|
||||
|
||||
Bildgåta 5035 - Ouzo Samara Red från Lesbos
Hej alla!
Det var länge sedan vi körde någon "specialare" Vad är detta nu då //Conny |
|
|||
|
|||
Sv: Bildgåta 5035
Papandreou d.ä. ? 🤔😀
|
|
||||
|
||||
Hej Anders
Det var ju lite likt både en äldre variant av Georg och Andreas Papandreou.. Hmm... ja detta kan ju nästan vara vad som helst //Conny |
|
||||
|
||||
Är det ingen mer som kan våga sig på en gissning?
Det kostar inget Ledtråd 1: Jag körde en liknande gåta för några år sedan //Conny |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Citat:
Hej Janne Den framlidne politikern Venizelos hade skägg såg jag när jag googlade . Det är tyvärr inte rätt... Ledtråd 2: Det behöver ju inte vara själva namnet på gubben som frågan avser utan var ansiktet sitter. Det finns en anknytning till en ö och någon form av facilitet på den ön. ...och personen har naturligtvis någon form av anknytning rent historiskt till allt detta! //Conny |
|
||||
|
||||
En fd. barägare på Samos?
/ Kajja |
|
|||
|
|||
är det på Skiathos,men va karln hette de minns jag inte
|
|
||||
|
||||
Hej Kajja
Det är inte en gammal barägare på Samos tyvärr.... Det hade nog varit för svårt . Ledtråd 3: Ön, med faciliteten, som hade anknytning till svaret på frågan, ligger i samma ögrupp som Samos. /Conny |
|
||||
|
||||
Ha ha..🤣C@nny det var en vild chansning bara.
Vet att The Corner i Pythagorion har en bild på grundaren i baren.. / Kajja |
|
||||
|
||||
Citat:
Hej Kajja, Ja det är helt rätt att chansa . Du får prova igen! //Conny |
|
||||
|
||||
Hej Piam Du tänker kanske på Alexandros Papadiamatis? Tyvärr är det inte rätt. Men...museet som är upprättat efter honom är värt att besöka. Ön som har en anknytning till det rätta svaret finns i den Östra Egeiska ö-gruppen. //Conny |
|
||||
|
||||
Kan inte gissa på ö, men kanske kan hjälpa om jag tror att det är en etikett på en (vin)/(ouzo)flaska
Irene |
|
||||
|
||||
Citat:
Där löste du knuten! Det är etiketten på en flaska! Grattis Då återstår alltså bara att ta reda på vilken typ av flaska det är / innehåller, och vad den heter! //Conny |
|
||||
|
||||
Alltid nått, sa f-n när han kom till Åmål Irene |
|
|||
|
|||
Hej, jag gissar på ouzo Barbayiannis!
/Ulla |
|
||||
|
||||
Hej Ulla Den gröna ouzo Barbayianni är en av mina favoriter. Men tyvärr är det inte rätt //Conny |
|
||||
|
||||
Min gissning är att flaskan som gubben sitter på innehåller ouzo och att den har tillverkats på Lesbos.
Masse |
|
||||
|
||||
Jag har hittat en artikel med bild av många ouzobuteljer. Och i den raden finns den här mannen på en av etiketterna. Har inte lärt mig att skapa länkar, men kanske att ni kan hitta den med hjälp av detta.
https://www.lesvos.com/ouzo.html Masse |
|
||||
|
||||
Citat:
Hej Masse Du har helt rätt! Grattis Rätt svar: Ouzo Samaras. "The red ouzo of Mytilene". //Conny |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|