![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det har blivit en årlig god vana att vara I Aten och Pireus I november . Så även I år. Nu med maken.Även Obama var I Aten samtidigt! I oktober var jag här nio dagar själv I slutet på min drygt månadslånga resa till Tinos, Syros och Aten.. Aten är ljuvligt denna tid på året och vi har denna gång gjort milslånga vandringar till och I nya förorter till Aten, som Nea Smirni, Kallithea, Neas Kosmos och Kifissia. Så underbara alla!! Vi såg musikparader I söndags på Syntagmaplatsen med musikårer från flottan, armén och flygvapnet, samt dansare.Minnesdag av något slag. Underbart fint. Alpha- tv var och filmade där och även oss, men vi kunde inte se på kvällen för då var vi på Iera Odos och såg Giannis Parios och Eleni Baltsis. En underbar 5 timmar lång konsert. Idag fick jag sms från min väninna Clery på Tinos att hon sett mig och Claes på TV. Tyvärr har vi inte sett Clery eller Nikoleta I Aten som vi alltid brukar för Nikoletas man och Clerys pappa, Markos, dog 15 oktober, bara några dagar efter att jag lämnat Tinos. Sorgligt!!!!! Vi brukade ju träffas alla även I Aten I november då säsongen på Tinos var över. En god vän som vi kommer att minnas med glädje.
I fredags var jag med och bidrog med mat till hjälporganisationen som lagar mat varje fredag vid Agora Barbakeio, på Athinas vid saluhallen. Det var underbart att kunna hjälpa till igen och att bidra med ca 40 portioner mat...Tänk, därigenom det volontärjobbet har jag lärt känna fyra sanna änglar till I Aten, Maria, Felipe, Hassan och Antonis...och några till.... Frappe här på forumet är en av de änglar som ofta ställer upp och även Thira.... Nu har vi några underbara dagar kvar här I Pireus, innan vi åker hem på torsdag. Vi bor som vanligt på Lilia. Idag har vi gått förbi hamnen mot Peramahållet, I gamla slitna område med verkstäder och delvis misär. Den delen av Grekland som också finns SÅ tydligt!!! En måltid på Rakadiko har det också blivit. Idag var det 25 grader I solen, men kvällar är kyligare. Ha det gott hälsar Lissi- med knappt 2 dagar kvar I paradiset. |
|
||||
|
||||
![]()
Antar att du sett både paradiset och skymtat dess motsats. Tack för din beskrivning och att du hjälpt till.
![]() Vad roligt med Parios-konsert och att få ha varit med på tv, och att det uppmärksammades! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Härligt Lissi!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ni verkar som vanligt hålla grytan kokande med Greklandsupplevelser. Hälsningar från Koutsounari / Jannis och Ylva
|
|
||||
|
||||
![]()
Ha en fin avslutning i Pireus Lissi!
Känner mycket speciellt för Pireus eftersom det var där som jag för mycket mycket länge sedan som 16-åring mötte Grekland för första gången, och förlorade mitt hjärta till stan. Den har sedan dess varit mycket speciell för mig utan att jag för den skull kan ens en bråkdel av vad du kan om Pireus. Men känner mycket gör jag varje gång jag är där. De som känner mig väl säger att de kan se det i mitt ansikte. Masse |
|
|||
|
|||
![]()
Tack alla..!
Jo Pireus är en mycket mysig plats och vi trivs så bra på Hotel Lilia vid Pasolimani, Zeas. Här finns mysiga barer, tavernor mm bara runt hörnet och havet nära. Nu byggs tram ut från Syntagma så den kommer att stanna I centrum ist för N Faliro. Jag checkade ju ut senast här på Lilia 19 okt från mitt rum med jättealtan efter 9 dagars vistelse. Nu blev det bara 3 nätter. Vi kortade en natt pga konserten med Diannis Parios. I Aten bodde vi på Adonis. tt bo I Pireus ist för Aten är ett bra alternativ. Buss och mero och snart tram går ju snabbt in till Aten och det är kul att åka. Så har man havet nära. Idag går vi längs havet söderut som vi brukar när vi är här.. blå himmel även idag! Det blir svårt att komma hem till mörkret även om det bara är för 17 dagar. Men advent blir mysigt!!! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Härligt att du nu skriver här också. Har njutit av ditt berättande och dina fina bilder på Fb. Men inget slår ju riktiga Kalimera!
/ Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Oj så mycket stavfel det blev I förra inlägget. Pilligt med androidtangentbord. Men ni kan säkert läsa. Idag har vi gått runt hela Pireus förbi Pasolimani, yachtklubben, Turkolimani, minsta hamnen vid kanalen...runt en av OS-anläggningarna vid Nea Falliro, runt hela Olympiakos Aten's stadion , vidare ner till stora färjehamnen och sen Saluhallen och vidare őver kullen ner till Zeas igen...mat på mysiga Makedoniko, (tror jag det heter) ett ställe I en arkad efter en gata där vi ätit flera ggr. Gyros pita, stor morots/vitkålssallad och ett havt kg vin och bröd....9,80 euro...Det är billigt I Grekland....
Planer för vårresan börjar ta form och har ändrats många ggr sen jag köpte biljett redan då jag var på Tinos I oktober. Claes och jag börjar på Tinos tillsammans 29 mars . Så åker Claes hem 10 april. Han måste bevaka fotboll, bostadsrättsförening mm ![]() Men innan dess Barcelona I december, Teneriffa I januari och Italien I februari. Kaló vrádi! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Härligt Lissi!!!!
Jag är inte ett dugg avundsjuk ![]() ![]() Var på Teneriffa kommer ni att bo? Har kikat lite men även på Puerto Rico där jag heller inte har varit. /Kajja ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kaijja, vi ska för tredje året I rad bo på norra Teneriffa I Puerto de la Cruz. Där har vi haft supertrevligt och har haft vansinnig tur med vädret. Men DET vet man ju aldrig ...Vi har dock olika boende var år.
Lissi. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vi får se vad tomten säger ![]() ![]() ![]() Annars är det bara å vänta till våren ![]() /Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Tack för alla rapporter, både här och där! ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Ja nu är vi hemma och allt är precis som vanligt
![]() ![]() ![]() MEN SEN är det julpyssel, bak julklappsinköp och andra roliga saker hemma som väntar innan jul... Det är kul att vara pensionär!! Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Hur fasen ska du hinna med allting!
Pia |
|
||||
|
||||
![]()
Visst har Aten allt! I min lilla rapport glömde jag Athens Marathon , två dar med Obamauppståndelse och en dag med demonstrationer, detta hade till följd att många av de mest trafikerade gatorna var nästan trafiktomma egendomligt och skönt. Nab kunde gå mitt på gatorna och bara enstaka moppar kom förbi.
|
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Lissi;392799]Oj . Men så idag bestämde jag mig för EGINA! Egina har bara fått ett dagsbesök år 2000 från Angistri och nu har jag ju sett Egina från Pireuspromenaderna dagligen. Så nu hlir det en vecka där efter Tinos. Bra med båtförbindelse via Syros- Pireus. Så har jag tre dagar här på Lilia I Pireus innan hemfärd 6 maj....Kan väl bara bli bra???
Bra val jag var ju ett par dagar på Egina I September, bodde I Agia Marina! Camilla |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|