Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-04-13, 22:16
Bianca Bianca är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Sifnos, Naxos o Antiparos

Hej!
Vi ska åka till Pireus i mitten av juni tom mitten av juli. Vi är två vuxna o två barn (5 & 8). Vi är sugna på att åka till Sifnos, Antiparos o Naxos o vi funderar på i vilken ordning det är smidigast att åka till öarna?? Vi kommer till Pireus en lördag em (landar 11,30). Funderar oxå på om det är någon speciell ö & hotell som ni rekommenderar??
Går det båtar varje dag till Pireus från dessa öar när man ska hem??

Många frågor o många svar hoppas jag!!
Svara med citat
Gammal 2006-04-14, 00:25
lemon lemon är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Sifnos, Naxos o Antiparos

Har ännu inga erfarenheter från Sifnos, men väl från Naxos och Antiparos, som vi båda varmt kan rekommendera. Öarna är perfekta för familjer med lite mindre barn.

På Naxos kan man med fördel bo i Agios Prokopios (bl.a. är Ioanna Studios riktigt bra) Agia Anna eller Plaka/Maragas. Hyfsat utbud och enastående stränder.

På Antiparos är byn mkt trevlig och fina stränder finns på promenadavstånd. Vi har goda erfarenheter av Galinis place där.

Från Naxos går båtar till Pireus, medan du får ta dig via färja och/eller buss från Antiparos till Parikia på Paros fvb till Pireus.
3-vlig resa

/Magnus
Svara med citat
Gammal 2006-04-14, 00:26
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Själv skulle jag börja längst bort dvs på Naxos, och sen "arbeta mig hemåt", alltså Antiparos som nästa ö och till sist Sifnos.
På Naxos finns så otroligt många ställen att bo, viktigast är väl att bestämma sig för om man vill bo nära staden eller längre ut vid stränderna. Om man vill ta bussen ut till stränderna för att bada eller ta den in till stan på kvällarna...
När det gäller Antiparos tror jag du ska söka lite här i forumet, det har ofta diskuterats boende på Antiparos här, hoppas du hittar något tips.
På Sifnos gäller det också att man måste bestämma sig för på vilken ort man vill bo. Det finns många fina platser att bo på t ex Faros, Vathy, Platy Gialos och Kamares som ligger vid havet, och Apollonia plus Artemonas som är mitt på ön.
Det bör gå båtar varje dag om vinden eller strejker inte vill annat.
Svara med citat
Gammal 2006-04-14, 20:05
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Har varit på Sifnos och blev förälskad direkt!

Om ni vill ha väldigt nära till stranden, bra för barnen, så är Aperanto i Faros ett bra tips. Där behöver man inte ens byta om till badkläder för att ta sig mellan rum och stranden. Utbudet av restauranger och nöjen är det sämre med men man överlever eftersom stället är så underbart beläget!

Du kan läsa mer om Aperanto under resmål A-Z.
Svara med citat
Gammal 2006-04-16, 07:27
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av YsterSyster
Har varit på Sifnos och blev förälskad direkt!

Det blir de flesta! Sifnos är en fantastiskt fin och mysig ö!
Vill man ha lugn och ro samt nära till vattnet så bor man allra bäst i Faros eller Vathy.
I Faros har jag vid flera tillfällen bott hos Rooms Thalatta, som är ett mycket bra boende med ett enastående läge ovanför havet.
Att sitta på terrassen på kvällen och lyssna på cikadorna, vågorna som sakta rullar in, en fiskebåt långt i fjärran, röster på avstånd från tavernan i byn nedanför och någonstans under olivträden betar några getter, man hör deras klockor pingla stillsamt...behöver jag säga mer?

Mvh. Stina, även jag förälskad i Sifnos
Svara med citat
Gammal 2006-04-16, 20:10
Bianca Bianca är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Tack för alla svar!! Ska bli härligt! När jag har kollat färjor verkar det som det bara går en färja till Naxos på lördags em så vi kanske startar där o åker vidare till Sifnos..
Ska fundera mera..... o kolla på nätet... o här i forumet
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:40.