|
||||
|
||||
Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland
Så underbart vackert!
Dom längtansfulla bilderna som kommer upp för mig är alla, jag menar alla soluppgångar jag har när jag är hos Haris i Paleochora på Kreta. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Sv: Re: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland
Ja, den morgonen glömmer vi aldrig.
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Dagens längtansfulla nedräknarebild är från Aliki på Paros. Aliki, eller Alyki, är en charmerande liten fiskeby nära Paros flygplats, cirka 13 km söder om Parikia. Byn ligger i en skyddad vik i ett landskap som är platt som en pannkaka. Aliki är ett populärt turistmål för greker och för dem som tycker att Parikia och Naoussa är lite väl turistiskt. Längs strandpromenaden ligger flera tavernor med fin utsikt över havet, på redden speglar sig fiskebåtar i vattnet. Från tavernorna är det nära till den fina och mycket barnvänliga stranden. Vill du stanna över natten finns det gott om pensionat. Läs om Aliki här. |
|
||||
|
||||
Bara längtansfulla bilder..... Kato Zakros soluppgång finns på min lista. Har bara varit på ett dagsbesök där, men det var inte tillräckligt.
/ Anne |
|
||||
|
||||
Morgnarna och kvällarna är mycket speciella, så stanna gärna en natt nästa gång ni är i krokarna.
|
|
||||
|
||||
Dagens längtansfulla nedräknarbild är från en parti tavli. Jag tror inte att det är många av er som längtar efter att spela tavli i första hand, det finns så mycket annat att längta efter. Men jag kan verkligen längta efter att spela tavli vid ett kafé en stillsam eftermiddag vid havet. Det är så himla kul att spela, och det ska spelas i Grekland, här hemma är det inte alls samma sak. Som mycket annat när det gäller Grekland. Tavli är det som vi kallar för backgammon. Det finns tre sätt att spela tavli och det har olika svårighetsgrader. Portes är som vårt backgammon, plakoto är svårare och roligare, medan fevga är ännu mer avancerat, och ännu roligare. Jag gillar att spela med greker, och jäklar vilka glädje det är att spöa en grek, med tyvärr händer det ytterst sällan. Bilden är från Restaurant Vitsentzos i Xilokeratidi på Amorgos. Jag vinner mot Camilla - för en gång skull. Läs om denna härliga tavlidag här. |
|
||||
|
||||
Citat:
/ Anne |
|
||||
|
||||
Janne, här hade du också din överman! (Dessutom var det ert eget tavlispel och den var inte manipulerad. Birgitta |
|
||||
|
||||
Han är omöjlig att slå. I alla fall för mig, Camilla vann en gång, och gissa om Vangelis blev förvånad.
|
|
||||
|
||||
Dagens längtansfulla nedräknarbild är en vacker fullmåne. Idag är det fullmåne, och var någonstans är det mer angenämt att se den om inte i Grekland. Just idag är det få av oss som kan njuta av fullmånen i Grekland, i stället får vi minnas gamla fullmånar, som den här i Patitiri på Alonissos. Läs om Patitiri på Alonissos här. |
|
||||
|
||||
Dagens längtansfulla nedräknarbild är från Agnontas på Skopelos. Det förtjusande lilla fiskeläget Agnontas ligger cirka 8 kilometer söder om Skopelos stad, och cirka 5 kilometer väster om Stafilos. Vägen mellan Stafilos och Agnontas är en ren njutning att köra. Vackrast är det om du kör från Agnontas till Stafilos, då har du Stafilosbukten i blickfånget. Jag har sett ett otal grekiska fiskesamhällen, men frågan är om inte Agnontas är finast av alla. Inramningen är trolsk: pinjeträdsklädda kullar som möter blågrönt vatten där det guppar färgglada fiskebåtar, från stranden går två träbryggor ut i vattnet, på bryggorna kan man sitta och vila sig efter en lång lunch på någon av de gemytliga tavernorna. Läs om underbara Agnontas här. |
|
||||
|
||||
Re: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland
Åh, Agnontas. DET är något att längta till...
|
|
|||
|
|||
Där har jag ätit de godaste fiskluncherna i Grekland och så i Finniki på Karpathos förstårs!
Fint grillad tsipoura med hemgjord pommes och citron/olivoljesås, ååååå så gott! Lite goda tomater och Mythos eller retsina till Catlady, som ville hon vore där nuuuuuuu |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Masse |
|
|||
|
|||
Agnontas är så underbart vackert! Verkligen en plats att längta till !
|
|
||||
|
||||
Agnontas är värd en omväg tycker jag, även om man befinner sig på en annan ö.
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Håller med.
|
|
||||
|
||||
Dagens längtansfulla neräknarbild är från Areopoli på sydvästra Peloponnesos. Idag längtar jag efter att sitta på ett litet kafé och slöa över en god bok och i all enkelhet filosofera över livet. Jag skulle mer än gärna göra det här i den mycket vackra byn Areopoli. De allra flesta som ser en grekisk by framför sig ser vita små kubhus med blå fönsterluckor framför sig. Men så ser de flesta byar i Grekland inte ut. Väldigt många byar på fastlandet ser ut som på bilden, och det är minst lika vackert som de sockervitskalkade husen i exempelvis Kykladerna. Tycker jag. Läs om Areopoli här. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|