|
|
||||
|
||||
Sv: Sämsta stället i Grekland...?
Citat:
Ser att många inte gillar Parikia och inte kommer den staden på min "tio i topplista" men i jämförelse med många andra väl hårt exploaterade platser är staden helt ok. Kyrkan är ett måste och i Parikia har jag ätit både en av mina sämsta måltider i Grekland men jag har även ätit en av mina bästa i denna stad. Finns åtminstone två ställen som håller mycket hög klass för den som gillar tradtionell grekisk mat. I jämförelse med ex Parga tycker jag faktiskt att Parikia i vissa kvarter har mer grekiska vardagsliv att titta på. Eva |
|
|||
|
|||
Jeg klarte aldri å like Mykonos.
Vi var der for tre år siden og øya i seg selv er nok et nydelig sted, men den h.... vinden ødela hele oppholdet mitt. Så dit reiser jeg nok aldri igjen Jeg er forøvrig veldig glad i Parikia, men kanskje aller mest Naoussa. Det er bra vi er forskjellige, ja |
|
||||
|
||||
Den eländiga turkiska? kyrkogården på väg till Ellistranden på Rhodos är inte så fin.....
|
|
||||
|
||||
Hersonissos på Kreta och Poros står inte högt i kurs hos mig. Tur vi har olika smak och tycke, så slipper vi trängas
Moster |
|
|||
|
|||
Citat:
Har nu bott 7 år i Aten och det är en fröjd att kunna ge sig ut på Aigina på helgerna. Michael |
|
|||
|
|||
Citat:
..säg inte så Aten är en alldeles underbar stad i mina ögon....Kanske inte mitt i sommaren, men då p g a värmen...inte på själva Aten...Jag har sett Aten i december, i februari, i juli, i oktober ..så dess skiftningar och olika ansikten har jag sett....Jag bor ju inte där så visst ser jag med "turistögon"..MEN JAG ÄLSKAR ATEN!!!! I februari såg vi verkligen en helt annan sida av Aten under våra heldagspromenader utanför själva city..och kärleken växte...... Så tyvärr, jag håller inte med!!! Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Lena*. |
|
|||
|
|||
Citat:
Men vsst vill man ju förklara vad man själv ser hos det som andra tycker är "värstastället"..... Men som sagt...om jag BODDE i Aten jämt så kanske det inte var så härligt! Lissi - 6 dagar från Spanien |
|
||||
|
||||
Citat:
min man som har astma höll på att kvävas.Vilken trafik,höll på att få hälsenorna avklippta.Allt myller med alla människor.Det var som en fabrik med löpande band i alla riktningar.Människor som satt och låg överallt påverkade av både det ena och det andra.Inte kändes det tryggt att vistas i Aten.Säkrast var att ha ögon i nacken,och ett öga över varje axel. Det kallar jag inte semester. pia-marianne |
|
|||
|
|||
Citat:
... Även om jag gillar att besöka Aten då och då |
|
||||
|
||||
Var och en vet ju, att Aten är något som man antingen älskar eller avskyr. Stan lämnar ingen människa nonchalant såsom vi se här på forumet och därför är den så intressant! Det beror mycket på årstiden, verkligen. Fast den nya metron har inverkat bra på trafikkaos, är staden åtminstone på sommaren säkert inget passande ställe för astmatiker.
Jag blev förälskad i stan redan vid första påseendet för tjugo år sen och VILL ÄLSKA EVIGT, men ville nog inte bo där permanent!! Eija |
|
|||
|
|||
Där fick du till det bra, Eija! Min pojkvän har familj i Aten och därför reser vi dit då och då. Jag kan gilla anonymiteten och det varierande utbudet i en storstad, men att vara permanent bosatt i Aten --- ALDRIG!
|
|
|||
|
|||
Med all säkerhet måste det vara ATEN!
Det kanske är kul att åka till Aten på besök och stanna några dagar men att bo där är inte samma sak! Jag befinner mej i Sverige för tillfället och det är en fröjd att vila från Aten!!! Puh!!! |
|
|||
|
|||
Jo så är det självklart att det är en himla skillnad att BO och TURISTA och det gäller oavsett på vilken plats.... Jag tolkar tråden som att det kanske är "Sämsta semesterstället" i Grekland som avses..vi är ju inte så många på forumet som bor permanent...
Lissi |
|
||||
|
||||
Här igen !
Jag tänker envist att Aten är inte ens sämsta semesterstället i Grekland. Jag har firat härliga semesterdagar I april och september med mycket KULTUR, SJUNGANDE i en viss klubb tillsammans med atenabor, trevliga vandringar i olika stadsdelar och när man tittar på staden på Lykavittos på kvällen, ... Inget sådant kan man uppleva annanstans i Grekland. Jag har säkert BLÅA GLASÖGON! Men ett vänpar firade på vintern en månad i Aten och ville absolut fara på nytt!? Alltså DET VERKLIGEN BEROR... Eija |
|
||||
|
||||
Syros huvudstad Ermoupolis tillhörde under många år ett av mina hatobjekt i Grekland. Utan att jag ens hade varit där! Varje gång jag kom med färjan till hamnen frågade jag mig – hur kan någon frivilligt gå av här? Fulare stad finns inte tänkte jag. Ända tills den dag jag tog mig mod och gick av färjan. Snabbt insåg jag att mina fördomar inte stämde. Idag håller jag Ermoupolis som en av övärldens finaste och mest intressanta städer.
|
|
||||
|
||||
Tackar tackar för alla svar, intressant läsning! Så olika man kan tycka, undrar om mycket beror på ens egen sinnesstämning...? Fast nog måste det finnas (många ) ställen som _alla_ tycker om? Vissa favoriter har man ju som man bara skulle gapa av förvåning över om det visar sig att ngn _inte_ gillar.
Ja, Lissi, du har rätt, det var Metsovo! Såg du till gatupolisen? Helt suverän! Vet inte varför jag bara led hela tiden vi var där. Kanske berodde det på den bristfälliga shoppingen? Herdestavar och pälsmössor. Det var liksom inte mitt Grekland! Nåja, vi vann en flaska vin under bussresan (hederlig charterutflykt s a s) för vi var bäst på frågorna om Grekland *passar på att skryta lite*, och det vinet var från Metsovo och smakade himmelskt gott! Naxos är ju en av mina favoriter, men då ví var där första gången och besökte den där marmorbyn Apiranthos, där tycket vi folk var "speciella". Andra gången vi var där (några år senare) tyckte vi jättemycket om byn. Fast jag tror ändå inte Metsovo blir min favvo någongång. Lena* på väg till Naxos. |
|
|||
|
|||
För min del är det Glyfada utanför Aten.Jag hade varit på underbara Ios i en hel månad(-82,tror jag det var)och kom med nattbåten till Pireaus.Mitt flyg skulle gå på kvällen, pengarna var nästan slut och Glyfada ligger nära dåvarande flygplatsen.Tänkte stanna där över dagen och försöka sova på stranden(ni vet ju hur kul det är att försöka sova på däck på en nattbåt)...Nåja,kom fram till Glyfada och FASA och VE!!!! Där trippade tjusiga damer omkring med guldsandaletter,och tjusiga strandkläder och perfekta frisyrer,där badade feta och bortskämda små barn i det äckliga,grumliga vattnet,där gick ett otal försäljare fram och åter och bjöd ut glass och annat,där låg de dyra hotellen och restaurangerna och de fina villorna bakom murar osv.osv.
Dit vill jag ALDRIG åka igen! Vilken kulturchock efter "vilda" Ios! |
|
||||
|
||||
Dassia på Korfu. Rethymnon på Kreta. Kos stad. Rhodos.
Och hur kul är Pireus mitt på dagen i juli ? Även solen har sina fläckar. Krisse |
|
|||
|
|||
Delos mitt emellan Naxos och Mykonos landade utflyktsbåten vid en dag då det blåste som attan och båtresan var hemsk.
Bara en massa "sten", platt, kargt och något slags muséum som också innehöll bara stenar. Aldrig har tiden gått så långsamt, vidare båtresa var också hemsk så Delos minns vi som en hemsk plats. Hasse |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|