|
||||
|
||||
Mördarsniglar - USCH!
I dagarna råder det fullständig anarki i min trädgård och jag har rustat mig till tänderna - Mördarsniglarnas antal har ökat explosionsartat och idag har jag plockat minst 100 st och för varje usling jag stoppar ner i spannen känner jag stark TRIUMF
Varje dito lägger på en enda gång 400 ägg så ni kan ju tänka er hur det skulle sett ut här om jag inte varit på krigsstigen - 100 st x 400 ägg = MÅNGA glupska trädgårdsmarodörer och det dukade trädgårdsbordet vill jag inte bjuda in dem till. Däremot sparas alla trädgårds- och vinbärssnäckor för de har jag inte hjärta att ta kål på. Å ena sidan gör de minimal skada på växterna, å andra är det ett bra födotillskott till igelkottarna som kommer här varje kväll för att sondera terrängen //Zanét Enorm djurvän men inte när det gäller mördarsniglar... |
|
|||
|
|||
Sv: Mördarsniglar
Kan man spørre hva anarkisten har i spannen - foruten morderne?
|
|
||||
|
||||
Citat:
//Zanét |
|
|||
|
|||
Det høres 'humant' ut, mine metoder ville vært betydelg verre. Vil ikke avsløre dem her. Min datter miljøaktivisten ville skjemmes (bortsett fra når mamman må ta hand om kakkerlakkene og edderkoppene, da er jo saken en annen!)
|
|
||||
|
||||
Alla sätt är ju bra utom de dåliga, så varför inte även om din dotter protesterar
Tips och utrustning: 1. Lång stekpincett att plocka upp dem med. Använd absolut inte händerna då deras slem knappt går att få bort från huden. 2. De älskar öl och jag har därför satt ut ett antal äggkoppar fyllda med öl. De dras dit obönhörligen och sedan är det bara att plocka. 3. Ta ficklampan och gå ut när det är mörkt för då är de som mest aktiva att käka upp allt som kommer i deras väg. Var just ute en snabb runda och kunde triumfierande plocka till mig ytterligare 28 st, de flesta samlade vid äggkopparna Jag har ingen stor hustomt, endast 460 m2 så själva trädgården är inte så stor och ändå så trivs de här som bara den //Zanét ovanligt polemisk idag... |
|
||||
|
||||
Sv: Mördarsniglar - USCH!
Zanét! Jag förstår varför du har så många sniglar. Du är ju jättesnäll och serverar dom öl. Tänk att vara snigel och leva hos digHela världen består av öl. Dom kan ju inget annat än trivas
Moster |
|
||||
|
||||
Stackars du, Zanet!
Vi känner allt för väl till problemet som vi också led under förrförra sommaren. Förstörde ju allt vackert man hade i trädgården och var dessutom så oläckra att se på. MEN efter att jag köpt ett halv kg Ferramol (ECOstyle SnegleFri Ferramol klar-til-brug) och bara kantbehandlat tomten en enda gång så har vi inte sett en enda snigel sen dess! Och tomten har aldrig varit vackrare! Kan man få Ferramol i Sverige? Annars får du komma över och köpa ett paket här - vi bjuder gärna på en "dansk frokost" (utan Ferramol)! |
|
|||
|
|||
Tack för tipset, visste inte det fanns. Men måste vi kalla dem mördarsniglar? Det låter så illa, jag använder alltid namnet "spansk skogssnigel".
Men min senaste odling finns på balkongen så hit når de inte. Årets balkongodling är grodor, himla kul att se "spermierna" simma omkring. birgitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Grodyngelodling på balkongen? Häftigt Min brorsa har en stor damm som nu är kolsvart av tusentals yngel i olika stadier. Grodor är mysiga //Zanét |
|
||||
|
||||
Citat:
En dansk frokost tackar vi inte nej till, det gäller bara för oss att ta oss över bron någon dag, när vet jag inte Hoppas däremot att vi ses i Lund den 5 maj. //Zanét |
|
||||
|
||||
Jag skulle vilja påstå att det där är helt upp till dem själva. Det är bara för dem att ändra uppförande så får de ett finare namn
|
|
|||
|
|||
Sv: Mördarsniglar - GRODOR
Citat:
Just nu simmar de omkring som små spermier (efter varit "döda" i flera dar, trodde jag), har gett dem frystorkad maggots för fiskar, men de äter så dåligt. Kul att din brorsa gillar grodor, gossen min tycker det är trist och det är jag som är eldsjälen. birgitta som alltid pussar grodor, man vet aldrig |
|
||||
|
||||
Citat:
Vi kommer inte på lördag, tyvärr, det får bli nästa gång... Hoppas ni får en jättetrevlig kväll! |
|
||||
|
||||
Skönt att slippa dessa, har inte hittat en enda i år??
Camilla |
|
||||
|
||||
Är nog endast grådorna som kan ge svar på det
Grodorna dyker upp nu på vårkanten och parar sig och där är förvirrade grodor precis överallt De lägger sina ägg som liknar romkorn i slemhölje och därefter försvinner de vuxna från yngelkammaren, vart vet vi inte, men en dag är de bara borta. Grodäggen vidareutvecklar sig sedan till yngel med svans och därefter kommer bakben och framben och till slut tappar de svansen. När jag var liten samlade jag ofta grodyngel och hade sedan uppfödning i min lilla badpool. Minns att det var himla roligt att följa dem tills de blev färdiga, men däremot kommer jag inte ihåg vad jag gav dem för föda //Zanét |
|
||||
|
||||
Citat:
Synd att ni inte kommer på lördag, men det går ju fler tåg, nästa gång blir väl som vanligt i november //Zanét |
|
|||
|
|||
Det verkar iallafall fungera . Jag tycker det är så spännande att föja processen på balkongen, bara längtar till att kunna utplacera dem i dammen hemma. Jag har hört mig för att det verkar vara helt OK att placera ut dem på annat ställe än där jag tog dem och hemmagrodor ska inte störas ifall nya grodor placeras ut på nytt grodfritt ställe.
Just nu har jag 3 stadier: "döda" små pinnan, småspermier och lite tjockare spermier. Kan bara inte fatta hur gossen kan tycke detta vara trist, hans kamrater är inte heller impade . Men jag struntar, jag har jättekul. birgitta |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|