![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hur blir de kryddstarka? |
|
||||
|
||||
![]()
När man gör av överblivet bröd skär man brödet i skivor, och brer på olivolja med olika kryddor. In i ugen ett tag som man sen stänger av och låter brödet / skorpa torka. Finns säkert massor av olika sett att göra av överblivet bröd men så här har jag lärt mig.
Sen görs ju skorpor som här hemma fast oftast är de fyrkantiga. Camilla |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE
Mbaksimadia skulle jag fråga efter! Camilla[/QUOTE] Hmm! Var det kanske dessa de hade smulat i den "Kalymniska salladen"? Jag visste inte riktigt, vad jag tyckte om denna rätt ![]() ![]() Ivi |
|
||||
|
||||
![]()
Förlåt,men nu tänker jag på när vi åker till Kalymnos igen
![]() När vi sitter i Mastihari och väntar på båten så blir det tzatsiki , bröd och en Myhtos ![]() Kommer jag till någon annan ö kan det variera. Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Måste bara tillägga att den godaste Stifadon jag ätit i Grekland fick jag på en restaurang på "Poros" en av de öar som jag troligtvis aldrig kommer att besöka en gång till! Restaurangen heter eller i alla fall hette då "Snigeln" kommer just nu inte på hur det uttalas eller skrivs på grekiska! Men god var den i alla fall. Stifadon på Poros är det enda positiva minnet jag vill spara därifrån!
MVH UffeYeasou ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Någon sade spanakopitta och jag måste instämma. En gyros ligger också bra till
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Beror lite på vilken tid på dygnet man kommer ner men...
En grekisk sallad och iskallt vitt vin... MUMS! Stina |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Stinab!
Självklart beror det ju på vilken tid man kommer ner, men ditt förslag är ju inte helt fel, för husets vita (i Georgioupolis iaf) ISKALLA är ju supergott! //Joppan |
|
||||
|
||||
![]()
Kan man längta efter mythos
![]() ![]() ![]() Jag börjar med en OUZO och en AMSTEL ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
//Joppan |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Joppan |
|
||||
|
||||
![]()
ett fat med oliver+taziki och bröd.
därefter en stifado som kokats mjuk hela dagen sköljes ner med moschofilero, pärlande kall. sen gör jag som flera andra, plöjer mig genom listorna av rätter ur det underbara grekiska köket. myssa............ |
|
||||
|
||||
![]()
Tzatziki, bröd och öl.........
15 dar 20 timmar och 35 minuter då lyfter jag till RHOOOOOOOOODOOOOOOOOS |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
När jag kommer till hotellet och har checkat in, så går jag och handlar Mythos, oliver och feta. Efter en dusch så sitter jag på balkongen och äter tärnad feta, oliver och dricker en kall öl. Efter denna aptitretare brukar det bli en lång vandring som avslutas på någon taverna. Göran |
|
||||
|
||||
![]()
Om det är sent på kvällen man landar, räcker det med ouzo/Mythos för att komma i den rätta Greklands-stämningen
![]() Ivi |
|
||||
|
||||
![]()
Som de flesta andra blir oftast det första en kall öl, grekisk sallad och tzatsiki. Mmmmmm!
Lotta 23 dagar kvar till Skiathos |
|
||||
|
||||
![]()
Jag börjar ALLTID med att rejält överdosera Frapé redan i ankomsthallen. Skakis och med ett hjärta som gör frivolter är jag sen redo att möta Grekland, ta mig dit jag ska bo och äta en portion tzatziki med bröd och oliver.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det brukar väl bli chokladgifflar, pomme eller souvlaki om ankomsten är på kvällen, vilket vi ser till att den inte är
![]() Martinifk |
|
||||
|
||||
![]()
Det första? Olika faktiskt, men jag måste ha friterad bläckfisk någon gång under min greklandssemester. Sedan har de ju god kyckling, så det blir det också och deras lokala viner så klart. Gillar även Metaxa, men inte Ouzo.
Vi ska till Kos snart igen och vi har hittat flera favoritrestauranger där nere och de har olika saker som är goda. |
|
|||
|
|||
![]()
En kall MYTHOS o riktig feta o svarta kalamata oliver.
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|