![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Just nu blir det:
Folegandros Amorgos Sifnos Fourni Karpathos Paros Naxos Ios Kreta Samos Patmos Lefkas Sikinos Santorini Kos Kalymnos Corfu Eva |
|
||||
|
||||
![]()
EvaL - du har petat ner det hyllade Kreta en bra bit, jag blir nyfiken på varför?
Hasa - Koufonissi och Sifnos kommer inte så högt hos dig...? Du toppar med Amo och Amofans gillar ju ofta också Sifnos. Ingen måste naturligtvis svara på de här frågorna, det är bara så spännande att höra vad som ligger bakom ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
INKFISH: Nu blir jag nyfiken. Har du fler "avigöar" på lut?
Jag tycker att jag hört lika mycket positivt som negativt om Ikaria. Just därför har vi inte stannat till där, utan åkt direkt mellan Fourni och Samos. Men det är en liten risk att lyssna på andra eftersom man faktiskt inte alltid har lika smak. Därmed kan man ju också missa pärlor på det sättet. / Ofelia |
|
||||
|
||||
![]()
Det där med att lyssna på andra - det tål att vridas och vändas på.
![]() Det finns en handfull andra som jag lyssnar mycket på. Det är människor som jag känner, som jag rest med eller träffat i Grekland, som jag pratat Grekland med i åratal och vars "koder" jag kan tyda. Och de känner mig väl. När de säger "nja, den ön är nog inget för dig" - då väger det enormt mycket tyngre än nåt som andra säger. Men vad gäller "prat i allmänhet" om Grekland, som här på Kalimera, så är jag livlig anhängare av att var och en, i alla lägen, ska göra sina egna erfarenheter. Vi är så olika. Tja, aviga öar, svårt. Tinos kan vara avig. Mitt första intryck var fy vilken ful stad och oj vad folk är lite engagerade i att jag är svensk turist här ![]() Numera tycker jag ön är fantastisk och den ligger tvåa på min lista. Stan är fortfarande inte vacker, folk är som de är och det är en nyttig övning - och naturen och byarna är finast i hela ö-världen (that is, de 14 öar jag varit på ![]() Nisyros kan vara en barsk bekantskap med sina dåliga bad och sin slutenhet. Men är en fantastiskt dramatisk ö som jag bara måste tillbaka till nån gång. Anafi är jag nyfiken på, för mig har den också den där aviga utstrålningen även om jag inte kan säga varför. Donoussa också kanske - inte jätteavig, men lite sär. |
|
||||
|
||||
![]()
1. Kalymnos
2. Lefkas 3. Leros 4. Parga 5. Kreta 6. Lesbos Bäst/sämst Mat: Leros - Lesbos Natur: Lefkas - Leros Trivsammast: Kalymnos - Kreta Tillgänglighet: Parga - Kalymnos Allsidighet: Kreta - Leros Grekiskhet: Lesbos - Parga //PO |
|
||||
|
||||
![]()
Heja PO
![]() ![]() Bra smak ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Min rangordning av öarna omfattar bara öar där jag bott några dagar eller några veckor och en del är ganska nya bekantskaper medan andra besöktes för länge sen. Kanske rangordningen skulle se annorlunda ut om jag besökte alla öar igen. Vill att det ska vara ganska enkelt att hitta rum och inte allt för långt mellan stället där jag vill bo och hamnen. Besöker gärna några öar på en semester och Kreta är ingen lämplig utgångspunkt för en ö-luff. Vill helst inte att färjeturerna ska vara så långa och skulle aldrig spendera tid på något zick-zack åkande mellan ögrupperna. Lägger upp mina rutter så transporterna passar ihop som fjolårets Samos-Patmos-Fourni-Samos och årets Santorini-Ios-Sikinos-Folegandros-Santorini. Kanske detta föklarar Kretas plats på min lista. Vill inte heller åka charter med bokat hotell när jag reser till Grekland och på Kreta är det mest charterturister. Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nästa dag upptäcker vi att plattan till spisen inte går att stänga av helt och att den leder värme till diskbänken som är alldeles het. Efter flera timmars letande hittar vi ägaren Maria och vi talar om att så kan vi inte ha det med små barn. Maria verkar dock inte bry sig och åtgärdar ej felet. Hon bemöter oss nonchalant och otrevligt. Vi går till Finikas för att bada. Fantastisk strand, fantastiskt vatten och fantastiskt mycket högljudda svenska barn familjer. Det känns som att vi är på ett svenskt dagis när vi äter lunch. Det är det kallt i vattnet och allmänt stojigt. När vi åt mat på kvällen så var det samma sak igen. Dåligt bemötande och dålig mat. Här ville vi inte stanna och nog aldrig återvända igen, åtminstone inte med barn under det svenska sommarlovet. Därefter åkte vi till Amorgos, och den ön har sedan dess legat som nummer ett på min lista ![]() Att Sifnos kom så långt ner beror på att när vi var där så var det i slutet av våran ö-luff och vi orkade inte utforska ön och ta in fler intryck. Vi tog det lungt och hämtade krafter inför Athen och hemresan. Men har sedan dess försökt att återvända men det har aldrig passat med tid och färjor. Men nästa år kanske... |
|
||||
|
||||
![]()
Tack, hasa!
Jag gillar Koufonissi, har varit där tre gånger, det är liksom bara Koufonissi som är Koufonissi... Men den är nog en av de öar där jag tyckt att det är svårast att få kontakt med folk! Undantaget Finikas, där jag tyckte att ägarparet var väldigt generösa och rara människor trots att jag aldrig bott där. Men i övrigt var det knepigt. Kouf var den första ö jag kom till där folk tittade bort i stället för att hälsa Kalimera när man möttes på vägen. Din berättelse visar ju också det som många andra i den här tråden gör: första intrycket, första bemötandet, kan bli så viktigt för ens betyg på ön. |
|
||||
|
||||
![]()
Oj det här är svårt
Min lista ser ut så här: Antiparos Naxos Milos Kreta Santorini Koufinissi Paros Syros Kan inte komma på flera öar jag varit på, så de har i så fall inte gett något intryck alls och platsar inte ![]() Jag tror att min lista ser annorlunda ut den 4:e augusti, i vilket fall som helst så kommer den förhoppningsvis att innehålla fler öar. // Helén Senast redigerad av Hellen den 2007-07-09 klockan 00:18. Anledning: Glömde Kreta, f-låt alla Kreta fan ;-) |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE]
Citat:
Prioritering er nesten umulig. Men om man må så er det for tiden Telendos og Kalymnos ( ![]() Skopelos Naxos og resten får være usagt. Men Amorgos virker også være et heldig bekjentskap. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Ganska omöjligt att rangordna mina ÖAR. Jag har besökt så många och tycker om ALLA, alltså vill inte alls ange några skäl till mitt val. Och dessutom man kan ju inte ha några rationella skäl när saken gäller Grekland
![]() ![]() Nån slags lista (de 10 första) alldeles intuitivt tänkt! 1.THASSOS (naturligtvis ![]() 2.Samothraki 3.Alonnissos 4.Skopelos 5.Naxos 6.Santorini 7.Amorgos 8.Syros 9.Patmos 10.Paros osv osv PS. Jag har INTE besökt Karpathos. Samos eller Folegandros Eija Senast redigerad av eija den 2008-12-02 klockan 18:52. |
|
||||
|
||||
![]()
Spännande att se att du rankar Santorini högre än Amorgos. Skulle gärna vilja veta varför men jag menar inte som kritik. För mig är Santorini ingenting i jämförelse med Amorgos.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Hej på er!
Tråden känns lite som en tävling där "rest mest" vinner. Men det är bara att gratulera er som är så Greklandsberesta. Även jag älskar Grekland. Men jag tycker även att andra upplevelser på jordklotet är spännande. Det är bl.a. lite klent med skidåkning i Grekiska övärlden! Nåväl, jag ger mig på en topplista jag med. Jag håller med Kretaentusiasterna vad gäller mångfalden. Men tänker man lite djupare, på vad som kan vara lite speciellt blir det så här för mig: 1. Milos. Ingen charterö med "svenska köttbullar" mm. Och mycket trevliga bad tycker jag med fantastiska Sarakiniko i topp! Konstigt att ni som är så beresta inte har med, varit på?, Milos. Åk dit! 2. Naxos. Med en så trevlig turiststad, men ändå oförstörd, samt så fina bad! Ön i övrigt, sådär. 3. Kreta. Pga mångfalden! 4. Sifnos. Charmen med det lite tysta och lugna. Apollonia och Kastro, mmm! Och lilla mysiga Faros! Lägenheten med sin utsikt hos Aperanto i Faros är svårslaget! 5. Korfu. Länge sedan.... var ung då...... Tyckte det var häftigt då att åka runt på Vespa och upptäcka! 6. Kos. Var ung..och kär då! Vi hade det mysigt! 7. Rhodos. Inget märkvärdigt egentligen, hamnar sist av det jag besökt. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Har inte skrivit något på länge ![]() ![]() Så här ser min lista ut i alla fall 1. KOS 2. KALYMNOS 3. KARPATHOS 4. RHODOS Ja sen var det inte så många fler öar som jag övernattat på men det får räcka. ![]() ![]() KOS kommer alltid vara nummer 1 för mig ![]() ![]() ![]() ![]() Sanna |
|
||||
|
||||
![]()
1: NAXOS
ön har allt, inget saknas här ! 2: ANDROS 3: PARGA 4: SKIATHOS 5: KEFALONIA 6: KORFU 7: KRETA 8: RHODOS 9: KOS 10: ATHEN |
|
||||
|
||||
![]()
1. Agathonissi
![]() 2. Telendos ![]() 3. Paxi 4. Fourni 5. Naxos 6. Patmos 7. Lefkas 8. Kalymnos 9. Amorgos 10. Sifnos Så här såg min lista ut år 2007 men efter 2008 båtluff, vill jag revidera! Jag vill lägga till Schinoussa bland de 3 översta och ta bort Naxos ( under högsäsong). /Ofelia |
|
||||
|
||||
![]()
1 Naxos, där finns allt.
2 Amorgos, för skönheten. 3 Sifnos, för lugnet. 4 Agistri, för lugnet och närheten till Aten. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har inte varit på så många öar som många av Er andra på Forumet. Här är min lista på de öar jag besökt.
1. Samos 2. Skopelos 3. Kefalonia 4. Skiathos 5. Zakynthos 6. Karpathos 7. Kreta 8. Rhodos Från Roger som gärna vill besöka fler öar ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|