Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-25, 13:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har du några bilder därifrån Lissi?
NU har jag scannat in en av stenbroarna i närheten av byn Kípoi i Zagoria.. (Jag har tidigare gett byn fel namn! ) De är unika för området..Detta är en av de bäst bevarade... Jag finns med på bilden för att man ska se proportionerna..Är det inte en fantastisk bro?? Vi var där i juli så det fanns inget vatten under bron... I "Första klass reseguider Athen och fastlandet" s 207 kan man läsa mer om traktens historia och om broarna.
Här kommer bilden.

Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 15:06
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Jeg har aldri vært i Zagoria, men har et bilde av en bro i Loussios-dalen sentralt på Peloponnes. Den er bygget i nesten den samme teknikken, men det ser ut til et buen er litt spissere.

Hvis broen virker kjent for noen som aldri har vært på de kanter, er jeg blitt fortalt at den var avbildet på de gamle 5000-drachme-sedlene.

Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 11:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
NU har jag scannat in en av stenbroarna i närheten av byn Kípoi i Zagoria..
Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Jeg har aldri vært i Zagoria, men har et bilde av en bro i Loussios-dalen sentralt på Peloponnes.
Vilka fantastiskt vackra broar! Zagoria har jag varit i, men missade tyvärr den bron. Peloponnes hoppas jag komma till i sommar, då ska jag se bron i Loussios-dalen!

Tack för härliga bilder Lissi och JohnS!
Svara med citat
Gammal 2007-04-13, 18:55
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

En gång, på den tiden då vi körde via Jugoslavien, besökte vi vänner i Aridea norr om Pella. Där finns varma källor , hett vatten kommer ur berget och blandas med kallt från en annan ström. Jätteskönt bad, finns en kurort där-

Stranden Lagouvardos på Västra Peleponnesos var vårt stamställe i många år. Här dånar hela västerhavet in mot stranden i mäktiga dyningar. Man behövde inte titta ut ur tältet för att veta hur vädret var, det hördes.

Jag kan få häftiga längtansattacker tillbaka till den tiden. Sand i maten, tusenfotingar i tältet, en liten gasollåga att steka fisk på- , men det var så fina kvällar med hela himlen full med stjärnor, och massor av goda vänner. Lugn och äventyr i blandning.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:43.