Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal igår, 13:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Äta på restaurang i Grekland

Bland det jag skattar högst vid grekresor är ju maten och oftast är den sena lunchen dagens höjdpunkt. Vi går inte alltid ut och äter middag på kvällen, då en braklunch räcker läänge. Vissa gånger har vi bara ätit middag ute 2-3 ggr/veckan. Ibland har man bara hämtat en pizza att dela på, då det oftast räckt. I år var iofs ett litet trendbrott för oss då vi åt middag ute 6 av 7 kvällar. Vi bodde rätt nära restaurangstråken så middagen blev runt 11-snåret.

Men. Den här är intressant. Restauranger och tavernor rapporterar nu om en kraftig nedgång i antalet besök. Turister tycks föredra supermarkets, hämtmat och utkörning i större grad än resturangbesök.

Vad det beror på är inte klarlagt, men utkörning är ju en trend i hela världen. Sen härskar ju AirBnB, där man hyr stora lägenheter/hus med välutrustade kök. Sen kan det ju vara en ekonomisk fråga med, för Grekland är ju inte lika billigt som förr.

Hur gör ni? Har ni dragit ned på tavernabesöken?

/Netwolf
Svara med citat
Gammal igår, 15:22
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Äta på restaurang i Grekland

Nej, jag äter bara frukost och middag och äter alltid på taverna.
Jag resonerar så att jag går nästan aldrig på restaurang hemma, så jag unnar mig att äta ute när jag är i Grekland.
Sen är jag liten i maten när det gäller middagen och ofta kan jag få beställa halv portion.

Jag har dessutom en känsla av att mindre öar/ställen, som inte har charter har en lägre kostnad för mina tavernabesök. På Kreta är det till exempel 5-10 Euro dyrare i matkostnade i Chania än det är i Paleochora på sydkusten.

Birgitta.
Svara med citat
Gammal igår, 16:17
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jeg spiser altid ude på tavernaerne. Nogle gange bliver det som du, at jeg springer middagen over, hvis jeg har spist sen lunch.
Svara med citat
Gammal igår, 16:32
Fältjäntans avatar
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015

Det har under de senaste resorna blivit att vi oftare äter en lite senare lunch för att bara ta nån liten meze och nåt gott att dricka på kvällen. Ibland lite småplock hemma. Med ålderns rätt klarar man inte längre så stora portioner som det ofta är i Grekland utan vi delar på en förrätt och en varmrätt. Frukost fixar vi oftast själva. Det finns ju kylskåp på de flesta boenden.

Kerstin
Svara med citat
Gammal igår, 16:55
piam piam är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Det är alldeles för stora portioner som man inte orkar äta upp.
Sen känns det ju inte så kul och lämna heller,men det har jag fått
göra många ggr.
I våras var jag ner och åt varannan dag,köpte hem pizza,snikåt
hos värden,tog nån yoghurt….

Pia
Svara med citat
Gammal igår, 18:24
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Tycker som du. Gå ut och äta är ju halva semestern! Att inte behöva laga mat är ju lyxigt. Det ända vi fixar själva (för det mesta) är frukosten. Yoghurt med persika, banan och honung. Himmelskt gott.
Att gå ut och äta betyder ju, förutom att vi slipper laga den själva, att vi får äta mat som vi sällan lagar själva, hemma.

Har också blivit mer lunch än kvällsmål, senaste tiden tycker jag. Även om jag nog njuter ännu lite mer av att sitta ute i mörkret, men ändå varmt.

/Sven - med tre dagar kvar till paradiset
Svara med citat
Gammal igår, 22:17
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Vi gör oftast lite frukost själva då ingen av oss äter så mycket på morgonen.
Lunch och middag äter vi alltid på tavernor då det är en stor del av resan för oss.
//
KR
Svara med citat
Gammal idag, 08:39
Kajjas avatar
Kajja Kajja är uppkopplad nu

Reg.datum: maj 2015

Säger som flera andra; maten är en stor del av resan.
Vi har redan fyra tavernor som ska få återbesök när vi är på Kreta igen.
Flera gånger har vi bestämt att "ikväll käkar vi nåt lätt hemma och går ut och tar en drink bara". Några timmar senare sitter vi endå där med saganakin...som förrätt
Att beställa hämtmat hemkört är nog en generationsgrej. Tror det är ganska vanligt att klicka hem även på resorna av de "yngre".. Kan va en orsak till att restaurangerna har det tufft.
Min dotter skulle bjuda mig på hemkört...ja mat...när vi var i Kato Stalos. Hon satt och blippade med appen en bra stund men lunchbeställningen gick inte igenom. Appen bara krånglade. Vi köpte kötbullar i tomatsås på burk, pasta och sallad i affären istället.
Det blev både billigare och trevligt att laga mat på miniplattorna i pentryt.
På kvällen blev det tavernabesök endå.
/ Kajja
Svara med citat
Gammal idag, 09:10
Carle Carle är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Har vi inte frukost på hotellet äter vi det hemma , handlar färskt bröd på bageriet. Lunchen är alltid ute. Är vi nere 2 v så äter vi hemma 4 dagar, gärna catering av Kina eller indiskt. Sen två middagar med bykorv, lök paprika o bröd
Handlar inte om snålhet utan man orkar inte samt stora portioner.

Nere en v så alla middagar ute
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:51.