|
||||
|
||||
Sv: Bildgåta 5549 - En röd ros i Pythagorion på Samos
Oj, så många gånger jag/vi har suttit där!
Vi bodde nämligen på ett litet hotell, Polyxeni, strax ovanför. Vet inte om hotellet finns kvar. Birgitta |
|
|||
|
|||
Citat:
Tack ska du ha! Är det dina egna bilder? Det känns inte som att jag riktigt har koll på det torg jag först trodde det kunde vara. Har torget ett namn? Jag har inte letat aktivt bland minnena men en tydlig bild av "något" kom i alla fall fram när jag såg bildgåtan. Det är nyligen ganska exakt 40 år sen jag i så fall har varit på ett torg i Pythagorion som jag anser att jag minns men jag får kanske leta på annat sätt. / Hasse |
|
||||
|
||||
Det är väl där Daphne taverna finns, som bland annat alltid har fina rosor.
Taverna Symposium ligger också i krokarna. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Citat:
|
|
||||
|
||||
Pythagora står även staty på väg ut till piren. Denna vy fotar väldigt många turister.
Men han finns även som byst vid det som brukar kallas "lilla torget" eller som det officiellt heter Frinis square. Några tavernor och cafeer finns runt torget och där bysten står vid är något kommunalt hus. Om AkeP läser detta vet han allt om torget! Han och Christina har varit på Samos över 30 gånger. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Vi bodde alltid hos Eva på Pension Sunshine innan hon gick bort. Det låg nära torget så vi passerade där fler gånger dagligen. Där bysten står låg tidigare Arkeologiska museet.
|
|
||||
|
||||
Det låter bekant, vet inte var jag hört eller läst det. Vet du när museet flyttade till nuvarande plats uppe vid huvudvägen?
|
|
||||
|
||||
Vet inte exakt, men första gången jag såg det nya museet öppet var år 2012.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|