Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-18, 21:09
finemang finemang är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Hyra moppe i Kato Stalos

Hej!
Nu skriver "Kreta-gröngölingen" igen! Det känns otroligt spännande att få utforska en för oss nästan helt obekant ö. Jag (pappa Lars) är den ende i familjen som har varit i Grekland förut (vi är fem pers) och det var på tågluff 1977!!! Dags att återvända efter 30 år? Vi åker ner den 16 juni och ska bo en vecka på Faros - gissa om vi längtar!
Tänkte fråga till råds om en sak - moppehyra. Går det att hyra vettiga moppar/scootrar i Kato Stalos? Vart ska man åka för att uppleva mer genuin kretensisk (heter det så?) miljö? Upp mot Pano Stalos och vidare mot mitten av ön? Vågar man låta killarna i familjen på 15 resp 17 år köra själva (de har förarbevis för EU-moppe) - m a o hur är trafiken på Kreta?
Jag vore jättetacksam, om någon hade något att säga om detta.
Lars i Borås
Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 17:06
junes avatar
june june är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Hyra moppe i Kato Stalos

Ja själv kör vi alltid bil när vi är nere på Kreta och vi (jag) har alltid sagt att jag skulle ALDRIG cykla i den trafiken och knappast heller köra moppe. Trafiken är intensiv och man skall ju inte tro att de kör som här och trafikregler vet jag knappt om de har eller följer. Vänta och se tills ni kommer ner och utgå ifrån det. I Kato finns det i alla fall uthyrning.Hoppas ni får en trevlig semester där. Själv har vi lägenhet i Pano Stalos, den lilla fina byn ovanför Kato Stalos.
Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 17:57
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det viktigaste är nog att kolla vilka föräkringar som gäller om de kör och vad försäkringarna täcker. En del uthyrare godkänner överhuvudtaget inte förare under en viss ålder och andra går med på det om det är en förälder som hyr och står som ansvarig, medan ytterligare andra säkert tveklöst hyr ut.

Det kom dessutom en ny lag i Grekland förra året. Enligt den får utländska medborgare inte hyra moped om de inte har mc-kort. Många har reagerat starkt mot det, inte minst här i forumet, och förmodligen är det inte alla uthyrare som följer lagen. Om man trots lagen får hyra moped fast man inte har mc-kort så bör man väl i alla fall vara medveten om att man bryter mot lagen och att det förmodligen kan få följder.

Vad gäller trafiken så är min erfarenhet att den är lugn så fort man kommer utanför tätorterna. Rent körmässigt är det knappast farligare att moppevana tonåringar kör än att gamla pappor gör det (säger en gammal mamma)
Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 23:15

Tack June och Elisabeth för era svar. Förstår passningen Elisabeth - killarna kör säkert bättre än vad jag gör... Är du bombsäker på mc-kort som krav? Det räcker alltså inte med förarbevis för EU-moped?
Går det annars att hyra bil i Kato Stalos? Vart ska man gå i så fall, för att det ska funka bra?
Oj, vad mycket frågor det blir! Hoppas ni inte tröttnar...
Lars
Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 23:22
vance vance är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jo, förarbevis ska räcka men däremot funkar det inte med vanligt B-körkort, vad jag har förstått
Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 23:22
Getty Getty är inte uppkopplad

Vad jag förstår så skulle ni resa med Apollo, de har ett jättebra avtal med en firma för biluthyrnig kolla med dem på inforäffen.

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 23:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av finemang Visa inlägg
Är du bombsäker på mc-kort som krav? Det räcker alltså inte med förarbevis för EU-moped?
Jag tror inte att någon är bombsäker på något. Den nya bestämmelsen kom redan förra året, vi diskuterade den livligt här på forumet men de flesta av oss kunde hyra ändå. Några få rapporterade att de inte fått hyra.

1 september förra året skulle den börja, vi var alltså en del som testade under våra septemberresor. Eftersom säsongen nu börjat igen så har frågan dykt upp igen - och den här gången ska vi som åker i maj/juni rapportera hur det gick i en särskild tråd. Vi ska försöka få en bild av vad som gäller och hur reglerna tillämpas på olika ställen.
Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 23:45
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av finemang Visa inlägg
Förstår passningen Elisabeth - killarna kör säkert bättre än vad jag gör... Är du bombsäker på mc-kort som krav? Det räcker alltså inte med förarbevis för EU-moped?
Du ska inte ta det som en passning finemang Ungdomar blir ju fort jättebra på att köra moped och det enda jag menar är att det finns ingen anledning att tro att de klarar det sämre än man gör själv, om de har vana.

Vad gäller körkortskravet så verkar INGEN vara säker. Frågan har diskuterats här i forumet flera gånger sedan förra hösten när de första personerna blev nekade att hyra moped trots att de har B-körkort och alltså enligt eu:s regler har rätt att köra moped i hela Europa.
Olika personer har framfört olika uppgifter som de hört eller läst, men mycket motsäger varann. När jag själv letade info i höstas hittade jag uppgifter som tyder på att det krävs A-körkort för att få hyra moped. Jag har mejlat grekiska ambassaden och frågat men inte fått svar. Andra har mejlat grekiska turistrådet utan att få svar och nu senast mejlade någon grekiska motoruthyrningsförbundet - vi hoppas alla på svar!

Anledningen till lagen uppges i alla fall vara att det sker väldigt många mopedolyckor med utländska medborgare i Grekland och att de har fått krav på sig från eu att göra något åt det.

Edit: Nu skrev vi samtidigt ink o jag; med ganska lika slutsatser som synes.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-05-19 klockan 23:48. Anledning: Samtidigt
Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 00:28
Elisabets avatar

Om det här med att det sker många mopedolyckor har jag varit ganska nonchalant förut, jag faktiskt så sent som förra året när jag hörde talas om den nya lagen första gången. Jag tänkte att "det är väl klart att en och annan kör omkull men några skrubbsår är väl inte hela världen och eftersom man aldrig hör talas om några allvarligare olyckor så sker det nog inte så många, det är säkert överdrivet".

Så i höstas pratade jag med en ung svensk kvinna på flygplatsen i Aten. Hon hade varit i Grekland en vecka - och tillbringat den med att besöka sin mamma som var inlagd på en intensivvårdsavdelnning efter en mopedolycka. Mamman hade blivit bättre så dottern åkte hem, hon hade svårt att vara borta längre från jobbet. Mamman bedömdes dock ännu inte vara tillräckligt stark för att klara hemfärden till Sverige.

När jag kom hem letade jag intensivt efter något i svenska tidningar om olyckan, åtminstone en liten notis! Men inte ett ord. Och självklart är det ju så, att sådana olyckor når inte till svenska redaktioner, så varför skulle vi höra talas om dem?

Och det som inte står i tidningen det har ju inte hänt. Eller... ?
Summan av kardemumman: jag har tänkt om.
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 07:38
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Jag har hyrt moppe och åkt västerut, till t.ex. Kissamos, Afrata etc. Där är trafiken inte så farlig.
Man skall ha klart för sig att många vägar har branta stup vid sidan, grus i kurvor, korsningar etc.

Skall jag t.ex. ta mig längre hyr jag alltid bil med a/c, mycket behagligare än moppe

/Nico

P.S. Lagen i grekland säger att man få inte köra berusad. Jag har en kompiss som förra året, när han flyttade ner till kreta och skrevs där blev "halvfull" på en polisstation (dom firade med honom) och sedan körda han därifrån...
P.S. lagen säger också att man måste ha hjälm, men kanske inte att den skall sitta på huvud
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 08:08
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Det är kanske därför alla greker har så hela och fina armbågar?

Uffe
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 08:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Jag fick en folder från Catarina på Avis Rent a bike på Kalymnos.

Översättning av den grekiska texten:
Förarens ålder: minst 17 år
Körkort: Föraren måste ha giltigt körkort för moped eller motorcykel

Översättning av den engelska texten:
Förarens ålder: Minst 17 år
Körkort: Föraren måste ha giltigt körkort

Det finns länder där man tar körkort inan 18 års ålder.
Om man får hyra och inte uppfyller dessa krav gäller inga försäkringar vid en olycka, stöld el. dyl

På tal om olyckor: en trevlig grabb jag känner väl gjorde sitt livs tabbe några år sen. Körde hem efter en fest, något berusad, körde av vägen. Skadade axeln svårt. Ingen kom förbi förrän nästa dag. Hans högra arm är nästan helt förlamad, massor av operationer och träning har inte hjälpt. Han var smed dessutom och har svårt att finna sig i något skrivbordsjobb eller så. Ta det lugnt och kör nykter.
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 09:32
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Detta är intressant för det visar att det görs skillnad mellan grekisktalande och icke-grekisktalande hyrare.

Däremot svarar det inte på själva frågan, nämligen vilket slags körkort som är giltigt för moped. (Om man vill hyra större motorcykel är 50 cc krävs det naturligtvis A1- eller A-körkort, även om många tidigare varit med om att inte det heller behövts i verkligheten.)
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 14:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Förarens ålder: minst 17 år

Förarens ålder: Minst 17 år
Jämför texten vi har på elementen/ovnen,

Får ej övertäckas

Ovnen må ikke tilldekkes (osäker på stavningen)

Är det olika kultur hur man uttrycker sig i skrift?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 15:21
inkfishs avatar

Den engelska texten kan ju vara vår räddning? Vi har ju giltigt körkort. Mitt b-körkort gäller ju för moppe i Sverige.
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 16:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Den engelska texten kan ju vara vår räddning? Vi har ju giltigt körkort. Mitt b-körkort gäller ju för moppe i Sverige.
Ja vi får väl hoppas på det, synd bara att det är i Grekland vi vill hyra
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 17:08
inkfishs avatar

Fast jag menar allvar. Broschyrens engelska text vänder sig till turister. Jag är turist och har giltigt körkort. Jag behöver ju inte GREKISKT körkort för att få hyra.
Svara med citat
Gammal 2007-06-01, 20:48

Oj, vad många svar! Tack alla som engagerat sig! Jag förstår att jag "stack ner tangentbordet i ett getingbo". Har inte kollat runt ordentligt för att se om det har kommit några svar från dem som åkt till Kreta/Grekland i maj. Vet någon? Vi åker själva ner till Kato Stalos den 16 juni. Hoppas att frågetecknen har rätat ut sig något tills dess...
Lars
Svara med citat
Gammal 2007-06-01, 20:55

Aah, jag hittade just tråden under "Semestra i Grekland". Ska bli intressant att följa utvecklingen där!
Lars
Svara med citat
Gammal 2007-06-10, 13:14
Hortlax Hortlax är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Hej
Har precis kommit hem efter semester i Agia Marina.
Vi hyrde vespa (150cc) och jag har mc körkort.
Min sambo hyrde 50cc några dagar då vi for på utflykt och det gick utmärkt med B körkort.
Vi har i alla år kört vespa då vi har varit nere, och upplever inga problem annat än på "gamla vägen".
I bergen och västerut är det lungt i trafiken, och med vespa finns det alltid gott om plats.
Men var försiktig om ni måste köra "old road". Det korsar ständigt människor, och paarkerade bilar öppnar dörrar utan att se sig om.

Ta det lungt och lycka till
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:38.