![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Här är ett av mina favoritrecept; Laxpaj.
1 pajdeg 1 gul lök ca 200 gr rimmad eller gravad eller rökt lax ½ dl finhackad dill 3 ägg 3 dl vispgrädde riven ost, gärna olika sorter 1 kryddmått svartpeppar 1/4 kryddmått cayennepeppar 1. Gör pajdegen. Sätt ugnen på 200 grader. 2. Klä en pajform med degen. Nagga botten väl. Låt formen stå i kyl minst 15 min. Grädda på galler lite under mitten i ugnen 10-15 min. 3. Skala och hacka löken. Fräs den mjuk i smöret utan att den tar färg 4. Bena ur laxen och dela den i mindre bitar. 5. Fördela lök, lax och dill på botten i pajskalet. 6. Vispa samman ägg, grädde, ost och kryddor. Häll äggsmeten i pajskalet. 7. Grädda något under mitten i ugnen ca 25 min. 8. Servera pajen varm eller kall med sallad. SMAKLIG SPIS! |
|
||||
|
||||
![]()
En god paj som passar bra på sommaren.
Har tyvärr inget exakt recept då jag knåpat ihop det själv. Men är du lite pysslig så ordnar detta galant!!! ![]() Ostpaj m räksallad. Pajdeg av eget val. Fyllning: 1 påse riven ost. Äggstanning. Salt+peppar Förgrädda pajskalet. Häll i fyllning. Grädda ca 20-30min 200grader. LÅt svalna lite till den är ljummen. Sallad: ca 250-350 g skalade räkor Dill Rödlök Bladsallad / Rucola Citon Avocado Citonpeppar Olja Blanda räkor, hackad rödlök, sallad och avocado. Gör en dressing på citron, citronpeppar och olja häll på. Lägg salladen ovanpå pajen. Servera med bröd och ev någon kall örtsås. Hoppas det inte är för krångligt. Borde testas!!! LYCKA TILL!!! |
|
||||
|
||||
![]()
Vad roligt att det dyker upp en och annan paj emellanåt
![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Man börjar ju lägga ut lite på bredden nu efter allt sommargott i både fast och flytande form ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ricky:santorinipajen har jag bakat ett par ggr och den är hur god som helst
![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ricky:så onyttig är inte santorinipajen
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Hade Santorinipajen på en liten träff för ett tag sedan, det är så underbart supergod att man gott och väl kan unna sig en bit extra
![]() Och väldigt snäll mot vikten.. ![]() /Susanne |
|
||||
|
||||
![]()
DN har recept på en Kretainspirerad paj med zuccini och fårost idag. Ser väldigt gott ut:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=672657 |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|