Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-30, 14:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Alexandra Pascalidou kallar texten på röstsedeln som "Rena grekiskan”. Läs mer om vad Alexandra säger om omröstningen här.
Hon tror att det skulle bli ett ja! Det var intressant.

Fast den verkliga texten är förstås på grekiska, förutom titlarna på dokumentet: http://www.bloomberg.com/news/articl...will-look-like
Gammal 2015-06-30, 15:52
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Alexandra Pascalidou kallar texten på röstsedeln som "Rena grekiskan”. Läs mer om vad Alexandra säger om omröstningen här.
Mange gode poenger, kloke ord. For hva e r det Tsipras egentlig belaster grekerne med? Å operere med s å kort tidsfrist for et s å skjebnesvangert valg, kan tolkes som om han setter seg selv først. Eller at han vil redde sitt eget skinn? - Han vet jo bedre enn de fleste hvor problematisk og kostbart det er for mange å delta (i en valgordning som har gått ut på dato, desverre) Dette er i mine øyne ikke en reell folkeavstemning.
Gammal 2015-06-30, 13:51
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
jag sätter en 100-lapp på att euron finns kvar som en välmående valuta om 10 år med samtliga länder kvar (utom möjligen Grekland).
Jag sätter emot! (vi kan cleara det hela i samband med en match på Arenan 2025)
Gammal 2015-06-30, 14:07
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag sätter emot! (vi kan cleara det hela i samband med en match på Arenan 2025)
Lägger in det i kalendern som påminnelse, avstämning 2025-06-30
Gammal 2015-06-30, 18:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Nej, det var definitivt inte ditt inlägg jag syftade på. Du ska däremot ha cred för ett bra inlägg angående avskrivning av Greklands skulder (inlägg 286).
Däremot håller jag inte med dig i ditt korståg mot euron. Visst, en del länder passar den inte för men jag sätter en 100-lapp på att euron finns kvar som en välmående valuta om 10 år med samtliga länder kvar (utom möjligen Grekland).
Citat:
Lägger in det i kalendern som påminnelse, avstämning 2025-06-30
Jag sätter också gärna emot. Hade varit roligare dock om vi bytte 100-lappen mot en rejäl bamsig ouzo-meze åt var och en som vi kunde avnjuta i varandras sällskap på någon trivsam plats i Grekland. Givetvis då inhandlad för egna drachmer av den/de av oss som har fel. Eller en grappa-meze nånstans i Italien inhandlad för italienska lire.

Låt oss alla tre skriva in 2025-07-01 i kalendern!

Masse
Gammal 2015-06-30, 18:58
laeros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag sätter också gärna emot. Hade varit roligare dock om vi bytte 100-lappen mot en rejäl bamsig ouzo-meze åt var och en som vi kunde avnjuta i varandras sällskap på någon trivsam plats i Grekland. Givetvis då inhandlad för egna drachmer av den/de av oss som har fel. Eller en grappa-meze nånstans i Italien inhandlad för italienska lire.

Låt oss alla tre skriva in 2025-07-01 i kalendern!

Masse
Ja, du är med också men sedan är det stopp, jag kan ju få fel även om det låter otroligt.
En kompromiss, ouzo-meze istället för 100-lapp. Men i Borås enligt Charlestones förslag och i samband med fotboll, är det nått Skåne-lag som skulle falla herr Masse i smaken?
Gammal 2015-07-01, 00:52
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ja, du är med också men sedan är det stopp, jag kan ju få fel även om det låter otroligt.
En kompromiss, ouzo-meze istället för 100-lapp. Men i Borås enligt Charlestones förslag och i samband med fotboll, är det nått Skåne-lag som skulle falla herr Masse i smaken?
Jo skam vore det väl annars om inte jag fick vara med. Fick för mig att det var mig som du utmanade först med ditt vad.

Beträffande plats/arena/sport kan vi väl göra som i Bryssel, vi fortsätter förhandlingarna. Geografiska området Göteborg/Borås/Alingsås är för mig helt OK. Beträffande Skåne-lag som faller mig i smaken så står IFK Kristianstad överst på min lista, men handboll är kanske lite för hårdsmält för herr Laero eller .....?

Masse
Gammal 2015-07-01, 07:58
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Jaha så nu har Grekland då i princip egentligen gått i konkurs fast ändå inte, väldigt trist utveckling, läste igår även i the guardians feed att under 2014 så började ju ekonomin så sakta att ta fart o utveckla sig, något som den nya regeringen börjat grusa nu och kommer ödelägga ordentligt om detta fortsätter, det vore ju ännu mera fruktansvärt i en redan katastrofal situationom alla uppoffringar folket gjort nu går om intet, nu har ju tex Disenblom sagt att om det blir ett nytt stödpaket så får Grekerna räkna med ännu tuffare vilkor än i det gamla som gick ut igår.

Inte mycket o göra mer än att fortsätta åka till Grekland samt hoppas att det reder ut sig på ett bra sätt
Gammal 2015-06-30, 15:03
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Heja di våra, inte di dära. Trampa di främmata pajka på tära...Greklann, Greklann, Greklann.

En enkel fråga till er som ser Europas demokratiska stater och FN-organet IMF som motståndare och dessutom onda sådana. En fråga till er som ser detta som en match som någon kan vinna:

Jag utgår från att ni ser ett nej i den idiotiska folkomröstningen som segern?
Vad menar ni då finns i segerpokalen ???
Förmodar att jag får denna "passning" av dig laero på grund av att jag inte håller med dig i att "Syriza gräver gropen djupare"...i alla fall inte utifrån resultatet från ett demokratiskt val av det grekiska folket! Här finns andra i denna tråd som "blåste igång" matchen

Uppdatera dig gärna här och bilda dig din egna uppfattning...Det gör jag

http://www.theguardian.com/business/...on-for-tsipras
Gammal 2015-06-30, 15:42
inkfishs avatar

SVT har påpassligt lagt upp Pascalidous reportage/dokumentär Vad är det för fel på grekerna? igen. Den är sevärd.

http://www.svtplay.se/video/3067191/...ng-1-avsnitt-1
Gammal 2015-06-30, 15:42
Pilatus Pilatus är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2015

Händer det saker nu...verkar som om man samlar sig för något.

Nytt avtal..2 år ?
Gammal 2015-06-30, 15:45
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pilatus Visa inlägg
Händer det saker nu...verkar som om man samlar sig för något.

Nytt avtal..2 år ?
Ja, jag undrar också. En presskonferens ställdes just in och Dijsselbloem fick avbryta en intervju, båda för att det var ett möte på gång. Det känns som att det händer något.
Gammal 2015-06-30, 15:49
laeros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Förmodar att jag får denna "passning" av dig laero på grund av att jag inte håller med dig i att "Syriza gräver gropen djupare"...i alla fall inte utifrån resultatet från ett demokratiskt val av det grekiska folket! Här finns andra i denna tråd som "blåste igång" matchen

Uppdatera dig gärna här och bilda dig din egna uppfattning...Det gör jag
Jo jag såg att du inte var först men du var högljudd i hejarklacken

Förstår jag dig rätt att du menar att ; om ett parti i ett land vunnit ett demokratiskt val så bör man inte uttrycka negativa åsikter om det partiet?
Men det köper inte jag.
Gropen grävs djupare för varje dag. Utöver alla nyckeltal som gått åt fel håll, sedan beslutet om nyval för ett halvår sedan, drabbas nu även turistnäringen med avbokningar.

Och ja..ja lovar att uppdatera mig. Följ gärna Jannes länkar till Alexandra Pascalidou-artikeln i DN och till Politik i Grekland-bloggen, bra analyser där om Syrizas krumbukter.

Senast redigerad av laero den 2015-06-30 klockan 16:10.
Gammal 2015-06-30, 15:50

Såg detta så det verkar klart med avtal om dom kommer överens

http://www.zerohedge.com/news/2015-0...ar-bailout-esm
Gammal 2015-06-30, 15:58
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pilatus Visa inlägg
Såg detta så det verkar klart med avtal om dom kommer överens

http://www.zerohedge.com/news/2015-0...ar-bailout-esm
Om dom kommer överens - ja, det var ju det ... Det säger ju ingenting om vilka villkor det skulle handla om.
Gammal 2015-06-30, 16:04

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Om dom kommer överens - ja, det var ju det ... Det säger ju ingenting om vilka villkor det skulle handla om.
Jo, men han önskar sparka burken2 år framåt vilket skulle ge tid att se över ekonomi/skuld.

Merkel verkar dock säga NEIN innan omröstningen.

Hur skall de hinna med att få ut alla röstsedlar etc...verkar inte vara så välplanerat detta.
Gammal 2015-06-30, 16:18
Maggys avatar

Citat:
Jo jag såg att du inte var först men du var högljudd i hejarklacken

Förstår jag dig rätt att du menar att ; om ett parti i ett land vunnit ett demokratiskt val så bör man inte uttrycka negativa åsikter om det partiet?
Men det köper inte jag.
Gropen grävs djupare för varje dag. Utöver alla nyckeltal som gått åt fel håll sedan beslutet om nyval drabbas nu även turistnäringen med avbokningar.

Och ja..ja lovar att uppdatera mig. Följ gärna Jannes länkar till Alexandra Pascalidou-artikeln i DN och Greklands-bloggen, bra analyser där om Syrizas krumbukter.
oddsen var väl höga nej, det menar jag inte...så du har inte förstått mig rätt! Jag efterlyser ett eget kritiskt tänkande och jag är en av dem som beundrar dig som "vågade" starta just den tråden... Avbokningar till Grekland vet jag inte...men några billiga "sistaminutenresor" till Grekland finns knappast idag. Min upplevelse är att det finns ett enormt stöd för det grekiska folket...oavsett vad som händer. Jag vill vara tydlig med att säga: min tanke är att det i alla fall inte är gångbart för det grekiska folket att framöver förhålla sig till olika ekonomiska stödprogram, med ännu fler neddragningar... Om...och jag säger om...Drachman återinförs är min analys att Grekland bland annat kommer att få en "nystart"...och... ...turistnäringen kommer att "blomstra"...eller som en grek sa till mig...hellre 5 svåra år än 40...

Märk väl...detta är mina tankar...att hänvisa till massmedia...det kan jag söka upp och läsa om själv...Det är ju faktiskt så att olika massmediala tidningar och sajter är byggda på ideologier...Att bli uppdaterad via The Guardian tycker jag dock är bra! Och ja, Laero, jag följer alla Jannes länkar..ändå bildar jag min egna uppfattning Vi kan väl ändå vara överens om att vi önskar Grekland allt gott, oavsett utgång...
Gammal 2015-06-30, 16:45
laeros avatar

Att vi önskar Grekland gott kan vi vara helt överens om Maggy.

Det där med 5 svåra år hellre än 40 "halvsvåra" kan jag också ge dig rätt i. Det är bara det att förra regeringen skulle tagit de tuffa åren snabbt och bestämt för en 7-8 år sedan. (likt Baltiska stater, Irland, Island mfl - de är på rätt sida nu). Grekland förhalar istället. Jämför med att amputera ett ben, gör det mindre ont om man kapar en centimeter i taget?
Syriza har fortsatt på den vägen men det jag har mest emot det partiet är att man lurade folket med populistiska vallöften, helt omöjliga att genomföra och därmed fick makten.

En grexit kan vara ett sätt att korta ned lidandet och snabbare få tillväxt. Men då ska man förstå att landet måste stå på helt egna ekonomiska ben, antingen genom (ännu hårdare) besparingar så att statsbudgeten balanseras eller genom att återigen låna på finansmarknaderna till skyhöga räntor. Baksidan är att det riskerar att drabba de svagaste hårdast, ännu värre än det vi ser nu.

Det återkommer hela tiden en missuppfattning i inläggen, även i ditt senaste, ungefär; "om man säger nej till stödprogram så slipper man neddragningar". Det stämmer givetvis inte.
Inget land kan få en fungerande välfärd om inte statsbudgeten går ihop på längre sikt.

Senast redigerad av laero den 2015-06-30 klockan 16:54.
Gammal 2015-06-30, 17:17
Maggys avatar

En rättelse: jag skrev inte "halvsvåra" år...det är inte utifrån min tanke så det behöver du inte ge mig rätt i! Och märk väl...under vilka promisser kom Grekland med i EMU? Fanns det ett just ekonomiskt underlag? Hmm...visst har väl Sverige utlandsskulder...?? På egna ben?? Grekland har redan "förlorat" en generation...en till...hmm vad säger du?

Med tanke på din liknelse om ett "amputerat" ben...i den situationen skulle nog vem som helst vilja ha så mycket kvar av sitt ben som möjligt in i det sista...

...det är fortsatt korruptionen som är det stora problemet... Det är just det problemet Grekland i första hand måste ta itu med...

...och...här handlar det om viljan att ta tillbaka självbestämmanderätten, värdigheten och demokratin...
Gammal 2015-06-30, 17:28
laeros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Hmm...visst har väl Sverige utlandsskulder...?? På egna ben??
I princip alla länder har statsskuld (utom möjligen oljeländerna). Det är inget konstigt med det. Problemet är att Greklands skuldberg i förhållande till sitt BNP är abnormt jämfört med ex.vis Sveriges. I det läget funkar det inte, förtroendet tar slut och man får låna till orimliga villkor eller inte alls.
Jag tror att du kanske blandar ihop statsskuld och statsbudget. Rimlig statsskuld är inget problem. Statsbudgeten ska helst vara nära balans över en längre tidsperiod, annars blir det problem.
Jämför med Sveriges överskottsmål på 2% (som man nu iofs diskuterar att ändra till 0%).
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:38.