|
||||
|
||||
Oliventrær
Oliventrær er så fredfulle og vakre synes jeg, og de svarte nettene glir ganske fint inn i naturen, heldigvis
Men, nå blir det også brukt skarpt oransje nett så jeg , d e t var s å skjemmende og stygt at........ Hvordan k a n de..... S l i k vil jeg ha det : ( det oransje tok jeg ikke bilde av) .... Kari |
|
||||
|
||||
Sv: Oliventrær
Jag har en otroligt vacker bild från an av Pargas olivlundar men tyvärr har jag inte tagit den själv så den går inte att visa här. Förstår vad du menar och jag gick varje dag under min Pargavistelse genom en olivlund som var som en illustration i en sagobok. Mina egna bilder blev ok men inte lika magiska som den bild jag fått.
Eva |
|
||||
|
||||
Om man går mellan Parga och Valtos så passerar man denna olivlund,
undrar om det är den Du tänker på? //PO |
|
||||
|
||||
Den är det säkert. Gick där ofta helt underbart men även den lilla lunden mellan Della där jag bodde och vägen nedanför var superfin.
Eva |
|
||||
|
||||
Det är kanske en praktisk eller ekonomisk fråga. Odlare gör ju inte alltid på det mest estetiska sättet. Man kanske måste försöka förstå dem... Men jag håller med dig, Kari, vackert låter det inte!
|
|
||||
|
||||
Jeg husker Parga som et sted område med mange og store olivenlunder.
Selv bodde vi nesten i en, på "Kanali", som ligger på høyden mellom byen og Valtosstranden. Det er kanskje den samme som du har bilde av, PO. Kari |
|
||||
|
||||
Citat:
Men et stort "skrikende" oransje parti, i et ellers vakkert landskap, ødelegger mye, men det er jo ikke mye vi kan gjøre med det. Kari |
|
|||
|
|||
Javisst är olivlundar underbara, inte minst för alla fina skuggor på marken och alla cikador som spelar! Så här fint var det precis utanför huset på Skopelos där vi bodde förra sommaren. Annars är nog just området runt Parga det ställe där jag sett flest olivlundar!
Orangea nät har jag dock aldrig sett. Det måste vara väldigt fult! |
|
||||
|
||||
Korfu lär ju vara det olivträdtätaste området i Grekland. Det sägs att det planterades 4 miljoner olivträd där under venetiansk tid och att det finns över 3 miljoner olivträd på ön idag, vilket innebär i runda slängar ett snitt på 5000 träd per kvadratkilometer.
|
|
||||
|
||||
Ingenstans i Grekland har jag sett så höga olivträd som i Pargaområdet. Det sägs att grekerna inte ansade träden under en lång ockupationsperiod men om det stämmer vet jag inte.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Otroligt vackert! Men helt omöjligt för grekerna att skörda dessa träd därför kan de ju inte låta träden växa upp så där om de har sin inkomst från dem,tyvärr.
Agda |
|
||||
|
||||
Tack för den infon, jag tänkte att det nog är det som är förklaringen till att träden vanligen är ganska låga - de gäller ju att få ner oliverna! Olivträd kan ju annars bli 20 meter höga.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|