|
|||
|
|||
Agia Marina
Hejsan
Ska resa till Agia Marina till midsommar - två veckor....är det någon som kan rekommendera några mysiga tavernor i närheten och i Chania - olika sevärdheter (förutom Knossos o Elafonissis) som kan rekommenderas ? Bästa shoppingen i Platanias & Chania ? Någon speciellt rolig/skojig upplevelse som en 11-åring kan tänkas gilla ? |
|
||||
|
||||
Sv: Agia Marina
Citat:
|
|
|||
|
|||
Skippa Elafonissi...tycker jag... ta Falaserna stranden istället, jag var där iförgår.
|
|
|||
|
|||
OK, då gör jag så
|
|
||||
|
||||
nej ! nej !!!
skippa inte elafonissi. testa istället båda och gör dig en egen uppfattning om vilken som är bäst. om någon vill höra min åsikt så är elafonissi hästlängder finare, helt sagolik vacker strand men man bör gå över vattnet som skiljer ön från fastlandet och söka sig lite längre bortåt. falassarna var väl som vilken strand som helst och nog så blåsig. myssa......... |
|
||||
|
||||
Instämma i kören!!! Missa ej Elafonissis!!!
Vägen dit är mer än halva nöjet. Från Kissamos och fram till Elafonissis slingrar sig den ofta smala grusvägen via ravinväggar och tunnlar ned till Elafonissis. En upplevelse för livet. Lägg till detta den mer än usla vägskyltningen.... Bild på vinkeltunneln http://www.sendpix.com/albums/06052503/891c1w9ocw/ Arne |
|
|||
|
|||
....åker till bägge så missar vi inget efter hemkomst kan vi se vilken jag & familjen tyckte bäst om.....
Inga andra tips som kan vara bra att ha ? Restauranger som rekommenderas ? 29 dagar kvar till avresa - ute vräker regnet ner som det gjort hela tiden sista veckan...är det konstigt att man längtar bort nång gång ? |
|
|||
|
|||
OK..ok..jag förstå...
Jag har varit på båda ställen och tycker att falasarna är bäst, men helt klart är ju smaken som baken...delad. Elafonissi är inte helt fel åk gärna till Therisso ca 20m rakt ner från Chania. Detta kallas ibland för greklands "Grand Canyon" med några trevliga tavernor längts in i byn Lake Kournas (nedanför Georgopolis) är mycket fint |
|
||||
|
||||
Citat:
Marco´s i gamla Stalos (ovanför Kato Stalos) och Vigli (med underbar utsikt!) i gamla Platanias är värda en taxiresa eller en längre promenad från Agia Marina. I Chania gamla stad finns Tamam i gränden Zambeliu (en gammal favorit) och Kalderimi i gränden Theotokopoulo (en ny favorit). Alla dessa serverar vällagad grekisk mat som smakar...ja, grekiskt helt enkelt! I Platanias har jag aldrig shoppat, men i Chania får ni ju inte missa Saluhallen. Där finns allt i souvenirväg... honung, nötter, olivoljetvålar köper vi alltid med oss. Fina saker finns också i hantverkarshopen i närheten av Janitsharmoskén i hamnen. Vet inte om ni är intresserade av att köpa grekisk musik, men en musikaffär (Studio 2000) med hyffsat bra sortiment finns vid Venizelou-gatan bakom saluhallen. Kläder och skinnvaror har vi aldrig handlat, men Skrydlof-gatan erbjuder skinnvaror i massor i alla fall. Hoppas ni får en fin vistelse i Agia Marina, och eftersom ni reser i två veckor, så hinner ni nog med utflykter och shopping också...härligt! Ivi |
|
|||
|
|||
Tack Ivi & Argyris för tipsen.....
Grekisk Grand Canyon ?!? låter verkligen spännande - eftersom vi hyr bil så ska vi verkligen åka dit...tack för tipset Å helt klart skall vi besöka de restauranger som tipsats om....vad vi tyckte om dessa skall jag berätta om när vi är hemma igen En liten tradition jag har är att jag brukar köpa med mig musik hem från semestern, så tack oxå för tipset om Studio 2000 - dit ska jag oxå bege mig.... Känns inte så stressande när man ska vara borta i 2 veckor - hade dock önskat det var fleeeera månader - man hinner iallafall undersöka o utforska lite i lugn o ro o ändå hinna med sol o bad.... |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
- bra att veta eftersom vi vuxna förstår poängen... Hälsa Rottne...brukar befinna oss i närheten på somrarna |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|