Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-27, 15:42
Lena_S Lena_S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Jönköping
Inlägg: 8
Standard Cykla på öarna?

Har ni hyrt cyklar på någon ö? Själv har jag oftast hyrt vespa eller bil för att ta mig runt. Men när jag var på Agistri hyrde jag cykel hela veckan. Mycket smidigt att ta sig till olika stränder och skönt att slippa gå i hettan. Agistri är ju så liten, inga långa avstånd. Jag tror det är tufft att cykla på större öar som är bergiga? Har någon cyklat på t ex Skopelos? Det finns väl inte heller cyklar att hyra på alla öar?Agistri var förresten en riktig pärla! Trodde ej det skulle va så mysigt och lugnt så nära Aten. Mycket lummig vacker ö med underbart vatten att snorkla i!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-28, 12:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 527
Standard Sv: Cykla på öarna?

Har själv aldrig cyklat i Grekland, är lite för bekväm för det, sitter helst på en moped och myser. Tidigare såg man inte till så många cykeluthyrare, men jag tycker mig se ett trendbrott under senare år. Kos och Naxos är två bra cykelöar, så länge man håller sig till de platta delarna. Skopelos tror jag nog skulle passa för mindre slöa personer än jag själv.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-29, 22:21
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Cykla på öarna?

Vi hyrde cyklar på Antiparos i Juni. Även barnen fixade det (9 o 10 år). Jag håller med dig Lena - det är ett underbart sätt att uppleva en ö.

Men jag skulle inte göra det på en bergig ö - inte nog med att man ska uppför , man ska NEDFÖR också. Jag med min höjdskräck skulle få betala extra för bromsslitage...

/Marianne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-29, 22:39
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 175
Standard Sv: Cykla på öarna?

Hyrde cykel på Alonissos (cykeluthyraren såg fundersam ut). Svettigt var det! Men man ser ju onekligen mycket från sadeln.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-30, 07:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Cykla på öarna?

Måste var det perfekta sättet att ta sig fram om det inte är för varmt. Inget mopedljud som stör, kroppen får sitt och bensinen tar inte slut. Med bra cykelbyxor, en hyfsad cykel, hjälm, vattenflaska och starka ben blir det en härlig upplevelse.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-08-30, 21:18
Lena_S Lena_S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Jönköping
Inlägg: 8
Standard Sv: Cykla på öarna?

Å, vad kul att få flera svar! Det var första gången jag skrev! Har nyss upptäckt kalimera, fast jag har varit Greklandsfrälst i många år. Började på 80-talet med öluffning. De senaste resorna har varit charter, men nu börjar jag bli sugen på att luffa runt igen. Så har jag en kompis som inte upptäckt Grekland, och hon gillar att cykla . . . Tack för tipsen! Jo jag tror oxå att det är bäst att cykla i maj-juni eller sep, och att inte ge sig upp i de värsta bergen. Jag har oxå höjdskräck! och bara hyfsad kondition. Antiparos låter bra, där har jag inte varit. Jag vill upptäcka nya öar. Har varit på 15, så det finns ju många kvar!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-08-30, 21:29
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard Sv: Cykla på öarna?

Vi såg några tuffingar på Karpathos på vägen mot Spoa Inga dåliga backar

Riitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-08-30, 22:16
Lena_S Lena_S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Jönköping
Inlägg: 8
Standard Sv: Cykla på öarna?

oj oj oj! Jag har sett såna hurtbullar också, som tog sig upp för de brantaste bergen. I heta augusti på Agistri hade min dotter, 15 år, och jag fullt upp att orka 4-5 km! Vi fick stanna ofta och dricka vatten. Kändes som ansiktet kokade när vi kämpat upp för en backe . Men nerför var det härligt! Hotellägaren tyckte vi var lite tokiga. När det finns moppar!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-08-31, 07:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Cykla på öarna?

Cykel känns dessutom säkrare än moped. Bry er inte om vad folk tycker. För ett par år sedan cyklade jag till Vindeln som ligger några mil från Umeå där jag bor. Vandrade vid älven och övernattade. Helt underbart. Fanns nog en del som tyckte det var knäppt alltid och ändå är det ju ingen större fysisk utmaning.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-08-31, 09:28
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Cykla på öarna?

Dessutom tror jag att cykelhyrare har ett annat säkerhetstänk än mopedhyrare (generellt). Där vi hyrde cyklarna hade de mopeder till uthyrning också. De hade massor av cykelhjälmar, men bara några få futtiga mopedhjälmar... Sen tänkte jag på det där - de flesta man såg på cykel hade hjälm, medan nästan ingen på moped Detta trots att som du skriver Eva - det måste vara säkrare att cykla.

Antiparos rekomenderar jag som cykelö (det beror förstås på vilken sorts utmaning man vill ha den är inte så stor). Vägen (den enda asfalterade) går oftast längs med vattnet, så det är aldrig lång till en strand för ett avsvalkande dopp och det finns ett antal vattenhål i form av tavernor... Vi var där i juni och det var varmt nog på eftermiddagen, så augusti skulle jag undvika...

/Marianne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-08-31, 21:25
Lena_S Lena_S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Jönköping
Inlägg: 8
Standard Sv: Cykla på öarna?

Tack för tips och synpunkter. Alonissos verkar intressant. Jag har inte varit på nån av Sporaderna, så det skulle vara kul att komma dit. Är klimatet annorlunda där än t ex kykladerna? Mer regn i maj, september? Är också sugen på Antiparos, som ju verkar cykelvänlig och inte så stor. Men är det dyrare där än på andra öar? Enligt Apollo lite dyrare tror jag. Jag får drömma mig bort i höst och vinter, och se om jag har möjlighet att resa nästa vår el höst. Jag var som sagt på Agistri i aug. Förra året på Karpathos i sept. Önskar jag kunde resa oftare! Lagar nån grekisk mat ibland, t ex stifado. Grekisk sallad blir gott nu när jag får tomater o gurka från mina föräldrars växthus. De smakar nästan som i Grekland!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-01-07, 17:31
Nursess avatar
Nurses Nurses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Linköping
Inlägg: 23
Standard Sv: Cykla på öarna?

Ahhh det låter härligt! Vår plan under vår kommande luff är att cykla så mycket vi kan... Tränar mycket här hemma och vet med oss att även om vi säger att vi ska ta semester från allt så kommer det bli svårt att hålla oss ifrån träning så cykel verkar hur bra som helst.

Vi kommer att hålla oss till kykladerna; Amorgos, Naxos, Milos, Sifnos, Santorini och sedan Kreta! Någon som har erfarenhet av dessa öar som cykelöar???

Planen är att cykla på de mindre öarna och kanske hyra bil på Kreta (om vi vågar, våren 2006 på Kreta så trodde jag att jag skulle avlida i bussen mellan Chania och Samariaravinen).

Förrresten gott nytt år allesammans och mycket nöje med att planera årets greklandsresor...

/Tillan & Jakob
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT