![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Såhär skulle min lista kunna se ut:
1.Agathonissi 2.Samos 3.Milos 4.Sikinos 5.Leros 6.Naxos 7.Serifos 8.Koufunissi 9.Kefalonia 10.Anti-Paros Men, den varierar. jag tycker det är oerhört svårt att ranordna öar... |
|
|||
|
|||
![]()
Fastlandet slår jo øyene på alt
![]() Men min liste ser sånn ut, hvis jeg bare skal ta med øyer: 1. Lesvos 2. Kea 3. Kreta 4. Chios 5. Ag Achilleo (en miniøy ute i den lille Prespa-innsjøen) ![]() Deretter klarer jeg ikke å rangere. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag vill gärna ha två öar på delad första plats, det är så svårt att välja någon före den andra för dom är så olika varandra men lika kära för mig.
Så jag har på delad plats: 1. Kreta 1. Samos 3. Fourni 4. Leros 5. Agathonissi 6. Lipsi 7. Patmos 8. Paxos 9. Poros 10. Kos /B-M/ |
|
||||
|
||||
![]()
JA, jag gör ett försök.
1. Agathonissi ![]() 2. Telendos ![]() 3. Paxi 4. Fourni 5. Naxos 6. Patmos 7. Lefkas 8. Kalymnos 9. Amorgos 10. Sifnos Sedan tycker jag att det är svårt att rangordna. Men de som inte kommer med på listan, eller i alla fall kommer de längst ner: Leros ![]() Korfu Santorini (bra att flyga till) Paros /Ofelia |
|
||||
|
||||
![]()
Här kommer min lista:
1. Kreta 2. Sifnos 3. Paros 4. Skiathos 5. Koufonissi 6. Amorgos 7. Skopelos 8. Lesvos 9. Syros 10. Karpathos 11. Naxos 12. Samos 13. Patmos 14. Ikaria 15. Lipsi Tycker mycket om alla dessa öar! Det är svårt att rangordna, i morgon ser listan kanske ut som makens: 1. Paros 2. Kreta 3. Sifnos 4. Amorgos 5. Koufonissi 6. Skiathos 7. Naxos 8. Syros 9. Alonissos 10. Marathi 11. Samos 12. Patmos 13. Karpathos 14. Santorini 15. Lesvos |
|
||||
|
||||
![]()
Vad kul det är att se era listor
![]() Babsan - tack för förklaringen! Förstår att Ikaria inte hamnade överst på Babsantoppen efter det där ![]() Lissi - du behöver inte svara om det är för privat... Men om inte: var på Symi var förlovningen? ![]() Ofelia - varför ![]() ![]() Marianne - kul att se en lista från dig ändå, även om den ändras nästan dagligen ![]() En sak jag ser är att Naxos bara toppar en enda lista, Nickas. De flesta andra har den, precis som jag, rätt långt ner. Ibland när jag läser på forumet får jag för mig att jag är den enda i världen som inte riktigt hittar charmen med Naxos, men av era listor att döma ser jag att det inte är så ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Min lista ser ut så här.
1. Kreta 2. Kefalonia 3. Rodos 4. Samos 5. Paros 6. Kos Kreta är i mina ögon helt ohotad 1:a, även om en ny ö givetvis skulle kunna blomma upp och överta tronen. Dock inte så troligt. Roligt tråd! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Väldigt svårt, här är min lista som den ser ut idag.
1. Amorgos 2. Paros 3. Telendos 4. Sikinos 5. Syros 6. Kalymnos 7. Sifnos 8. Ios 9. Kos 10. Rhodos 11. Anti-Paros 12. Naxos 13. Koufonissi 14. Poros |
|
||||
|
||||
![]()
Just nu blir det:
Folegandros Amorgos Sifnos Fourni Karpathos Paros Naxos Ios Kreta Samos Patmos Lefkas Sikinos Santorini Kos Kalymnos Corfu Eva |
|
||||
|
||||
![]()
EvaL - du har petat ner det hyllade Kreta en bra bit, jag blir nyfiken på varför?
Hasa - Koufonissi och Sifnos kommer inte så högt hos dig...? Du toppar med Amo och Amofans gillar ju ofta också Sifnos. Ingen måste naturligtvis svara på de här frågorna, det är bara så spännande att höra vad som ligger bakom ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
INKFISH: Nu blir jag nyfiken. Har du fler "avigöar" på lut?
Jag tycker att jag hört lika mycket positivt som negativt om Ikaria. Just därför har vi inte stannat till där, utan åkt direkt mellan Fourni och Samos. Men det är en liten risk att lyssna på andra eftersom man faktiskt inte alltid har lika smak. Därmed kan man ju också missa pärlor på det sättet. / Ofelia |
|
||||
|
||||
![]()
Det där med att lyssna på andra - det tål att vridas och vändas på.
![]() Det finns en handfull andra som jag lyssnar mycket på. Det är människor som jag känner, som jag rest med eller träffat i Grekland, som jag pratat Grekland med i åratal och vars "koder" jag kan tyda. Och de känner mig väl. När de säger "nja, den ön är nog inget för dig" - då väger det enormt mycket tyngre än nåt som andra säger. Men vad gäller "prat i allmänhet" om Grekland, som här på Kalimera, så är jag livlig anhängare av att var och en, i alla lägen, ska göra sina egna erfarenheter. Vi är så olika. Tja, aviga öar, svårt. Tinos kan vara avig. Mitt första intryck var fy vilken ful stad och oj vad folk är lite engagerade i att jag är svensk turist här ![]() Numera tycker jag ön är fantastisk och den ligger tvåa på min lista. Stan är fortfarande inte vacker, folk är som de är och det är en nyttig övning - och naturen och byarna är finast i hela ö-världen (that is, de 14 öar jag varit på ![]() Nisyros kan vara en barsk bekantskap med sina dåliga bad och sin slutenhet. Men är en fantastiskt dramatisk ö som jag bara måste tillbaka till nån gång. Anafi är jag nyfiken på, för mig har den också den där aviga utstrålningen även om jag inte kan säga varför. Donoussa också kanske - inte jätteavig, men lite sär. |
|
||||
|
||||
![]()
1. Kalymnos
2. Lefkas 3. Leros 4. Parga 5. Kreta 6. Lesbos Bäst/sämst Mat: Leros - Lesbos Natur: Lefkas - Leros Trivsammast: Kalymnos - Kreta Tillgänglighet: Parga - Kalymnos Allsidighet: Kreta - Leros Grekiskhet: Lesbos - Parga //PO |
|
||||
|
||||
![]()
Heja PO
![]() ![]() Bra smak ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Min rangordning av öarna omfattar bara öar där jag bott några dagar eller några veckor och en del är ganska nya bekantskaper medan andra besöktes för länge sen. Kanske rangordningen skulle se annorlunda ut om jag besökte alla öar igen. Vill att det ska vara ganska enkelt att hitta rum och inte allt för långt mellan stället där jag vill bo och hamnen. Besöker gärna några öar på en semester och Kreta är ingen lämplig utgångspunkt för en ö-luff. Vill helst inte att färjeturerna ska vara så långa och skulle aldrig spendera tid på något zick-zack åkande mellan ögrupperna. Lägger upp mina rutter så transporterna passar ihop som fjolårets Samos-Patmos-Fourni-Samos och årets Santorini-Ios-Sikinos-Folegandros-Santorini. Kanske detta föklarar Kretas plats på min lista. Vill inte heller åka charter med bokat hotell när jag reser till Grekland och på Kreta är det mest charterturister. Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nästa dag upptäcker vi att plattan till spisen inte går att stänga av helt och att den leder värme till diskbänken som är alldeles het. Efter flera timmars letande hittar vi ägaren Maria och vi talar om att så kan vi inte ha det med små barn. Maria verkar dock inte bry sig och åtgärdar ej felet. Hon bemöter oss nonchalant och otrevligt. Vi går till Finikas för att bada. Fantastisk strand, fantastiskt vatten och fantastiskt mycket högljudda svenska barn familjer. Det känns som att vi är på ett svenskt dagis när vi äter lunch. Det är det kallt i vattnet och allmänt stojigt. När vi åt mat på kvällen så var det samma sak igen. Dåligt bemötande och dålig mat. Här ville vi inte stanna och nog aldrig återvända igen, åtminstone inte med barn under det svenska sommarlovet. Därefter åkte vi till Amorgos, och den ön har sedan dess legat som nummer ett på min lista ![]() Att Sifnos kom så långt ner beror på att när vi var där så var det i slutet av våran ö-luff och vi orkade inte utforska ön och ta in fler intryck. Vi tog det lungt och hämtade krafter inför Athen och hemresan. Men har sedan dess försökt att återvända men det har aldrig passat med tid och färjor. Men nästa år kanske... |
|
||||
|
||||
![]()
Tack, hasa!
Jag gillar Koufonissi, har varit där tre gånger, det är liksom bara Koufonissi som är Koufonissi... Men den är nog en av de öar där jag tyckt att det är svårast att få kontakt med folk! Undantaget Finikas, där jag tyckte att ägarparet var väldigt generösa och rara människor trots att jag aldrig bott där. Men i övrigt var det knepigt. Kouf var den första ö jag kom till där folk tittade bort i stället för att hälsa Kalimera när man möttes på vägen. Din berättelse visar ju också det som många andra i den här tråden gör: första intrycket, första bemötandet, kan bli så viktigt för ens betyg på ön. |
|
||||
|
||||
![]()
Oj det här är svårt
Min lista ser ut så här: Antiparos Naxos Milos Kreta Santorini Koufinissi Paros Syros Kan inte komma på flera öar jag varit på, så de har i så fall inte gett något intryck alls och platsar inte ![]() Jag tror att min lista ser annorlunda ut den 4:e augusti, i vilket fall som helst så kommer den förhoppningsvis att innehålla fler öar. // Helén Senast redigerad av Hellen den 2007-07-09 klockan 00:18. Anledning: Glömde Kreta, f-låt alla Kreta fan ;-) |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE]
Citat:
Prioritering er nesten umulig. Men om man må så er det for tiden Telendos og Kalymnos ( ![]() Skopelos Naxos og resten får være usagt. Men Amorgos virker også være et heldig bekjentskap. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|