|
|||
|
|||
Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014
"Flora kom som avtalat klockan tre att köra oss och våra ränslar till Bussterminalen. Just innan bussen skulle avgå kom Echaterine att överlämna tvenne askar med havssalt från Paleochora. Så omtänksamt.
En av askarna ska vi efter hemkomsten till Umeå skicka till Paul och Elisabeth (Pollebosse)." Man tackar! En råvara av toppkvalité, en givare av klass och en speditör av högsta rang. Det här kan inte bli fel. Bekymret är kocken på hemmaplan…. Hoppas ni får underbara dagar i Chania och att även denna resan blir ett stort minne i livet. Ha det gott, hälsar vi från ett svagt isigt väst-Blekinge. Lisbet och Paul |
|
||||
|
||||
Onsdag 15 Januari. Nea Chora.
Onsdag 15 Januari. Nea Chora. En kylig morgon . Endast 13 grader klockan åtta denna dag. Vid niotiden anlände den första fiskebåten att leverera nattens fångst till hamnen. Förväntansfulla kattor och måsar samsas med betalande kunder att botanisera i utbudet. Solen har nu kommit åter efter morgonens disiga moln. De fyra morgonsimmarna har nu avslutat sin timmeslånga tur i bukten. Igår vid lunchtid gick vi ner längs hamngatan att sitta utecafé och iakttaga folkliv. Vännen Maria, tavernaägaren inne i Chania , kom gående och stannade genast vid vårt bord att efterhöra hur vi hade haft det under våra fyra veckor i Paleochora. Vädret här i Nea Chora är nu likt svenskt högsommarväder. Vi skrinlade därav planerna på att gå in till Town, och stannade i Nea Chora hela dagen. Efter lång siestavila samt balkongsittning i det vackra vädret gick vi vid halvsextiden ner till To Magasaki att spisa middag. Birgitta hade ju utlovats kycklingsoppa av Nektarina i köket. Nu hade uppenbarligen något missförstånd uppstått. In till bordet kom tvenne jättestora tallrikar med rykande het soppa. Till detta fick vi varsin tallrik med sopptillbehör i form av kyckling och grönsaker. Efter viss palaver bars Arnes sopptallrik tillbaka ut i köket. Arne fick i stället efter viss tidsutdräkt in en grillad kyckling med potatisklyftor. Friden kunde ånyo lägra sig över vårt matbord. Birgittas kycklingsoppa hade varit till full belåtenhet sedan hon hivat ner valda delar från tillbehörstallriken i soppskålen. Notan slutade på blygsamma 15,5 €. Hem att sova vid halv nio i den ljumma kvällen. Bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Onsdag 15 Januari” Strax ska vi gå ut i det fina vädret att sitta Café längs strandpromenaden. Kanske blir det därefter en promenad in till den vackra och trivsamma Saluhallen i staden. Vi får se hur det bliva med den saken. Nu vid halv elva har temperaturen stigit till sexton grader. Arne och Birgitta |
|
|||
|
|||
Sv: Onsdag 15 Januari. Nea Chora.
Citat:
Ha det fortsatt gott. Dagstemperaturen låter ju som en helt härlig grund för en promenad längs vattnet bort till Chania. Där väntar sen Kalderimi för ett lunchstopp Nu skämtar jag bara . Ni är helt kapabla att själva planera era dagar, men jag drömde lite om hur jag själv skulle gjort bara Blir det ingen Kalimerafest i år? Lissi |
|
||||
|
||||
Lite nyfiken: hur många kilo går ni upp under era resor?
|
|
||||
|
||||
Hahaha...nu måste jag småle lite Jag som tycker de äter jättelite! Jag hade kunnat fråga hur mycket man går ner
Det är tur att alla får äta vad och hur de vill iaf // Malin |
|
||||
|
||||
Nu skämtar du väl de hoppar ju över lunchen och äter enbart frukost och middag. Sen delar Arne generöst med sig av sin mat till svältande katter och hundar. Jag skulle magra bort på den kosten. Soppa som Birgitta gärna äter är ju oftast inte särskilt kaloririk
Jag äter minst tre måltider dagligen i Grekland och oftast flera rätter och går kanske upp högst en kg på mina resor. Eva |
|
||||
|
||||
Det här med vikten.
Faktiskt så håller vi konstant vikt sedan många år tillbaka. Ja, undantagandes när Birgitta var sjuk och drabbades av en temporär viktminskning.
Det handlar ju ändå om att äta i må-bra-nivå. Då blir det aldrig några problem med vikten. Arne noterar att han håller samma vikt som vid inmönstringen till militärtjänsten för femtio år sedan. Till syvende och sist handlar det ju ändock om vad man som individ har försetts med för ämnesomsättning, och detta är ju ärftliga faktorer man ej kunna påverka. Och, avslutningsvis till Lissy, vi ska träffa "Lugnagatan" nu på lördag inne i Chania. I övrigt inget planerat, men vem vet? Arne och Birgitta Sittandes på utecafé vid strandpromenaden i Nea Chora med 22 grader och fin sol. Senast redigerad av Arne den 2014-01-15 klockan 11:46. |
|
||||
|
||||
Så underbart att följa era resor här på Kalimera. Blir allt lite lättare att genomlida vintermånaderna härhemma då. Bilderna från Nea Chora gör förstås att man längtar tillbaka (har varit där 2012 och 2013).
Kul att se pirkatten. Även jag har fotat den RAN (ägare till två bortskämda katter) |
|
||||
|
||||
Sv: Det här med vikten.
Låter så härligt!
|
|
||||
|
||||
Nea Chora och Chania låter så bra också vid denna tid på året. Skulle ha inget emot en vinterresa dit just nu.
Men jag får nöja mig med rapportörerna Arne och Birgitta. Njuter med er! / Anne |
|
||||
|
||||
Torsdag 16 Januari. Nea Chora
Torsdag 16 Januari. Nea Chora.
Igenmulet var ordet. Denna morgon är det molnigt. Det ser ut att förbli så hela dagen. Men, det kan ju kvickt förändras här på Kreta, det vet vi av erfarenhet. Nu klockan åtta är det 14,2 grader. Igår vid elvatiden ner till Hotellets café att umgås med de grekiska stamgästerna. Så upp för sedvanlig siestavila innan vi vid tretiden tog promenaden in till Chania att beskåda de öde gatorna och parkerna. Vi brukar ha göra sådär 15 minuters lugn promenad till Centrum. Nog var det öde allt. Trots det vackra vädret var det icke många turister att skymta. Som framgår av bilderna i dagens galleri är det en dyster syn i jämförelse med turistsäsong. Vi gick upp till den vackra saluhallen och den var lika öde. Kanske lite mer aktiviteter under förmiddagen?. Nu var det bara ett par butiker och några småtavernor öppna. Städare fejade golven rena från diverse skräp. Några duvor struttade runt i jakt på något ätbart. Efter en timmeslång Ouzosittning på ett av de öppna caféerna gick vi ut och fram till den stora IN.KA-butiken att handla förnödenheter. Handlar man i strandbutiken här i Nea Chora, då blir man ruinerad, Uppskörtarpriser var ordet. Ett besök vid Bankomaten gjordes även för att förstärka reskassan . Vi tog så vid femtiden en taxi åter till Nea Chora. Fem Euro ville föraren ha. Middagen avåts på den trivsamma Tavernan Ouzythino just invid hamnpiren. Denna taverna har även hand om serveringen på piren. Vi har ätit på denna taverna vid ett flertal tillfällen under tidigare besök i Nea Chora. God mat, rikligt utbud och bra priser kännetecknar denna taverna. Det var gott om Grekiska gäster på piren, men vi valde att sitta inomhus. Arne valde en Schnitzel medan Birgitta stannade för en portion Nötlever. Maten smakade väldigt bra. Portionerna var rikliga så vi tog en doggybag att sprida bland kvarterets strykarkattor. Notan stannade på 15,7 € inklusive kruset vitt. Bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under "Torsdag 16 Januari” Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
Sv: Torsdag 16 Januari. Nea Chora
Citat:
Här brukar det sjuda av liv. I morgon väntas snöstorm i södra Sverige. Bara så ni vet. |
|
||||
|
||||
Vintern har kommit även till Norrland även om vi får köra snökanonerna dygnet runt och köpa snö från Jukkasjärvi till kulturhuvudstadsinvigningen. Vi har inte mycket vanligt snö. Kanske 1 dm eller högst 2 fluffig lätt snö. Sista "höstdagen" efter julhelgerna blev jag bjuden på kantarelltoast av en grannne i kvarteret som plockat kantareller den morgonen. Så har vår vinter sett ut. Den varmaste och grönaste december månad jag varit med om. Även om jag själv snart åker till riktig värme känns vintern just nu ganska härlig.
Eva |
|
|||
|
|||
Arne...Jag tycker det ser helt underbart ut med de öde gatorna. Det skulle passa mig perfekt! Då hinner man ju verkligen se husen och gränderna!
Lissi |
|
||||
|
||||
Fredag 17 januari. Färden går vidare
Fredag 17 Januari. Nea Chora.
Oj, en mycket vacker morgon med sol och endast spridda moln. De första fiskebåtarna har nu anlänt till hamnen med sin under natten infångade fisk. 13 Grader nu klockan halv åtta, men det tar nog upp sig framåt lunch. Idag är det avresedag från Nea Chora. Vi ska taga den korta taxituren över till lyxhotellet Porto Veneziano i den Venetianska hamnen i Chania för de tre sista nätternas boende på denna resa. Vi har trivits något så rent förträffligt här på Arocaria Hotel. Det finnes nio rum varav sex med havsutsikt från balkongerna. I priset 45 € natten ingår AC . Alla rummen är nyligen renoverade och håller hög klass. Hiss finns liksom utmärkt fungerande wlan med en accesspunkt per våningsplan. Ett litet Café på bottenvåningen serverar kaffe och kylda drycker samt på begäran enklare rätter. Vädret igår, som inleddes murrigt tog sig under dagen och allredan vid lunchtid var solen återkommen och det var dryga 20 grader med svag vind. Vi tillbringade hela dagen i byn. Efter långsiesta var det så dags att gå ut på byn att spisa middag. Vi bestämde oss för Taverna Akrogiali, en restaurang vi bevistat ett par gånger förra året, Tavernan har erkänt god mat och rikligt utbud. Lägg därtill en service i en klass för sig. På denna taverna råder absolut rökförbud inomhus, men det finns ju utebord där rökarna kan husera. Vi valde dock att ta ett bord inomhus i den goda stugvärmen, men en hel del greker hade parkerat sig vid pirens utebord. Birgitta fastnade för hemlagade skaldjurscrepés med en krispig sallad därtill. Arne fann sin grillade kycklingfilé. Båda rätterna smakade väldigt gott. Enligt Birgitta var det denna resas allra godaste middag. De rikliga portionerna motiverade en doggybag att serveras områdets strykarkatter. Notan gick på strax under 20 €, men då ingick kaffe och Metaxa förutom det obligatoriska kruset vitt. Innan hemgång stannade vi till på Nicoletas taverna att taga farväl för denna gång. Det sprakade muntert i den fina pelletskaminen. Nu idag på förmiddagen ska vi ånyo packa våra ränslar samt gå ner och betala för vår vistelse här på Arocaria. Fyra nätter X 45 €. Vid lunchtid blir det taxi till Porto Veneziano där vi aldrig tidigare bott. Vi har fått information om att det är ett lyxhotell med bästa läge och utsikt över hela den Venetianska hamnen. Frukost ingår i priset, 85 € per natt. Men, smakar det så kostar det. Så är det bara. Bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Fredag 17 Januari” Arne och Birgitta Senast redigerad av Arne den 2014-01-17 klockan 08:45. |
|
||||
|
||||
Sv: Fredag 17 januari. Färden går vidare
Det ska bli väldigt intressant att höra vad ni tycker om Porto Veneziano. Nilam bodde ju där och var mer än nöjd, och det ser fantastiskt ut på bilderna. Skulle gärna vilja bo där några nätter jag också.
|
|
|||
|
|||
Citat:
tavernor i Nea Chora och en del har man säkert inte upptäckt ännu Lissi |
|
||||
|
||||
Fredag 17 Januari. Second opinion
Anlänt till Hotel Porto Veneziano. Lyxhotell var ordet. Vi trivas förträffligt här, men det är alltför varmt i solen på vår balkong. Det får bli siestavila i den sköna AC-anläggningens svalka. Vi har fått tips på flera bra Tavernor här i närheten. Svarta Fåret ligga endast några minuters promenad bort. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Hoppas alla andra som bor här blir lika nöjda som vi var...ibland kan det vara farligt att rekommendera ett hotell eftersom alla har olika tycke och smak. // Malin |
|
||||
|
||||
Alla blir säkert nöjda om det är ett fint hotell med bra läge. Själv får jag nog bara drömma om att bo i den prisklassen.
Eva |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|