Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-30, 21:00
Lolas avatar
Lola Lola är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Avstånd på Kreta (G-polis)?

Vet någon hur lång tid det tar att bila mellen Georgioupolis och Chora Sfakion ("raka" spåret via Vrises längs med Impros-ravinen). Är det helt otänkbart att åka moppe denna vägen? Jag är medveten om att den tidvis är v-ä-l-d-i-g-t kurvig.
Svara med citat
Gammal 2007-04-30, 22:48
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Sv: Avstånd på Kreta (G-polis)?

Fra Georgopolous til Chora Sfakion vil jeg tro det er ca. 50 km. Med bil bør man komme langt på en times tid - hvis det haster - , veien er ikke SÅ dårlig da, en god del av veien er faktisk bra.

Med moped - og med bil - bør man jo bruke en god del lengre tid. I Nord-Norge pleide man visstnok før å måle avstander ikke i kilometer, men i antall kaffekok, altså hvor mange ganger man tente bål og kokte kaffe underveis. Jeg han tenke meg at to kaffekok er mer enn nok på den turen, selv med moped, så på en formiddag bør man ha god tid til å komme seg over fjellet. Jeg tror det er tilstrekkelig med kaffeservering på veien, slik at man slipper å tenne bål selv..

God tur!
Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 07:12
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lola Visa inlägg
Vet någon hur lång tid det tar att bila mellen Georgioupolis och Chora Sfakion ("raka" spåret via Vrises längs med Impros-ravinen). Är det helt otänkbart att åka moppe denna vägen? Jag är medveten om att den tidvis är v-ä-l-d-i-g-t kurvig.
Kört denna väg flera gånger, oftast med MC. Det är klart du kan åka den med moppe, bara den inte är för motorsvag, 80cc, bör den nog vara på. För en person.

Lefteris
19 dagar kvar till just den sträckan...
Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 09:29
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

"I Nord-Norge pleide man visstnok før å måle avstander ikke i kilometer, men i antall kaffekok, altså hvor mange ganger man tente bål og kokte kaffe underveis. Jeg han tenke meg at to kaffekok er mer enn nok på den turen"

På Kreta mäter man ju avståndet inte i kaffekok utan i hur många cigaretter man hinner med.

Vägen helt ok att köra med en bra moped.
Om du inte har så bråttom lola är vägen från Georgioupolis till Asi Gonia vidare till Kalikratis, Asfendos och slutligen Imbros ett alternativ. Vägen är kurvig men asfalterad och ansluter strax innan Imbros till stora vägen ner till Chora Sfakion.
Bensinstationerna ligger inte så tätt, så tanka ofta. (I C F finns bensin).
Kalo taxidi
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 11:11
Lolas avatar

Tusen tack för alla svar!
Jag har nu zoomat och vridit och markerat i Google Earth och kommit fram till att det nog får bli bil ändå. Det blir G-polis - Episkopi - Argiroupoli - Kalikratis (längsmed...inte asfalterat just där va?) - Frangokastello - Chora Sfakion (för att tanka) och sedan tillbaka längsmed Imbros - Askifou och Vrises. Vi lär köra vilse men det är ju lite av charmen. Som när vi körde från Ag. Gordis (Korfu) till Paleo på över 2 timmar, när det tog typ 20 min tillbaka

Så får det bli moppe eller mc en kortare runda till Kourna Lake och någon svängom där på plan mark.

För övrigt så mäter jag också avstånd och tid i cigaretter

Lola/37 dagar kvar
Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 15:52
larss avatar

Klokt val lola, med bil alltså.
A-polis är ju bl a känt för allt sitt vatten som forsar fram nedanför byn (vägen mot Asi Gonia)
Väljer du den östra vägen i Argiroupolis den via Asonas mot Kalikratis så är den inte asfalterad ( om det inte skett i dagarna).

Den andra vägen är bättre och vackrare med finare vyer.
Vägarna strålar samman alldeles innan du kommer fram till Kalikratis.
Det finns möjligheter till förfriskningar i Kalikratis.
Stanna inte på första stället utan uppe vid kyrkan. Där hittar du Nikitas och Ariadne och ytterligare ett ställe. En kall öl eller läsk vad vet jag?
Jag körde den östra vägen för 15 år sedan i april, det var inte kul....tyckte min hustru.
Vi mötte bergspolisen halvvägs upp, de tittade på oss och på jeepen och sen fick vi grönt ljus att köra vidare.
Då var det inte mycket till väg, vinterns snö och regn hade tagit med sig det mesta.
Som tur var hade Nikita lite raki hemma så hustrun lugnades och klarade även resten av turen mot Imbros.
Hon visste som tur var inte att vägen skulle bli än värre än första etappen.
Go tur!
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 18:34
Lolas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Väljer du den östra vägen i Argiroupolis den via Asonas mot Kalikratis så är den inte asfalterad ( om det inte skett i dagarna).
Den östra vägen, ser helt livsfarlig ut och ja, oasfalterad. Om jag nu ser rätt på satellitbilden. Sjukt egentligen...det känns som att jag redan åkt sträckan, eftersom jag följt den meter för meter ("kört" vilse, vänt tillbaka osv) via satellitbilden i flera timmar

Tack för alla tips!
Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 20:21
larss avatar

Följer du bara den asfalterade vägen så kommer du rätt på Kalikratisturen.
Alla andra är grusvägar!!!!!!!!!
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 20:41
Lolas avatar

Det ordnar sig

I värsta fall kan man sova i bilen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:39.