|
||||
|
||||
Sv: Värmen kommer..
Just nu är det 40 gr i Aten. Fatta hur hemskt det måste vara.
|
|
||||
|
||||
Gott och skönt här på Kalymnos, svalkande (??) vindar...
|
|
||||
|
||||
Enligt Apollos App var det 37,8 grader i Rethymno tidigare idag.
|
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Hörde förresten att myndigheterna har stängt Samaria-ravinen pga hettan..
|
|
|||
|
|||
På Syros har det varit 43 grader i dag, det sägs att det ska bli lite svalare nästa vecka!
|
|
|||
|
|||
Netwolf, du kanske i tankarna kan frammana lite svalka från Dödskallelandet uppe i norr, till utjämning?
|
|
||||
|
||||
Haha, det hjälper faktiskt! Jag minns ännu med fasa den tältnatten.
|
|
||||
|
||||
Det gör du rätt i, Sådan värme göra mqn inte många knop i.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Men vem vill gå Samaria i "svalare väder" när det är 30 grader varmt? Birgitta. |
|
||||
|
||||
Bara 38 idag på altanen, och skön vind.
|
|
|||
|
|||
Vi är på kreta nu, vår egen termometer visar 39 grader men det pratas både om 41 och 44 grader. men i morgon ska det sjunka till dryga 30.
|
|
||||
|
||||
Citat:
/ Kajja |
|
||||
|
||||
Ja, stor skillnad nu på Syros. Riktigt behaglig värme igen. Sitter just nu i en innergård i Ermoupolis och det fläktar skönt jämfört med gårdagens hetta.
|
|
||||
|
||||
Idag klart svalare, men däremot rätt blåsigt. Tyvärr uppstod en stor skogsbrand i Vamos-regionen. Vi befann oss i Rethymnon och såg röken på långt håll. När vi åkte mot Chania, så noterade även eldflammorna som slog upp. Helikoptern kämpade med vattnet, som de tog från havet, men det kan ju inte hjälpa speciellt mycket när det blåser så här mycket.
Vilken tur vi tog National road. Först tänkte vi åka gamla vägen fr Rethymnon och då hade vi förmodligen hamnat mitt i det. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
(F'låt..!!!..kunde inte låta bli) / Kajja |
|
||||
|
||||
Ja, ur askan i elden heter det ju 😀
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
He-he, ja det var ju bara några och trettio-grader ! Coolt!
Nu har jag upplevt mitt värmerekord i Grekland. Gissa vem som befann sig ett endaste dygn i Athen mellan lördag och söndag 1-2 juli , och just då grasserade värmen som värst? Jag har en sådan där Farmakeio-termometerbild som visar +51 grader. "Heavens on fire" för att citera en Kiss-låt ! :-) Det var så hett, det kändes som att stå bakom en bils avgasrör, fast där var ingen bil. Eller en het varm fön. Men upp på Akropolis tog vi oss, tillsammans med en Herrans (Zeus) massa turister som också var ute tidigt på morgonen i samma ärende. Paraplyer var uppspända, och skugga söktes febrilt. Jag såg en äldre man med syrgastub, som också hade bestämt sig för att inte låta planerna grumlas pga lite extra hetta . Hoppas han klarade sig nedför sedan i trängseln. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|