Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-07, 19:01
Mimmi Mimmi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Rangordna dina öar

Såhär skulle min lista kunna se ut:
1.Agathonissi
2.Samos
3.Milos
4.Sikinos
5.Leros
6.Naxos
7.Serifos
8.Koufunissi
9.Kefalonia
10.Anti-Paros

Men, den varierar. jag tycker det är oerhört svårt att ranordna öar...
Svara med citat
Gammal 2007-07-07, 20:24
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Fastlandet slår jo øyene på alt

Men min liste ser sånn ut, hvis jeg bare skal ta med øyer:

1. Lesvos
2. Kea
3. Kreta
4. Chios
5. Ag Achilleo (en miniøy ute i den lille Prespa-innsjøen)

Deretter klarer jeg ikke å rangere.
Svara med citat
Gammal 2007-07-07, 22:38
Moas avatar
Moa Moa är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Jag vill gärna ha två öar på delad första plats, det är så svårt att välja någon före den andra för dom är så olika varandra men lika kära för mig.
Så jag har på delad plats:
1. Kreta
1. Samos
3. Fourni
4. Leros
5. Agathonissi
6. Lipsi
7. Patmos
8. Paxos
9. Poros
10. Kos

/B-M/
Svara med citat
Gammal 2007-07-07, 23:35
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

JA, jag gör ett försök.

1. Agathonissi
2. Telendos
3. Paxi
4. Fourni
5. Naxos
6. Patmos
7. Lefkas
8. Kalymnos
9. Amorgos
10. Sifnos
Sedan tycker jag att det är svårt att rangordna. Men de som inte kommer med på listan, eller i alla fall kommer de längst ner:
Leros
Korfu
Santorini (bra att flyga till)
Paros

/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2007-07-07, 23:45
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Här kommer min lista:

1. Kreta
2. Sifnos
3. Paros
4. Skiathos
5. Koufonissi
6. Amorgos
7. Skopelos
8. Lesvos
9. Syros
10. Karpathos
11. Naxos
12. Samos
13. Patmos
14. Ikaria
15. Lipsi

Tycker mycket om alla dessa öar! Det är svårt att rangordna, i morgon ser listan kanske ut som makens:

1. Paros
2. Kreta
3. Sifnos
4. Amorgos
5. Koufonissi
6. Skiathos
7. Naxos
8. Syros
9. Alonissos
10. Marathi
11. Samos
12. Patmos
13. Karpathos
14. Santorini
15. Lesvos
Svara med citat
Gammal 2007-07-07, 23:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Vad kul det är att se era listor

Babsan - tack för förklaringen! Förstår att Ikaria inte hamnade överst på Babsantoppen efter det där

Lissi - du behöver inte svara om det är för privat... Men om inte: var på Symi var förlovningen?

Ofelia - varför på Leros? Den står på min framtidslista, är jättenyfiken på varför du tycker SÅ illa om den

Marianne - kul att se en lista från dig ändå, även om den ändras nästan dagligen. Det gör i alla fall min.

En sak jag ser är att Naxos bara toppar en enda lista, Nickas. De flesta andra har den, precis som jag, rätt långt ner. Ibland när jag läser på forumet får jag för mig att jag är den enda i världen som inte riktigt hittar charmen med Naxos, men av era listor att döma ser jag att det inte är så
Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 01:53
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Min lista ser ut så här.

1. Kreta
2. Kefalonia
3. Rodos
4. Samos
5. Paros
6. Kos

Kreta är i mina ögon helt ohotad 1:a, även om en ny ö givetvis skulle kunna blomma upp och överta tronen. Dock inte så troligt.

Roligt tråd!
Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 09:23
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad

Väldigt svårt, här är min lista som den ser ut idag.
1. Amorgos
2. Paros
3. Telendos
4. Sikinos
5. Syros
6. Kalymnos
7. Sifnos
8. Ios
9. Kos
10. Rhodos
11. Anti-Paros
12. Naxos
13. Koufonissi
14. Poros
Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 09:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Just nu blir det:
Folegandros
Amorgos
Sifnos
Fourni
Karpathos
Paros
Naxos
Ios
Kreta
Samos
Patmos
Lefkas
Sikinos
Santorini
Kos
Kalymnos
Corfu

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 13:27
inkfishs avatar

EvaL - du har petat ner det hyllade Kreta en bra bit, jag blir nyfiken på varför?

Hasa - Koufonissi och Sifnos kommer inte så högt hos dig...? Du toppar med Amo och Amofans gillar ju ofta också Sifnos.

Ingen måste naturligtvis svara på de här frågorna, det är bara så spännande att höra vad som ligger bakom
Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 13:58
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

INKFISH: Nu blir jag nyfiken. Har du fler "avigöar" på lut?
Jag tycker att jag hört lika mycket positivt som negativt om Ikaria. Just därför har vi inte stannat till där, utan åkt direkt mellan Fourni och Samos.
Men det är en liten risk att lyssna på andra eftersom man faktiskt inte alltid har lika smak. Därmed kan man ju också missa pärlor på det sättet.
/ Ofelia
Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 14:10
inkfishs avatar

Det där med att lyssna på andra - det tål att vridas och vändas på.

Det finns en handfull andra som jag lyssnar mycket på. Det är människor som jag känner, som jag rest med eller träffat i Grekland, som jag pratat Grekland med i åratal och vars "koder" jag kan tyda. Och de känner mig väl. När de säger "nja, den ön är nog inget för dig" - då väger det enormt mycket tyngre än nåt som andra säger.

Men vad gäller "prat i allmänhet" om Grekland, som här på Kalimera, så är jag livlig anhängare av att var och en, i alla lägen, ska göra sina egna erfarenheter. Vi är så olika.

Tja, aviga öar, svårt. Tinos kan vara avig. Mitt första intryck var fy vilken ful stad och oj vad folk är lite engagerade i att jag är svensk turist här

Numera tycker jag ön är fantastisk och den ligger tvåa på min lista. Stan är fortfarande inte vacker, folk är som de är och det är en nyttig övning - och naturen och byarna är finast i hela ö-världen (that is, de 14 öar jag varit på).

Nisyros kan vara en barsk bekantskap med sina dåliga bad och sin slutenhet. Men är en fantastiskt dramatisk ö som jag bara måste tillbaka till nån gång.

Anafi är jag nyfiken på, för mig har den också den där aviga utstrålningen även om jag inte kan säga varför. Donoussa också kanske - inte jätteavig, men lite sär.
Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 15:22
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

1. Kalymnos
2. Lefkas
3. Leros
4. Parga
5. Kreta
6. Lesbos

Bäst/sämst
Mat: Leros - Lesbos
Natur: Lefkas - Leros
Trivsammast: Kalymnos - Kreta
Tillgänglighet: Parga - Kalymnos
Allsidighet: Kreta - Leros
Grekiskhet: Lesbos - Parga

//PO
Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 16:02
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Heja PO
Bra smak

Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 14:47
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
EvaL - du har petat ner det hyllade Kreta en bra bit, jag blir nyfiken på varför?
Svårt att svara på. Jag har varit på Kreta många gånger från början av 80-talet till något år in på 2000-talet. Ön är fantastisk på många sätt och jag har besökt många platser där. Utvecklingen av massturismen har inte varit särskilt skonsam alla gånger och ett besök kräver en del för att få ut det jag idag vill ha av en bra Greklandssemester. Gillar helt enkelt mindre öar idag, vill ha mera lugn och ro, promenadavstånd till det mesta. Vill helst inte åka bil mer än undantagsvis på min semester, några bussresor är ok. Prioriterar god mat, trevligt folk och gärna stränder utan solstolar men med en bra taverna inom räckhåll.

Min rangordning av öarna omfattar bara öar där jag bott några dagar eller några veckor och en del är ganska nya bekantskaper medan andra besöktes för länge sen. Kanske rangordningen skulle se annorlunda ut om jag besökte alla öar igen. Vill att det ska vara ganska enkelt att hitta rum och inte allt för långt mellan stället där jag vill bo och hamnen. Besöker gärna några öar på en semester och Kreta är ingen lämplig utgångspunkt för en ö-luff. Vill helst inte att färjeturerna ska vara så långa och skulle aldrig spendera tid på något zick-zack åkande mellan ögrupperna. Lägger upp mina rutter så transporterna passar ihop som fjolårets Samos-Patmos-Fourni-Samos och årets Santorini-Ios-Sikinos-Folegandros-Santorini. Kanske detta föklarar Kretas plats på min lista. Vill inte heller åka charter med bokat hotell när jag reser till Grekland och på Kreta är det mest charterturister.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 00:05
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Hasa - Koufonissi och Sifnos kommer inte så högt hos dig...? Du toppar med Amo och Amofans gillar ju ofta också Sifnos.
Vi var på första ö-luffen med barn och hade läst att Koufonissi skulle vara ett paradis. Men när vi kommer dit är det svårt att få ett rum. Alla har samma pris och är otrevliga och oengagerade. Vi lyckas dock få ett rum med ganska bra läge men de lovade extra sängarna dröjer men kommer till slut.

Nästa dag upptäcker vi att plattan till spisen inte går att stänga av helt och att den leder värme till diskbänken som är alldeles het. Efter flera timmars letande hittar vi ägaren Maria och vi talar om att så kan vi inte ha det med små barn. Maria verkar dock inte bry sig och åtgärdar ej felet. Hon bemöter oss nonchalant och otrevligt.

Vi går till Finikas för att bada. Fantastisk strand, fantastiskt vatten och fantastiskt mycket högljudda svenska barn familjer. Det känns som att vi är på ett svenskt dagis när vi äter lunch. Det är det kallt i vattnet och allmänt stojigt.

När vi åt mat på kvällen så var det samma sak igen. Dåligt bemötande och dålig mat. Här ville vi inte stanna och nog aldrig återvända igen, åtminstone inte med barn under det svenska sommarlovet. Därefter åkte vi till Amorgos, och den ön har sedan dess legat som nummer ett på min lista .

Att Sifnos kom så långt ner beror på att när vi var där så var det i slutet av våran ö-luff och vi orkade inte utforska ön och ta in fler intryck. Vi tog det lungt och hämtade krafter inför Athen och hemresan. Men har sedan dess försökt att återvända men det har aldrig passat med tid och färjor. Men nästa år kanske...
Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 00:12
inkfishs avatar

Tack, hasa!

Jag gillar Koufonissi, har varit där tre gånger, det är liksom bara Koufonissi som är Koufonissi... Men den är nog en av de öar där jag tyckt att det är svårast att få kontakt med folk! Undantaget Finikas, där jag tyckte att ägarparet var väldigt generösa och rara människor trots att jag aldrig bott där.

Men i övrigt var det knepigt. Kouf var den första ö jag kom till där folk tittade bort i stället för att hälsa Kalimera när man möttes på vägen.

Din berättelse visar ju också det som många andra i den här tråden gör: första intrycket, första bemötandet, kan bli så viktigt för ens betyg på ön.
Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 00:16
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Oj det här är svårt

Min lista ser ut så här:

Antiparos
Naxos
Milos
Kreta
Santorini
Koufinissi
Paros
Syros

Kan inte komma på flera öar jag varit på, så de har i så fall inte gett något intryck alls och platsar inte
Jag tror att min lista ser annorlunda ut den 4:e augusti, i vilket fall som helst så kommer den förhoppningsvis att innehålla fler öar.
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2007-07-09 klockan 00:18. Anledning: Glömde Kreta, f-låt alla Kreta fan ;-)
Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 19:57
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

[QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av hasa Visa inlägg
... Maria och vi talar om att så kan vi inte ha det med små barn. Maria verkar dock inte bry sig och åtgärdar ej felet. Hon bemöter oss nonchalant och otrevligt...
Kan det være 'min' Maria, mon tro? Et heller ubehagelig møte med denne øya.

Prioritering er nesten umulig. Men om man må så er det for tiden

Telendos og Kalymnos ()
Skopelos
Naxos

og resten får være usagt. Men Amorgos virker også være et heldig bekjentskap.
Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 17:30
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Just nu blir det:
Folegandros
Amorgos
Sifnos
Fourni
Karpathos
Paros
Naxos
Ios
Kreta
Samos
Patmos
Lefkas
Sikinos
Santorini
Kos
Kalymnos
Corfu

Eva
Så skrev jag då sommaren 2007 när jag tänker tillbaka och har besökt ytterligare en ö. Förstår inte hur Lefkas kunde hamna så högt upp. Lesbos det lilla jag sett av ön hamnar på 9e Plats. Kreta ramlar ner lite och Sikinos och Samos flyttar uppåt. Så kan det bli när man suger lite på minnena.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:41.