Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-11-21, 09:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Olivoljan Happy Olive

Jag väntar ännu. Kollade just, gjorde min beställning 7.11 och idag packar de beställningar som de har fått in 2.11. Så det närmar sig.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2024-11-22, 19:54
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Jag väntar ännu. Kollade just, gjorde min beställning 7.11 och idag packar de beställningar som de har fått in 2.11. Så det närmar sig.

/ Anne
Härligt att höra Anne! Jag är så otålig och samtidigt full av förväntan på de goda dropparna, Kunde inte vara torrlagd, så jag stod och velade på ica. Valde mellan Fontana och Zeta, fanns väl inte så mycket mer att välja på. Förr köpte jag Berio, innan det blev grekiskt för hela slanten!

/Getpinglan
🐐🔔
Svara med citat
Gammal 2024-11-27, 13:48
Alalas avatar

Fick min olja idag! 6 st flaskor räcker väl ett tag?

Någon annan som har beställt? Nu lär de ha kommit ikapp så man behöver inte vänta så länge på leveransen längre.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2024-11-27, 20:17
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hurra! Idag kom två beställda flaskor, lagom till ju!

LennaPG
Svara med citat
Gammal 2024-11-28, 22:29
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Härligt härligt! Lycko er!

Jag har fått besked om att min olja är på väg!! (ska bli fint att gjuta olja på vågorna - nu är suget sååå stort efter Greklands Guld! ) 🫒🫒🫒

/Getpinglan
🐐🔔
Svara med citat
Gammal 2025-02-12, 15:42
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015

Har idag hämtat ut min tredje 3-liters dunk med olivoljan från Happy Olive. Ren ich sär lycka!!!
Kerstin
Svara med citat
Gammal 2025-02-12, 15:44
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015

Oj, oj, svårt det där med stavningen. Ren och skär lycka skulle det vara.
Kerstin, som har svårt att träffa rätt på de små knapparna.
Svara med citat
Gammal 2025-02-13, 05:26
Alalas avatar

Tangentbord är nog mycket trevligare när man skall skriva.

Men huvudsaken är att du har olja igen, Kerstin.

/ Anne
som just nu äter sin morgongröt med olivolja och blåbär.
Svara med citat
Gammal 2025-02-25, 14:51
Dag Dag är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2012

Jag läste någonstans att priserna på olivolja förväntas sjunka nu på grund av bättre skördar (framförallt i Spanien). Är det någon som har märkt att det har blivit billigare?
Svara med citat
Gammal igår, 20:58
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Nej, tyvärr inte än, Dag.
Och jag undrar om olivoljan (som de flesta andra varor) kommer att gå ner i pris.....? Om en råvara, på grund av tex bättre tillgång, går ner i pris hos producenten kommer det sällan konsumenten till del eftersom alla mellanhänder vill tjäna pengar! Så, eftersom vi vanliga konsumenter har betalat det högre priset så tycker mellanhänderna att det är bra så, varan säljer ändå....... Mao, varför ska de sänka priset??
Det värsta är att producenterna får mindre betalt och vi konsumenter får fortsätta att betala det högre priset. Någonting är väldigt skevt i vår handel!! Mellanhänderna är de som vinner på det hela!! Dessutom har det gått "mode" i att i smyg minska förpackningarna och behålla ursprungspriset i tron och hoppet att vi konsumenter inte ska märka det.....
Ruffel och båg, hela vägen igenom med undantag för producenterna (de flesta i alla fall) och konsumenterna. Det är ju sällan producenterna numera levererar i "färdig förpackning".

Catlady 🐈, ilsken på "mellanhänder" som fördyrar varor för egen vinning..........

Senast redigerad av Catlady den igår klockan 21:15.
Svara med citat
Gammal idag, 04:59
Alalas avatar

Catlady, håller med dig, men bara delvis. Mellanhänderna behövs också för att vi konsumenter skall få tillgång till varorna. Och att de tjänar pengar på det är ju en nödvändighet. Det är många av oss som får vår levesbröd på det. Det är så det fungerar. Om det sen är frågan om skurkar är det naturligtvis en annan sak.

Men när det gäller olivolja är det främst kvaliteten man skall ha koll på. Och då brukar det inte vara billigt. I Spanien t.ex finns det stora, intensiva odlingar och sådana oljor brukar man, enligt vad jag har förstått, blanda med andra oljor och de blir då "supermarketoljor", sådana som säljs av t.ex. kända italienska märken. Men om du köper t.ex. "Happy Olive" får du en olja som kommer från småodlare på Kreta. Då får odlarna ett bättre pris, men även i detta fall behövs det en mellanhand och det är det finska företaget som sköter om importen till Finland och de säljer även till Sverige. Att denna mellanhand också behöver tjäna något är ju en självklarhet för att det hela skall fungera. Sen har jag här hos mig en liten butik som säljer varor från olika små företag och hennes pris på Happy Olive är typ 4 € högre än från Happy Olives nätbutik. Jag pratade med henne om detta och hon sa att hon bara måste ha ett högre pris på att tjäna något på det. Och så är det ju.

Det här med att priset inte sänks även om priset på råvaran skulle ha gått ner kan jag nog hålla med om. Men det är bara om produkten säljer bra trots priset. Om försäljningen går dåligt och om det finns tillräckligt med konkurrens då går priserna ner.

Men summa summarum, satsa på en olivolja av god kvalitet och då skall den helst komma direkt från odlaren, eller åtminstone från samma område, utan att ha blandats med andra oljor.

Vill man läsa lite om olivolja kan man göra det här:

https://www.happyolive.se/

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:12.