Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-16, 21:00
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Precis vad som hände i Sverige under 80 och 90-talet...
Just det. Och nu har vi ordning på statsfinanserna. Det löste vi utan strejker, upplopp och brandbomber.
För ett antal år sedan var Estland, Lettland och Litauen i en liknande situation. Nu har man genomgått ett stålbad och börjar få ordning på statsfinanserna.

Citat:
P.s. Ingen regering är framröstad med 100% röster, det är inte ens 100% av medborgarna som fått rösta. Jag har bott här i 5 år nu, jag har ingen rösträtt än på 15 år med mindre än att jag skulle gifta mig. Menar du att 100% av de svenska medborgarna med rösträtt verkligen ville ha ett Moderat styre i Sverige?
Naturligtvis finns det ingen regering i en demokrati som har fått 100% av rösterna. Men en majoritet av de rösträttsberättigade grekerna har röstat fram regimerna som har lovat standardhöjningar för lånade pengar.

/kimmen
Gammal 2012-02-16, 21:41
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Jag funderar ratt mycket pa nordeuropas bemotande av krisen i Grekland och de andra landerna i syd och deras forestallningar om att grekerna ar lata och jobbar lite, att alla har misskott sin egen ekonomi och statens genom att inte betala skatt och att alla gar i pension tidigt.

Jag sjalv ar halvgrek och halvsvensk och vaxte upp i Sverige men flyttade till Grekland for nagra ar sedan. Sen jag flyttade till Grekland och fick chansen att se Sverige och svenskarna "utifran" sa att saga sa tror jag att det storsta felet som de gor om och om igen ar att nar de jamfor Sverige med andra lander sa utgar de alltid fran att Sverige ar ett perfekt land. Och da menar jag inte att det ar nanting som svenskarna gar runt och sager eller ens tror att de tycker, jag menar att djupt inom sig sa har de en stereotyp, en bild av Sverige som perfekt, och den bilden anvander de sig av nar de jamfor andra lander.

Sa aven fast alla som bor i Sverige tanker efter sa vet de att precis som i andra lander sa finns det manga som jobbar svart, det ar manga som tar lan, det ar manga som fortidspensionerar sig, plus att svenska staten pa 90-talet hade samma problem som Grekland da de lanat for mycket och levt over sina tillgangar, och Sverige har inte heller varit fri fran politiker som skingrat pengar och kopt diverse grejer for skattebetalarnas pengar.

Nar jag var tonaring (i Sverige) sa var det manga av mina kompisar som jobbade svart, speciellt pa restauranger och cafeer, om det inte var helt svart sa fick de kanske halften svart, halften vitt.

Det ar ocksa en vanlig uppfattning att svenskarna jobbar mycket, men jag kan ju bara saga att i jamforelse med grekerna sa jobbar grekerna mycket mer. Det ar klart att det finns folk inom offentliga sektorn har som inte gor nanting och deras tjanst behovs inte, det ar helt sant. Fast det maste folk forsta att det handlar om ett fatal greker och att de flesta greker jobbar inom privata sektorn. For att inte tala om poliser, sjukskoterskor, brandman mm i offentliga sektorn som ju jobbar jattemycket for brodsmulor.

Inte bara jobbar man manga timmar om dagen i Grekland, utan de har bara ledigt 4 veckor om aret, och det om de har tur. Och det ar mycket vanligt att man jobbar utan nan rast.

Jag sjalv blev forvanad nar jag flyttade hit och sag hur arbetsforhallandena var. Det var ju ingen som hade berattat det for mig. Jag kunde inte forsta hur alla stod ut. Istallet for att kanna mig som den jobbande svensken sa kande jag mig tvartom som den "mesige" svensken som var van vid att ha sin vanliga rast och ga hem nar klockan slog 5 och inte klarade av den stressiga arbetsmiljon.

Sen sager folk att folket i Grekland tar mycket lan. Ja de har tagit lan eftersom det var ingen som visste att en sa stor ekonomisk kris skulle komma. Men som sagt hur manga svenskar finns det inte som har tagit lan? Och om Sverige om nagra ar befinner sig i samma kris skulle man saga samma sak som man sager till grekerna nu da: varfor tog du lan for? Gud vad dum du ar. Och kalla dem for oansvariga? Men det ar ju inte sa man tanker nar man har bra ekonomi. Man tror ju pa nat satt att man alltid ska ha samma inkomst och har planerat sitt liv enligt den inkomst man har just da.

Jag tror att problemet som sagt ligger i svenskarnas och alla nordeuropeers syn pa sina egna lander som perfekta, och pa sa satt tror de sig ha ratt att doma andra lander for deras "synder".

Precis som man i Sverige inte kan anklaga valjarna for att en politiker borjar skingra pengar och inte gora sitt jobb (det ar iallafall inte brukligt) sa kan man inte anklaga alla greker for det de grekiska politikerna gjort. Det fungerar ju aldrig sa att politikerna sager till sina valjare innan valet att de kommer stjala fran staten. De ljuger saklart for sina valjare for att fa posten. Plus att som nan papekade har, sa ar det ju inte alla som rostat pa det vinnande partiet.
Grekerna tar stort avstand fran grekiska politiker och deras demonstrationer ar mycket riktade mot dem, darfor blir de extra arga och forolampade nar folk fran andra lander buntar ihop dem och tycker att eftersom de grekiska politikerna ar korrupta sa representerar de grekerna och tror att darfor alla greker ar korrupta och ansvarslosa.

Jag tycker det ar dags att sluta med att se allt svart eller vitt. Sverige och andra lander ar inte perfekta och Grekland ar inte det olydiga barnet.
Gammal 2012-02-16, 22:18
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Just det. Och nu har vi ordning på statsfinanserna. Det löste vi utan strejker, upplopp och brandbomber.
För ett antal år sedan var Estland, Lettland och Litauen i en liknande situation. Nu har man genomgått ett stålbad och börjar få ordning på statsfinanserna.

Naturligtvis finns det ingen regering i en demokrati som har fått 100% av rösterna. Men en majoritet av de rösträttsberättigade grekerna har röstat fram regimerna som har lovat standardhöjningar för lånade pengar.

/kimmen

Kimmen, du verkar vara en påläst och förståndig person så nog har du förstånd att skilja demonstranter från vandaler. Det demonstreras fredligt även här, men det är tyvärr vandalerna som får uppmärksamheten.

Beträffande regeringen så är den väl så nära ett nödpaket man kan komma. Hur många av de folkvalda sitter kvar nu? Hur som helst är jag glad att du tog dig tid att läsa mitt inlägg, men det var inte riktat till dig. Något som jag däremot vill rikta till alla läsare är att vi måste skilja på folk och nation när vi fördelar skuldbördan. Greken och Grekland är inte samma sak, lika lite som tysken och den tyska staten är den samme.
Gammal 2012-02-16, 23:07
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Sa aven fast alla som bor i Sverige tanker efter sa vet de att precis som i andra lander sa finns det manga som jobbar svart, det ar manga som tar lan, det ar manga som fortidspensionerar sig, plus att svenska staten pa 90-talet hade samma problem som Grekland da de lanat for mycket och levt over sina tillgangar.....
I Sverige jobbar majoriteten vitt och betalar tillräckligt mycket skatt för att statens ekonomi ska gå ihop. Det beror naturligtvis till stor del på att vi har bra kontrollmekanismer för detta. Den svenska krisen på 90-talet har jag kommenterat i mitt föregående inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Grekerna tar stort avstand fran grekiska politiker och deras demonstrationer ar mycket riktade mot dem, darfor blir de extra arga och forolampade nar folk fran andra lander buntar ihop dem och tycker att eftersom de grekiska politikerna ar korrupta sa representerar de grekerna och tror att darfor alla greker ar korrupta och ansvarslosa.

Jag tycker det ar dags att sluta med att se allt svart eller vitt. Sverige och andra lander ar inte perfekta och Grekland ar inte det olydiga barnet.
Det är ingen här som "buntar ihop" alla greker och heller ingen som påstår att Sverige är "perfekt".

/kimmen
Gammal 2012-02-17, 07:30
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Jag vet inte om bankerna i andra länder har högre moral än i Sverige men här är nog förståelsen utbredd att bankerna lever mycket gott på sina utlåningar
Det håper jeg de gjør og fortsatt vil gjøre, for vi er alle helt avhengige av solide banker! Når det er sagt så skal man ikke glemme at de største bankene i Norge gikk i konkurs på 90-tallet og måtte reddes av staten.

Man skal heller ikke glemme at kapitalen i bankene kommer fra "noen", og disse "noen" forventer å få en avkastning på sine sparepenger, i allefall gjør jeg det.

Citat:
Här har jag svårt att förstå dig igen, menar du att staten Grekland inte skulle betala tillbaka till grekiska banker? Pengarna i Grekland, förutom de som förståndigt nog är gömda i madrasser, finns väl i grekiska banker eller var tror du de finns?
Selvfølgelig skal man betale sine skulder, men hvis man ikke har penger så går jo ikke det. Hvis staten ikke kan betale sine skulder til de greske bankene så går disse i konkurs med de konsekvenser det vil få!

For at den greske stat skal kunne betale sine skulder så er de helt avhengig av utlandet/EU-IMF osv og disse forlanger noe til gjengjeld bl.a. at den greske stat får i orden sitt bo, reduserer sine utgifter osv

Helt naturlig og selvfølgelig etter mitt syn!

Citat:
J
Pengarna i Grekland, förutom de som förståndigt nog är gömda i madrasser, finns väl i grekiska banker eller var tror du de finns?
I utlandet eller på vei til utlandet!

Citat:
Visst är det effektfullt i debatten att påstå att flera, inklusive jag själv, skulle tycka det var rättvist att grekerna inte betalade någonting alls på sin skuld, men de flesta menar nog att en större del av skulden oundvikligen kommer att skrivas av och att man inte bara borde skylla på grekerna för detta pga den förhoppningsvis kalkylerade risk utländska banker tagit och förlorat på.
Ja, det er helt klart at store deler av gjelden (så mye som 70% til de private kreditorene!) vil bli avskrevet, helt skammelig etter mitt syn at et land har oppført seg på en slik måte som den greske staten har gjort!

Det er også helt klart at Hellas aldri skulle ha blitt medlem av pengeunionen for de var aldri kvalifiserte til det, men her har også EU en del av ansvaret.

Minner forøvrig om at EU består av mange land, ikke bare TYskland og Merkel, og at det nok også innen EU-landene (administrasjon, sentralbanker osv) finnes en del kompetanse mht hva som er riktig i denne situasjonen.
Gammal 2012-02-17, 07:37
Banned

Citat:
Om nu din lösning på problemet är att alla här ska handla "lokalt" får du faktiskt förklara ett inlägg du gjorde i en annan tråd tidigare idag:
//Kikh
Hvis du hadde lest mitt innlegg så ville du ha sett at vi kjøpte Mythos og gresk/kretisk sågar, vin på Lidl hvilket jeg anser som lokalt.

Det har fremkommet mye kritikk mot hva jeg har skrevet her mht at vi har kjøpt/bygget hus på Kreta og legger igjen mye penger her ifjor/i år, men lite , litt merkelig egentlig, men gjør meg mine tanker!
Gammal 2012-02-17, 08:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Lucas Papademos twittrar:

Gammal 2012-02-17, 08:43
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

För att inte tråka ut de medlemmar som fortfarande orkar läsa tråden när vi nu hamnat på detaljnivåer, där i alla fall jag erkänner att mitt kunnande tryter, avslutar jag mitt deltagande med en egen summering.

Jag anser att grekiska befolkningen inte ensamt bär skulden till dagen problem utan att stora delar skall bäras av politiker och finansiell sektor i övriga EMU samt inte minst grekiska politiker. Med detta sagt kommer jag inte heller se ned på grekerna i allmänhet för att de inte kommer betala större delen av sin ekonomiska skuld.
Ytterlighetsperspektiven på utgången av krisen är nog antingen att EU av egoistiska skäl är berett att gå långt i skuldavskrivningar för att behålla Grekland inom EMU/EU eller att Grekland ställer in betalningarna och startar om själva på en mycket mager ekonomisk nivå med i stort sett självförsörjning alternativt ekonomiskt samarbete utanför EU.
Vad som är bäst för grekerna med dagens situation vet definitivt inte jag.
Gammal 2012-02-17, 14:13
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Visst löste vi krisen. Bland annat genom att devalvera oss delvis ur den två gånger. Vidare var inte statsskulden i nivå med den grekiska. Vi fick inte låna för att betala räntorna. Tycker inte vi ska slå oss förbröstet och tycka vi var duktiga då såväl som nu. Hade vi varit i samma sitts som grekerna är nu vet i fasiken var det hade slutat.
Håller med Louisa.
Att skylla på politikerna är delvis rätt. Om 51% röstar på dåliga politiker får även de resterande 49% lida för detta. Har sedan de 51% delvis blivit förda bakom ljuset är det ännu värre.
Den enskilde greken har min fulla sympati och jag har delvis förståelse för de oroligtheter som har uppståt. Som de gamla sa:"När krubban är tom, bits hästarna".
Chras
Gammal 2012-02-17, 14:19
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Hvis du hadde lest mitt innlegg så ville du ha sett at vi kjøpte Mythos og gresk/kretisk sågar, vin på Lidl hvilket jeg anser som lokalt.

Det har fremkommet mye kritikk mot hva jeg har skrevet her mht at vi har kjøpt/bygget hus på Kreta og legger igjen mye penger her ifjor/i år, men lite , litt merkelig egentlig, men gjør meg mine tanker!
gresk/kretisk sågar .fanns de på Lidl de har jag missat.och understa stycket som börjar Det har framkommit ...Kan du översätta det .förstår inte meningen .
Gammal 2012-02-17, 15:35
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
För att inte tråka ut de medlemmar som fortfarande orkar läsa tråden när vi nu hamnat på detaljnivåer, där i alla fall jag erkänner att mitt kunnande tryter, avslutar jag mitt deltagande med en egen summering.

Jag anser att grekiska befolkningen inte ensamt bär skulden till dagen problem utan att stora delar skall bäras av politiker och finansiell sektor i övriga EMU samt inte minst grekiska politiker. Med detta sagt kommer jag inte heller se ned på grekerna i allmänhet för att de inte kommer betala större delen av sin ekonomiska skuld.
Ytterlighetsperspektiven på utgången av krisen är nog antingen att EU av egoistiska skäl är berett att gå långt i skuldavskrivningar för att behålla Grekland inom EMU/EU eller att Grekland ställer in betalningarna och startar om själva på en mycket mager ekonomisk nivå med i stort sett självförsörjning alternativt ekonomiskt samarbete utanför EU.
Vad som är bäst för grekerna med dagens situation vet definitivt inte jag.
Tack, är med dig i din summering.

Paul
Gammal 2012-02-17, 17:08
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
gresk/kretisk sågar .fanns de på Lidl de har jag missat.
Skal ikke forsverge at de er kretisk, men i allefall gresk.

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Det har framkommit ...Kan du översätta det .förstår inte meningen .
Til hvilket språk?
Gammal 2012-02-17, 18:38
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:

Til hvilket språk?
Jag lägger ned diskussionen ,den lönar sig inte :
Gammal 2012-02-17, 19:41
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Det kan finnas en kreativ lösning med glädje i.
Fungerar även med Drachmer:

Ej min kunskap men kopia på information::
Svensk musikexport är idag den tredje största musikexportören i världen. Det är den andra största exportnäringen i Sverige (källa Export Musik Sweden). Sverige är starkt uppmärksammat för tillfället både nationellt och internationellt.(1997).

Kanske Grekerna kan sjunga sig ur krisen; blev bar fundersam på om detta kan vara sant..
Dax att vara kreativa o positiva
Olle
Gammal 2012-02-17, 22:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:

Til hvilket språk?
Men hallå?? Jag förstod inte heller vad du menade.
Kan Du försöka att förklara tydligare på norska, så kanske vi svenskar förstår??
Det kanske var någon undermening vi missade...
Lissi
Gammal 2012-02-18, 05:15
Soleil Soleil är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Krisen går mot sitt slut till slutet av året.
Mer tid finns det inte till förfogande om inte verkliga lösninar görs i Grekland. Så säger expertena.
Gammal 2012-02-18, 05:25

Ett perfect land är ett land som löser sina problem, ens försöker göra det.
I vissa länder, i ett land i Europa, har det inte blivit så o. nu är situationen katastrofalt.
Folket röstar jämnt deras okunniga politiker o. härdellen fortsätter.
När man inte betalar skatt, varifrån får man pengar? Från Bryssel kanske?
Moralen ligger på bottennivå, mutor hit o. dit, det är Grekland, tyvärr.
Landet förstår sitt enda inkomstkälla turismen.
Gammal 2012-02-18, 05:28

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Enligt svensk TV nu på morgonen handlar det främst om att Ny Demokratis ledare inte skrivit på de dokument som ska garantera att det som beslutades i parlamentet i söndags verkligen genomförs. PASOK har skrivit på, men det är förunderligt hur grekiska politiker kan obstruera och krångla i den situation de befinner sig.

Lars
man får skriva på men det skall också förverkligas. Det gör det aldrig o. vänterns påskrivningar har inget att göra med lösningar.
Gammal 2012-02-18, 18:45
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det kanske var någon undermening vi missade...
Lissi
Vi lar den ligge.
Gammal 2012-02-19, 11:05
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

En enkel och lättbegriplig artikel om en av orsakerna till Greklands ekonomiska kris finns här:http://www.e24.se/business/bank-och-finans/grekisk-kollaps-guld-for-gamarna_3322563.e24#xtor=AD-500-[e24]-[3322563]-[box]-[aftonbladet

För den som vill tacka författaren till artikeln, Jonas Fröberg, finns hans mailadress längst ner i slutet.

//Kikh
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:41.