Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-27, 17:13
Ann Ann är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard taxfree Chania

Är det någon som vet om det är möjligt att handla med sig taxfree-sprit från Chanias flygplats?
Har man passerat security-kontrollen då man kan handla sprit?

Undrar Ann
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 17:20
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Standard Sv: taxfree Chania

Du har passerat säkerhetskontrollen när du kan handla i taxfreebutiken. Det gick utmärkt att handla whiskey där förra helgen och då var klockan ett på natten!
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 17:39
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Hej,

helt rätt...Gunilla.

Priserna är ok på Tax free, ibland kan man hitta billigare sprit på supermarket (t.ex Maleme eller Chania), men den få ni INTE ta med som handbagage.

Spriten som inhandlas på Taxfree och förseglas där, FÅ tas med som handbaggage.

/Nico
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 22:48
Prochania Prochania är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Hej!
Blir lite förundrad nu... Förra året när vi varit i Chania så fick vi packa om väskorna i kön till incheckningen då det inte var tillåtet att ha flaskor i väskor som checkades in (tror det handlade om att ingen ville ersätta kläder som blev förstörda om vinflaskorna gick sönder) Och med nya regler så får man nu enbart ha 5 dl flytande i handbagage (har jag för mig) Men hur är det nu med incheckat bagage? Får man ha flaskor i eller är det bara det man handlar i taxfreen som man får med sig hem då? Vore ju dumt att handla om man inte får med sig det hem menar jag
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 23:02
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Sist vi reste hade vi ett litet lager i det incheckade bagaget. När det var dags för röntgen av detsamma (Thessaloniki i mars) blev vi tillfrågade om vad flaskorna innehöll och därefter blev de godkända för vidare transport in i planet. Flaskor som inhandlades i tax-free blev placerade i genomskinliga plastkassar med en plomberingstejt vid handtaget och därefter var det helt ok att ta dessa med in i kabinen. Däremot hade jag glömt att jag hade en liten juiceförpackning i väskan och den fick jag lämna kvar i säkerhetskontrollen.

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 23:06
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Det är inte svårt- när du checkat in ditt bagage och kommit in i tax free området är du fri att handla, tex. tax free på Chania. Allt du handlar då är OK. Alltså när alla koller är klara och du fått ditt boarding card. Då är man på taxfree område.
Svara med citat
Gammal 2007-04-28, 14:51
junes avatar
june june är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Ja jag kom hem för 2 veckor sen och jag hade flaskor i resväskan som checkades in. Inga problem där inte. Jag hade även en liten pumpflaska, i plast, med solkräm i som jag hade glömt att jag hade. Den låg i handbagaget men ingen tog notis om den. Däremot på Kastrup undrade de vad det var(när jag åkte ner) så de kontrolerade den och den fick stoppas i en liten plastpåse??!!
Svara med citat
Gammal 2007-04-30, 12:29
Ann Ann är inte uppkopplad

Tack för all upplysning!
Ann
Svara med citat
Gammal 2007-05-03, 20:55
met met är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

när du checkat in går det handla fritt i taxfree butiken och det förvaras i vanliga kassar. Däremot får man inte ha några vätskor mer än 1 dl i handbagaget när du checkar in. Vi fick lägga allt i platspåsar när vi flög ner, även cerat och läppstift skulle stoppas ner. Taxfree butiken hade ett bra utbud, var där idag. men som sagt, när du flyger ner får du en genomskinlig påse på flygplatsen att stoppa ner mediciner te.x alvedon, cerat, läppstift, pennor mm.
Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 08:57
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

1dl / förpackning, max 1l total...

/Nico
Svara med citat
Gammal 2007-05-04, 09:36
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Da vi reiste hjem fra Heraklion forrige lørdag var jeg "skremt" av den dårlige,dvs manglende, kontrollen
I november, like etter de nye sikkerhetsregelene kom, var de like nøye i kontrollen i Athen, som de var på Gardermoen ved utreisen.

Men n å 5 mnd etter..., virket det som alt passerte. Vi hadde pakket etter forskriftene, men før oss i køen så vi en dame passere med en stor kakeeske
Vi overhørte også at en ung kvinne var engstelig for at hennes ganske store veske skulle bli beslaglagt, den var full av div hudkremer/kosmetikk... hun passerte også.
Da vi gikk igjennom "porten" slo alarmen ut både på oss og flere før og etter, eneste reasjon var et skuldertrekk...mulig de visste at den var i uorden, men......et dårlig signal å gi.
Jeg håper dette var et unntak og ikke slik de "kontrollerer" i Heraklion
Kari
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:37.