Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-31, 19:01
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010
Standard Sv: Grekiska krisen

Ja, jag vet inte.
Har i mitt personliga liv alltid betalt för mig.
Har även haft bolag som gjort stora förluster, dessa har jag betalt och inte belastat andra. Inte staten, inte leverantörerna inte någon annan. Jag har så att säga svalt det sura äpplet. Det kan man göra i Sverige, om man har den känslan. Många har kommenterat detta som idiotiskt från min sida.

Däremot: ser jag detta på annat sätt med Grekland. Här finns kanske kanske 98% av populationen som blivit förda bakom ljuset av:manipulerande politiker, banker som vill tjäna pengar och kunna spekulera samt internationella aktörer , exvis krigsindustrier i olika länder, som älskar detta scenario med utsatta, som man kan spekulera i.
Återigen, jag kan inte detta. Men, nu blöder hjärtat och det förnuftiga intelektuella har ju inte visat på någon framgångsväg.
Jag tror att det bästa är att lämna och, så att säga syna korten hos pokerspelarna som sitter i överläge.

Paul
Gammal 2012-01-31, 21:33
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Instämmer med Paul.
Trots att jag endast har egen erfarenhet från Kreta där det trots allt ej är samma kris som på många andra ställen så måste det bli ett stopp.
Klart att det är folket som valt politikerna med dom har ljugit för folket.

Dom som lånat ut pengarna har vetat risken och tagit betalt via räntor för detta.
Hög risk hög ränta är spelets/finansens villkår och det vet alla som är med.

Nu håller EUbanker på att mata in € i Grekland som räddar bankerna som tog chansen att göra klipp.. Pengarna kommer ej till folket..

Men var finns framtidens ledare som skall bygga upp Grekland det bekymrar mig mera.
Grekland är ca: 2% av EU räknat i BNP så jag tror ej detta kan störta EU
Greklands utlandsskuld är under 5% av hela EUs utlandsskuld (siffror hämtade på nätet så ej minna).

Att det blir någon form av "kolaps" är nog ofrånkomligt men vad händer sen det är den stora utmaningen där vi alla Greklandsälskare skall stötta med insperation och framtidstro.

Så min stora fundering vem/vilka kan bygga upp landet i framtiden??

Olle
Gammal 2012-01-31, 22:43
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Jeg tror man skal være klar over at blant kreditorene så finnes det mange pensjonsfond så dette kan gå direkte utover den pensjon vi skal få som gamle. Med andre ord at denne ikke vil bli som vi trodde da vi betalte inn til fondene enten enkeltvis eller kollektivt!
Man kommer ikke unna det faktum at mange har fått og/eller beholdt midler som ikke tilhører dem, men det er stadig tydeligere at dette blir det nå slått ned på, eksempel på dette her:

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...01/2012_425238

Har vært mange slike oppslag i det siste så det blir spennende å se den videre utvikling. Uten tvil er det også mange innen offentlig administrasjon, ledelse samt vanlige (offentlig)ansatte som har lønninger og andre goder som overhodet ikke har vært, eller er, bærekraftige. Helt vanlig at disse har lønninger som er både dobbelt og tredobbelt av hva tilsvarende jobber betaler i det private. Nå har regningen kommet på bordet, men dessverre, så går det også denne gang først utover de som har minst fra før av.

Senast redigerad av mouche den 2012-01-31 klockan 22:58.
Gammal 2012-02-01, 00:04
kifisia kifisia är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Problemet er at landets intekter langt overstiger forbruket! Det som skyldes hundre års ukultur vil ta mange generasjoner å rette opp!

Fattigdoms - sunamien skylder over Hellas. Jeg har kanselert min årlige tur til Aten. I dagens situasjon vil jeg ikke føle meg særlig vell som turist!

http://e24.no/makro-og-politikk/barn...krise/20147936
Gammal 2012-02-01, 08:49
Banned

Det siste folk i Hellas trenger er vel nettop at vi ikke reiser dit? Turisme står for en betydelig del av den greske økonomien, og mye av de pengene vi legger igjen går jo nettop til den vanlig mann, småforetak?

Selv drar vi nedover om to dager!

Avtale med de private kreditorene kommer stadig nærmere, og det ligger an til at kreditorene ettergir 70% av sitt tilgodehavene og at det utstedes nye obligasjoner med en rent på 3,6%.
Gammal 2012-02-01, 09:34

Til øyene og småstedene kan du trygt reise, men jeg har problem med de store byene, Athen i særdeleshet, der føler jeg meg ikke trygg, selv om jeg snakker språket og kan passere som greker. Det har vært flere tilfeller i Athen hvor utlendinger er trakasert. De greske media gir utlendingene mesteparten av skylden for miseren. Tyskere og Østerrikere er direkte advart. Det omfatter også meg som har Østerriksk pass. Politiet har dårlig kontroll over fortvilelsen og raseriet.
Gammal 2012-02-01, 10:39
Banned

Det norske Utenriksdept. har ikke utstedt noe reiseråd hva angår Hellas per idag.

http://www.landsider.no/traveladvice/
Gammal 2012-02-01, 13:36
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Ærlig talt, jeg er i Athen rett som det er, og har venner som bor der (greske og utlendinger), har aldri blitt trakassert, og det er ingen grunn som helst til å føle seg utrygg der. Når det er demonstrasjoner på Syntagma kan man holde seg vekke derfra, bortsett fra det er Athen som den alltid har vært, bare litt fattigere.
Kan hende man ikke bør si det høyt dersom man er tysk, jeg vet ikke noe om akkurat det. Greske medier gir, delvis, Tyskland (ikke "utlendingene") skyld i miseren, men skyld fordeles også internt i landet. Uansett, de aller fleste grekere er faktisk smarte nok til å forstå at en tysk turist ikke kan ta ansvar for Merkels handlinger, håper snart tyskerne skjønner at ikke alle grekere er noen late skattesnytere
Gammal 2012-02-01, 22:52

Det er helt korrekt, greske media skylder på Hitler og Merkel! Dette forteller mer om greske medias tilbakeståendhet en om både Hitler og Merkel tilsammen! Hellas kom inn i EU under falske forutsetninger! Hvor hadde Hellas stått idag om de ikke hadde fått alle de pengene som EU har pumpet inn! Utakk er verdens lønn sier et gammelt norsk idom.
Gammal 2012-02-02, 07:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Ærlig talt, ....har aldri blitt trakassert, og det er ingen grunn som helst til å føle seg utrygg der. Når det er demonstrasjoner på Syntagma kan man holde seg vekke derfra, bortsett fra det er Athen som den alltid har vært, bare litt fattigere.
Instämmer med Admirala. Visst var det många fler tiggare nu än förr i Aten och det var många äldre som gick och letade i soptunnorna, (efter pantflaskor kanske?) ,men STÄMNINGEN var lika mysig och inte en sekund kände man sig ovälkommen eller otrygg den dagen vi var i Aten i julas. Inte heller i Pireus fanns minsta lilla gnutta känsla av otrygghet. Men som svensk är man ju enbart positivt "belastad" som turist.
Däremot så blev vi så ledsna å grekernas vägnar över hur utvecklingen är nu och ledsna över hur förfallet och förstört det är på många platser. Även ledsna över hur många affärer, tavernor mm som stängt. Aten kändes "vemodigt". Då jag just nu läser massor av litteratur om grekernas 1900-talshistoria så får jag mycket större förståelse för detta kämpande folk. Jag kan faktiskt förstå att EU-inträdet innebar överkonsumtion och en tacksamhet över att få låna pengar utan lånetak för hur eländigt har en stor del av befolkningen inte haft innan? Sen saknas givetvis förståelsen över allvaret hos många greker nu men misstron till politikerna förstår jag till fullo!

Lissi
Gammal 2012-02-02, 08:31
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Takk for fint innlegg, Lissi, jeg opplever det også slik som du beskriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
.. det var många äldre som gick och letade i soptunnorna, (efter pantflaskor kanske?)
Det er verre, de leter etter mat og klær. Så ille er det altså blitt. De siste tallene viser arbeidsledighet på 20 prosent, og det finnes ikke sosialstøtte fra det offentlige.
Gammal 2012-02-04, 11:14
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Efter att hastigt läst igenom de senaste inläggen i den här tråden blir jag lite förvånad över vissa skribenters romantiserande om att lämna EU och euron, att det skulle vara nån slags patentlösning för Grekland.

När det gäller Greklands EU-medlemskap; glöm inte att Grekland genom åren varit och är den största nettobidragstagaren (kanske i konkurrens med Portugal och Irland). Detta handlar alltså inte om stödlån och dylikt utan rena bidrag. Om det skulle gå så illa att Grekland måste släppa euron vore det fullständig katastrof om landet dessutom ställs utanför EU-samarbetet med övriga Europa.

Avseende euron så kan det vara så att ni har rätt i att enda utvägen till slut blir att landet ställer in betalningarna och inför egen valuta. Men det handlar om pest eller kolera, inte att det skulle vara bra för den vanlige greken.
Betänk vad som händer när:
-Landet ställt in betalningarna och inte längre får några lån alls till vettiga villkor.
-De nödlån som nu diskuteras inte betalas ut och de sociala skyddsnäten helt havererar i brist på pengar.
-Utlandshandel och betalning av utlandslån ska ske med en lågvärderad "ny-drachmer"

Inställda betalningar och egen valuta kanske nationalekonomiskt är den enda utvägen men jag menar att de som kommer att drabbas värst av det är landets svagaste grupper.

Lars

Senast redigerad av laero den 2012-02-04 klockan 11:23.
Gammal 2012-02-04, 18:05
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Jag hoppas starkt att Grekland kan vara kvar i EU.
Kanske en egen valuta blir ett måste vilket jag personligen tror.
Ja de svaga kommer att drabbas hårt: men det gör dom ju även med Euron som valuta.
Egen valuta kan bidraga till att Grekland blir ett "billigt" turistmål, jobb kan flyttas till Grekland, mm.
Jag vet ej fördelar eller baksidor rent ekonomiskt.

Hoppas de som beslutar i denna fråga har kunskap som beslutgrund och ej eget intresse..

Olle
Gammal 2012-02-05, 10:06
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Ang krisen.

De som drabbas värst är i de flesta lägen de svagaste.
För min del är det inget romantiserande med att ställa in betalningar eller annat.
De olika administrationer (politiker, teknokrater mm) har stakat ut denna tragiska väg där det Grekiska folket får lida.
Om kraven som nu ställs på Grekland utifrån, beroende på att olika administrationer inte gjort sitt (dvs inte det grekiska folket) får fortsätta: kommer landet att säljas ut, främmande aktörer att styra och de svagaste grupperna att kanske få "döda" för att kunna få mat för dagen.
Jag kan bara tycka att ju närmare besluten folket får stå, ju bättre är det.
Vilken väg det är har jag ingen aning om, men jag tror inte det är den nuvarande.
Däremot har jag med min begränsade erfarenhet av möten med människorna i Grekland, ett stort förtroende för dem.

Paul
Gammal 2012-02-05, 13:25
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
När det gäller Greklands EU-medlemskap; glöm inte att Grekland genom åren varit och är den största nettobidragstagaren (kanske i konkurrens med Portugal och Irland). Detta handlar alltså inte om stödlån och dylikt utan rena bidrag. Om det skulle gå så illa att Grekland måste släppa euron vore det fullständig katastrof om landet dessutom ställs utanför EU-samarbetet med övriga Europa.

Avseende euron så kan det vara så att ni har rätt i att enda utvägen till slut blir att landet ställer in betalningarna och inför egen valuta. Men det handlar om pest eller kolera, inte att det skulle vara bra för den vanlige greken.
Betänk vad som händer när:
-Landet ställt in betalningarna och inte längre får några lån alls till vettiga villkor.
-De nödlån som nu diskuteras inte betalas ut och de sociala skyddsnäten helt havererar i brist på pengar.
-Utlandshandel och betalning av utlandslån ska ske med en lågvärderad "ny-drachmer"
Ett av de klokaste inläggen i denna tråd.

En sak jag reagerar på är gnället och indignationen över att långivarna ställer krav på Grekland. Om jag personligen vill låna pengar ställer banken krav på mig att t.ex. betala räntor i tid. Och för att kunna göra det måste jag ha högre intäkter än utgifter. Varför skulle det vara annorlunda för att det är ett land som lånar?

/kimmen
Gammal 2012-02-09, 13:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Senaste nytt i Svd.http://www.svd.se/naringsliv/ingen-v...ar_6836655.svd I nätupplagan http://www.ekathimerini.com/ står det att Grekland fått en frist på 15 dagar för att hitta motsvarande summa som neddragningar av pensionerna skulle ge.

Eva

Senast redigerad av Kalimera den 2012-02-09 klockan 14:03. Anledning: Bytte rubrik
Gammal 2012-02-09, 15:50
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

Hej alla greklandsvänner. Jag fick ett mail idag från en mycket god vän på Santorini idag. Nästan så att jag började storböla ni kan läsa mailet här under.
Hälsningar
Yeasou

kalimera file mou..
how are you??
we are sad the last days with the things that happening in Greece.
i feel that i need to write to you because you feel Greece as at your home and us as your family...
i feel that Greece is never the same ... and the people happy as before..
poor is around us and special in Athens.
a lot of people without house.... today the salary cut 30- 40 % but everything more expensive
people they don’t have work and the government all the time ask from us more and more taxes..
i am very sad....
i sent you a big hug & kiss
we miss you and i d like to see you again

every day i think of you because your camera is in my hand..it’s the only thing that i do to forgot the problems...taking pictures..

filia polla

Gammal 2012-02-09, 16:50
Eva Ls avatar

Nu verkar en uppgörelse vara klar http://www.vk.se/573864/papademos-be...erenskommelsen

Eva
Gammal 2012-02-10, 13:25
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Det är ytterligare en bit att gå....vad som gäller detta lånepaket

Såg på Rapport igår från Chania där man öppnat en "solidaritetsbutik". Barägare och andra lämnar in varor som de kan undvara för att sedan delas ut till de som inte har så det räcker. Hur ska det gå för "de små människorna"?

Lena
Gammal 2012-02-10, 13:36
Eva Ls avatar

Ja och hur ska de göra sen? Känns som politikerna inte kunnat genomföra många av de förändringar som de redan beslutat om. Hur ska ekonomin komma på fötter, hur ska de få människor att betala skatt, hur ska de kunna effektivisera sina myndigheter, kommer de att kunna ta hand om sina fattiga och sjuka, kommer de resursstarka att emigrera och vilken regering kommer de att ha efter valet i april? Känns som det finns hundratalsfrågor att ställa men väldigt få svar. En sak är saker "processen" har tagit alldeles för lång tid.

Eva
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:28.