag?
Jag tar gärna också emot tips på bra restauranger runt Kato Stalos. Tack på förhand! /Anna |
|
||||
|
||||
Sv: Dagsutflykt via buss från Kato Stalos?
Mitt tips på en dagstur med buss är ner till Paleochora på sydkusten. Det var så vi gjorde för många år sedan när vi bodde i Kato Stalos. Det gav mersmak, må jag säga, har blivit många resor dit efter det. Men oavsett, det är en fin tur över bergen, ni får en fin dag och får se en annan del av Kreta. Ha det så bra på resan.
|
|
||||
|
||||
Jag vill också slå ett slag för en dagstur till Paleochora. Det finnes bussförbindelser från terminalen i Chania.Pris 7,5 € pp enkel resa.
Arne |
|
||||
|
||||
Citat:
Numera 8.30 |
|
||||
|
||||
Citat:
I Kato Stalos gillar jag Markos taverna som ligger precis före "dödskurvan" på väg in mot Chania. Uppe i Pano Stalos hittar ni Leventis med underbar mat och vacker utsikt. Borta i Platanias (3 km) är mina favoriter Barba Thomas, Platanos och Drosia. På Drosia ska ni frossa i smårätter och på Barba Thomas har de underbar vedugnsbakad pizza men också fina sallader och grekiska rätter. Om ni vill äta färsk fisk i fin miljö så rekommenderar jag er att ta bussen bort till Kolymbari (20 min med buss västerut) och äta på taverna Argentina som ligger i den lilla fiskehamnen. Åk in till Chania och ät på Salis i bortre hamnen eller på Koutourouki i en liten gränd (Potie 8) strax bakom hamnen. // Malin |
|
||||
|
||||
En tur till Rethymnon vore kanske något?
|
|
|||
|
|||
Jag rekommenderar Daisy hotel i Rethymno...en liten bit utanför staden.Gångavstånd ..eller taxi 5 euro...Finns på booking
|
|
|||
|
|||
Citat:
Det lutar absolut åt Paleochora! Går bussarna från tidig morgon till sen kväll så här års? Hur ofta? Kan jag hitta dessa uppgifter på nätet? |
|
|||
|
|||
Citat:
Nu har jag massa ställen att välja på, både i närområdet och för utflykter. Platanias har vi bott i tidigare och då upptäckt Sonio Beach Restaurant - de serverar fantastiskt god mat, inte minst deras korvar. Men nu har jag fler ställen att prova. |
|
||||
|
||||
Bussarna går 4 gånger per dag. Från Chania till Paleochora klockan 05.15,, klockan 08.45 samt 13.00 och 16.00.
Du hittar busstidtabellen på ktel crete. Birgitta |
|
|||
|
|||
Citat:
Tack Birgitta! |
|
|||
|
|||
Kan jag se busstidtabeller för bussarna mellan Kato Stalos och Chania någonstans? Jag har för mig att man kan köpa bussbiljett i de små mataffärerna, gäller det överallt? Eller är det bättre att köpa på bussen?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Alla bussar från Kolymbari går förbi Kato stalos så ca tid kan du kolla på den tidtabellen. Tyvärr stämmer inte tiderna så bra sådet bästa är att gå ut och ställa sig och hoppa på när bussen kommer Biljetter köper du på bussen. // Malin |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|