|
||||
|
||||
Well done
Apropå Fawlty Towers-diskussionen i tråden om sämsta stället i Grekland kom jag att tänka på en historia som en bekant berättade. Hon gillar sönderstekt kött och beställer därför alltid sin biff "well done".
Så även på en liten plats i Grekland där det dock en kort stund senare levererades en ordentligt röd köttbit. Dialogen som följde: "This meat is rare, I want it well done." "Ah, thank you." (börjar gå iväg) "No, no, I ordered it well done". "Thank you. Good you like. I tell chef." Osv i några vändor till. Servitören vägrade helt enkelt uppfatta något annat än "well done", och fortsatte tacka för berömmet. Senast redigerad av Soldyrkaren den 2007-04-21 klockan 08:56. |
|
||||
|
||||
Sv: Well done
Ur minnet återkallar jag en dag i början av året 1966. Platsen var Hotel St George längs strandpromenaden i Beirut, Libanon. Jag hade en veckas "Leave" dvs semester och hade tagit en pelikanflight med FN-s flygplan från Gaza till Beirut. Var stationerad i Gaza som civilmilitär i FN-s fredsstyrka därstädes.
Gick upp på hotellets formidabla takaltan att spisa middag under beskådande av den vackra solnedgången. Icke så många gäster var det, knappa tiotalet. Jag sporde kyparen om han kunde fixa fram en genuin libanesisk maträtt åt mig. Kosta vad det kosta ville. Jovisst, men det tar lite tid, jag ordnar en långdrink så länge. In kom så den libanesiska maträtten. ????? Det såg ut som en omelett, mera troligt ugnsbakad i den fina metallformen av sockerkakssnitt. Men smaken... Fy satan,, det smakade mer än vedervärdigt!!!! Jag smidde en plan hur jag skulle kunna ta mig ur det hela utan att varken jag eller kyparen förlorade ansiktet. Sagt och gjort, jag passade på rätt ögonblick när kypare och övriga gäster voro upptagna och hivade elegant diskret hela maträtten exklusive form ut över altankanten. Lycka!!! Kyparen återkom och noterade att jag dels ätit upp hela maträtten, dels lät förtälja att densamma var rent delikat. Några minuter senare hördes ett förfärligt oväsen strax under takaltanen. Ett större sällskap fiskmåsar skränade och skrek i regionerna strax under ovan rubricerade takaltan. Just under takaltanen råkade det finnas ett antal solaltaner i anslutning till hotellrummen därstädes... Tablå!!! Kyparen gick i väg för att utröna orsaken till allt ståhej. Några minuter senare återkom sagde kypare upp till taklaltanen medförande min delikata maträtt i ena handen. Rätten förpassades till närmsta soptunna. Den blick kyparen gav mig i samband med att notan betalades var österländskt outgrundlig!!!! Arne |
|
|||
|
|||
Citat:
Rolig berättelse . |
|
|||
|
|||
|
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Omelett og andre eggeretter er vanlige i det libanesiske kjøkkenet. Her en en oppskrift jeg fant på inmamaskitchen.com. Og det ser jo riktig godt ut! Det var nok ikke denne varianten du fikk, Arne:
Oven-Baked Omelet (Lebanese) 1 small onion, finely chopped 1 teaspoon salt 1/2 teaspoon allspice 1/4 teaspoon black pepper 1/2 bunch parsley leaves, finely chopped 1 zucchini, grated 1/4 green bell pepper, finely chopped 6 eggs 1/2 teaspoon red-wine or grape vinegar 1/4 cup water 4 tablespoons all-purpose flour 1/2 teaspoon baking powder 1 tablespoon nonfat dry milk Vegetable oil 4 tablespoons dried bread crumbs 4 tablespoons mozzarella cheese, grated METHOD Mix salt, allspice, and black pepper. rub onion in spices, coating thoroughly. Add vegetables and parsley and mix again. In a separate bowl, mix eggs with vinegar and water. Add flour, baking powder, and dry milk. Mix well. Pour over vegetables and mix again. Grease a 13x9-inch baking dish with oil. Sprinkle dried bread crumbs on pan. Pour egg mixture in and sprinkle cheese on top. Bake in a preheated oven (475) for 20 minutes or until top is golden brown. Serve hot with Fattoush or Tabbouleh. Serves: 4 TIP: You can replace 1/4 cup water and 1 tablespoon nonfat dry milk with 1`/4 cup fresh skim milk. |
|
||||
|
||||
Det verkar vara en god rätt. Tack för receptet. Ska inte testa på Arne.
Finns det en libanesisk restaurang på Mariehem? Är det den persiska som bytt koncept eller någon annan som jag missat. Eva |
|
||||
|
||||
Om det tillåtes, ska jag göra en utvikning. Den rätt jag fick in på takserveringen hade doft och smak av något synnerligen svårdefinierat.
Ska jag försöka beskriva så luktade det sur grädde i kombination med ägg vilka sett bättre dagar. Lägg därtill en doft av svavelväte a la volcano.... Smaken var bisarr!!! Stark, oerhörd kryddning och med en konsistens som tenderade att växa i munnen. Inslag av halvkokt lök, gamla tomater och hårda köttbitar. En illasmakande gulgrön vätska täckte botten i kärlet. Arne "Som nog tveka i det längsta inför en middag på libaneskrogen i närområdet" |
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|