|
|||
|
|||
Hallå, kan jag få lite hjälp med planeringen
Tjoho!
Sitter och försöker planera två veckor på Kreta. Är ute i sista minuten förstås, men saker och ting brukar ju lösa sig. Reser ensam med två tonårsdöttrar så jag måste tänka själv, men kan kanske få lite hjälp här. De vill bada på dagarna och flanera (läs shoppa) på kvällarna. Blir det bra med Paleóhora då ett par dagar eller är det Chania som är the one and only för "flanering"? Tycker att det verkar mysigare på södra Kreta. Hur ser det ut på Gávdos? Jag menar ur badsynpunkt och bosynpukt? Vad tror ni om följande, ni som har koll: - Flyg till Chania, mitt i natten. Vidare direkt med taxi mitt i natten till Paleóhora. Bo där och ha det bra i fyra dar. - Båt till Gávdos. Bo där och bara slappa fyra dar, (kanske för mycket?) - TIllbaka till Paleóhora och vidare till Elafonisos. tre dagar - Upp till Chania i tre dagar (Hmm, det låter ryckigt det här...) Synpunkter mottages tacksamt |
|
|||
|
|||
Sv: Hallå, kan jag få lite hjälp med planeringen
Hejsan.
Ja, det lät lite "ryckigt" det där........ Och Gavdos i 4 dagar skulle jag inte rekommendera, särskilt inte med tonåringar. Mitt tips är att ni åker som du planerat direkt till Paleochora och stannar där i 5-6 dagar. Därifrån kan ni sedan göra utflykter till både Elafonissi och Gavdos, kanske stanna över en natt om ni känner för det. Därefter tar ni båten österut (går varje dag) till Chora Sfakion. En jättemysig by (googla på sfakia hittar du deras suveräna hemsida). Stanna där 3-4 dagar. Därifrån tar ni sedan enkelt bussen till Chania (går 4 gånger om dagen tror jag), och stannar där resten av resan så får ni massor av bad och shopping. Denna runda har jag gjort själv flera gånger både med och utan barn, och det fungerar perfekt. Lagom av allt, särskilt för tonåringar. Dessutom är 3 stop på 2 veckor helt tillräckligt tycker jag. Blir för stressig med fler. Man har ju faktiskt semester Lycka till. |
|
|||
|
|||
Hej. Paleochora är ett utmärkt val. Där finns allt. Kanske inte så stort men
väldigt trivsamt. Ett tips. Boka taxi hemifrån. Vi fick problem när vi kom ner vid niotiden på kvällen. Ingen ville köra oss till Paleochora. Till slut var det en som gick med på rutten om han fick ta med sig ett par till halva vägen och fick betalt för den resan extra. Det tar 1,5 timmar från Chania flygplats till P, varav 1 timma och tio minuter är krypkörning över bergen. 75 euro kostade resan. Hem kan ni åka buss. Det går 3 eller 4 varje dag. Bengt |
|
|||
|
|||
Tack för tipsen, vad bra den här siten är!
Hur bokar man bäst taxi hemifrån? |
|
|||
|
|||
Du kan testa med www.taxireservations.gr.
Senast redigerad av inkfish den 2007-07-11 klockan 10:35. Anledning: otillåten hänvisning till webbsida |
|
|||
|
|||
Hvis du har bestillt hotell i Paleochora, kan du be dem ordne taxi.
|
|
|||
|
|||
Så pass dyrt som 75 euro mad taxi...då kan det ju löna sig att ta ett boende i Chania en natt,för att sen ta lokalbuss till Paleochora dagen efter...
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Det finnes ytterligare ett alternativ, det har jag snubblat över när jag för något år sedan var inne på Chania Airports hemsida. Där finns mycket matnyttigt att hitta. Taxibolagen har något som heter Shared Transfer.
I korthet går det ut på att man online och i god tid innan ankomsten till flygplatsen förfrågningsbokar "shared transfer" Då betalar man per stol, ja antalet resande i familjen. Sedan syr bolaget ihop det hela och kan då fylla en tiopersoners minibuss med passagerare där totalkostnaden delas med exv tio. I prisexemplen som angavs kunde det då kosta 3 x 15€ för resa Chania Airport till Paleochora. Kan ju vara värt att testa genom att redan nu lägga in en bokningsförfrågan... Arne |
|
|||
|
|||
Paleochora är ett BRA val!
|
|
|||
|
|||
Lokalbussen kostar 13 euro.
|
|
|||
|
|||
TACK för alla svar jag har skickat föfrågan på shared transfer, får se vad de säger.... återkommer i frågan.
|
|
|||
|
|||
Sitter o tänker till och kommer fram till att det var för två.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|