|
||||
|
||||
Hyra moppe?
Hejsan!
Jag ska till Karpathos nu i sommar och jag undrar hur det är att hyra moppe där.. skulle vilja göra det.. är 17 år.. är det någon som har hyrt moppe där och vet hur det fungerar? är det några krav som gäller m.m? jag skulle vilja ha lite allmän fakta om det.. om någon skulle kunna hjälpa mig skulle jag bli jätte glad! MVH// Erika |
|
||||
|
||||
Sv: Hyra moppe?
Hej.
Visst kan du hyra moppe. Fantastiskt roligt att åka på deras vägar, längs bergssidorna, ofta asfalterade och fina. Jag rekommenderar Michailis Gatoulis uthyrning (av bilar och moppar) eftersom han har varit igång längst, är utbildad mekaniker och går igenom varenda pryl på vintrarna - jag har själv sett det hela i januari i år. Dessutom en mycket bra person att ha och göra med. Hyr man bil levererasr han den gratis på flygplatsen om man vill och kör en dit gratis när man skall åka (om man nu inte har transfer med bussen). Så gör alltid vi (sedan 8 år) eftersom vi bor i Kyra Panagia på Hotel Akropolis som vi tycker är det mysigaste på ön. Innehas av Anna & Stamatis som är jättetrevliga. Kolla det stället. Och tänd ett lkus för någon i kyrkan intill för någon som behöver det.... sen känner man sig lätt och glad och semestern är där... Hälsningar Odyssevs |
|
||||
|
||||
Men hvordan er det med aldersgrense for å leie moppe? Må man ha noe slags kjørekort? Holder det å være 16 og ha mopedførerbevis?
|
|
||||
|
||||
Man måste ha förarbevis för eu-moppe om man är 17 år.
Det är inte ovanligt att uthyrarna har en nedre åldersgräns för vilka som får hyra. Det är inte heller säkert att försäkringarna gäller under en viss ålder. |
|
||||
|
||||
Hur var det med det obligatoriska A-körtkortsregeln som infördes 1:a september förra året? Är den ändrad alltså?
|
|
||||
|
||||
Jag kanske minns fel, men var det inte krav på A-körkort eller eu-moppelicens som infördes? För 50cc alltså. För "tyngre" mc krävs A-körkort.
|
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Citat:
Det var någon här på forumet som sa att man kan få något slags intyg från Vägverket där det står att man har rätt att köra moppe/vespa/scooter utomlands. Det finns ju otaliga trådar här om just moppehyra, men jag hinner inte leta upp just den specifika tråden nu. |
|
||||
|
||||
"En helt vanlig scooter som tar två personer" kan vara av olika motorstyrka och det ser man inte utanpå, i alla fall inte om man inte har sådana kunskaper om tvåhjulingar att man vet efteråt vilken det var man tittade på
Senast igår sa jag till min dotter "ser du den där motorcykeln" och hon sa "det är ju en vanlig eu-moppe". Som den snabbtänkta person jag är fann jag mig snabbt och sa "eu-moppar är också motorcyklar" och det accepterade dottern. Eller så var hon bara snäll nog att inte påpeka att jag hade fel från början 50cc är detsamma som eu-moppe och kräver eu-moppelicens. Allt över det är lätt motorcykel och kräver motorcykelkörkort även i Sverige. |
|
||||
|
||||
Citat:
Som tur är så håller sambon på att ta A-kort så då blir det inga problem och man slipper fundera över detta något mer |
|
||||
|
||||
Åldersgränser och det nya körkortskravet vågar jag inte säga nåt om.
Men om du får hyra kan jag rekommendera Thanasis på MotoCarpathos som ligger längs vägen från Pigadia ut mot stranden. Jag har själv bara hyrt på tre öar (Amorgos och Santorini förutom Karpathos) och på Karpathos fick jag den fräschaste och stabilaste moppen. |
|
||||
|
||||
Fakta
Man måste vara 21 år gammal och ha haft körkortet i minst ett år. För scooter 50cc är det obligatoriskt med A-kort. Förarbevis från Sverige gäller ej. Detta är lagar samt försäkringskrav. Jag skulle inte hyra om de så vore snälla och gjorde undantag vilket händer ibland, händer det något är det du som får stå för alla fioler själv och det kan bli mycket dyrt. Uffe Senast redigerad av UlfWiman den 2007-04-22 klockan 16:12. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
Efterlevnaden är nog väldigt olika. Jag hyrde på både Santorini och Amorgos i september förra året. Hade med ett intyg från Vägverket om att jag får köra moppe i Sverige på mitt svenska b-körkort - men jag behövde aldrig visa det så jag vet inte vad de skulle ha sagt om det.
|
|
||||
|
||||
Vilken tur att jag tog körkort så länge sen att man fick A på köpet!
Om man kollar noga på framsidan av sitt körkort kan man se att det med rosa bokstäver står "Adeia odigisis" , det betyder körkort, och godtogs av de poliser som stoppade oss . |
|
||||
|
||||
Jag har bara läst lagtexten och försäkringsvillkoren.
Själv har jag alla bokstäver man kan ha på körkortet, men jag skulle aldrig få för mig att köra buss eller lastbil här. Uffe |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Ja visst.
|
|
|||
|
|||
Så om jag fattat det rätt så får jag(23 år b-körkort bara) inte hyra moppe 50cc på Karphatos? Det som vi sett framemot!
Senast redigerad av primator den 2007-04-25 klockan 20:26. |
|
||||
|
||||
Jag frågade en uthyrare här på Kalymnos. Upp till 50ccgår det bra med vanligt körkort, för större hojar behövs A.
|
|
|||
|
|||
Personligen rekommenderar jag som Inkfish Thanasis paa MotoCarpathos, strax bortom Gatoulis. Han mekar sjelver sina fordon, ca 130 st och har fin koll paa grejerna.Just nu rullar jag sjelver fram paa Karpathos med en cykel for att faa upp kondisen....Det aer kallt nu, sa jag har mestadels vinterjackan pa kvellstid....
Mikke |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|