Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-29, 20:34
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Juncker kom inte med något nytt idag (älskar det grekiska folket??) ...Inte Merkel heller för den delen...närmre 2-0 till Grekland just nu, skulle jag vilja säga...Desperation från Eurogruppen och EU...Min fulla stöttning till det grekiska folket!! <3
Gammal 2015-06-29, 20:46
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
..Min fulla stöttning till det grekiska folket!! <3
Min med!
Känner stor sorg just nu, hoppas på det bästa för det grekiska folket!
Gammal 2015-06-29, 20:46
spartacuss avatar
spartacus spartacus är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Citat:
Ursprungligen postat av larstommy Visa inlägg
Ja man kan fråga sig det, förslaget kanske är det som inte fanns ens då Tsipras desperat drev igenom folkomröstningen i det grekiska parlamentet ? Och där han och övriga folkomröstningsivrare också uppmanar det grekiska folket att rösta nej !!! En cirkus utan like med stor dramatik utan manus är vad det är, vars konsekvenser vi ännu inte sett slutändan av.
Grekland mot EU 1-1 i slutminuten av andra halvlek
Då är det bara att vänta till att förlängningen är slut så får vi se vilka som slår och lyckas med straffarna
Gammal 2015-06-29, 20:56
Maggys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Min med!
Känner stor sorg just nu, hoppas på det bästa för det grekiska folket!

Absolut Sunny!! Det grekiska folket har enorm stöttning i detta, även från länder utanför EMU/EU!! "Smutskastningen" från massmedia struntar jag fullkomligen i...
Gammal 2015-06-30, 00:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Så här i elfte timman, och med all respekt för situationens allvar, kan jag inte låta bli att reflektera lite. Kanske meningslöst egentligen, över sådant som är passerat, men ändå......

Om inte Grekland hade gått med i euro-unionen så hade de nu suttit kvar med sin egen gamla valuta (vilket jag är övertygad om hade varit bättre). De hade säkert haft liknande ekonomiska problem som nu pga överkonsumtion i offentliga utgifter, men det hade legat i deras eget knä. Ingen annan hade behövt lägga sig i det.

Och det hade inte funnits en "massa mörkrets skumraskinrättningar som illvilligt hade gett Grekland en massa pengar i lån/stöd/bidrag" (enligt många inlägg här) eller whatever. Allt det är bara resultatet av en vansinnig idé ..... gemensam valuta utan politisk union !

Lycka till Grekland om ni kliver av! Det blir en mycket svår men nödvändig resa. Jag lovar att komma och spendera så mycket jag förmår hos er. Och stackars ni övriga nationer som har det jobbet kvar att lämna träsket, förr eller senare.

Masse
Gammal 2015-06-30, 00:24
Maggys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Så här i elfte timman, och med all respekt för situationens allvar, kan jag inte låta bli att reflektera lite. Kanske meningslöst egentligen, över sådant som är passerat, men ändå......

Om inte Grekland hade gått med i euro-unionen så hade de nu suttit kvar med sin egen gamla valuta (vilket jag är övertygad om hade varit bättre). De hade säkert haft liknande ekonomiska problem som nu pga överkonsumtion i offentliga utgifter, men det hade legat i deras eget knä. Ingen annan hade behövt lägga sig i det.

Och det hade inte funnits en "massa mörkrets skumraskinrättningar som illvilligt hade gett Grekland en massa pengar i lån/stöd/bidrag" (enligt många inlägg här) eller whatever. Allt det är bara resultatet av en vansinnig idé ..... gemensam valuta utan politisk union !
D

Lycka till Grekland om ni kliver av! Det blir en mycket svår men nödvändig resa. Jag lovar att komma och spendera så mycket jag förmår hos er. Och stackars ni övriga nationer som har det jobbet kvar att lämna träsket, förr eller senare.

Masse
Håller helt med dig Masse:-/ Det har bara inte känts helt ok att uttrycka det här på det här forumet nnan!
...undrar varför...
Gammal 2015-06-30, 00:35
Maggys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

D

Masse
Håller helt med dig Masse:-/ Det har bara inte känts helt ok att uttrycka det här på det här forumet nnan!
...undrar varför...
Gammal 2015-06-30, 07:15
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Juncker kom inte med något nytt idag (älskar det grekiska folket??) ...Inte Merkel heller för den delen...närmre 2-0 till Grekland just nu, skulle jag vilja säga...Desperation från Eurogruppen och EU...Min fulla stöttning till det grekiska folket!! <3
Heja di våra, inte di dära. Trampa di främmata pajka på tära...Greklann, Greklann, Greklann.

En enkel fråga till er som ser Europas demokratiska stater och FN-organet IMF som motståndare och dessutom onda sådana. En fråga till er som ser detta som en match som någon kan vinna:

Jag utgår från att ni ser ett nej i den idiotiska folkomröstningen som segern?
Vad menar ni då finns i segerpokalen ???
Gammal 2015-06-30, 07:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Juncker kom inte med något nytt idag (älskar det grekiska folket??) ...Inte Merkel heller för den delen...
Det beror på att det inte pågår några förhandlingar. Som bekant avbröt Tsipras dem i helgen.

Fast Merkel gav trots det en öppning igår, när hon förklarade att Tyskland var villigt att förhandla med Grekland igen på måndag, efter folkomröstningen. Även Tsipras sa sent igår kväll att han är villig att förhandla igen.

Citat:
...undrar varför...
Då undrar jag lite hur du tolkat det som skrivits i trådarna om ekonomiska krisen. Jag har inte sett någon som tyckt att det har varit bra att Grekland fått upprepade nödlån efter att fått gå med i eurozonen på förfalskade budgetsiffror.
Gammal 2015-06-30, 07:29
inkfishs avatar

Masse - goda poänger
Gammal 2015-06-30, 07:50
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Heja di våra, inte di dära. Trampa di främmata pajka på tära...Greklann, Greklann, Greklann.

En enkel fråga till er som ser Europas demokratiska stater och FN-organet IMF som motståndare och dessutom onda sådana. En fråga till er som ser detta som en match som någon kan vinna:

Du frågar inte mig men: Det ena är demokratisk legitimitet, skulle nationalekonomen Paul Krugman svara dig. Men det betalar inga räkningar.

Det andra, skulle han säga, är att folk skulle tvingas välja mellan åtstramningar och euron. Men där tror jag att den gode nobelpristagaren skiter sig i näven. Jag tror nämligen inte att frågan kommer att vara formulerad på temat Vill du slippa ytterligare åtstramningar även om det innebär att Grekland lämnar eurozonen? (Det är ju faktiskt fortfarande oftast långivare, inte låntagare, som har störst inflytande över villkoren, hur stor upprördhet det än orsakar till exempel på nätforum).

Det är otroligt viktigt hur frågan i en folkomröstning är formulerad. Och jag tror inte det har kommit ut än hur Tsipras tänkt sig den, det har bara kommit ut att svaret ska vara Ochi. Det verkar som att han spelar ett högt spel, där han räknar med att långivarnas vilja att ha kvar Grekland i euron är oändlig. Och det kanske den är. Annars är ju hans väljare lurade och har inget att rösta om.
Gammal 2015-06-30, 08:20
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:

Jag vill börja med att säga att jag inte tillhör någon av dem som dragit jämförelsen med en fotbollsmatch i sammanhanget. Sitautionen känns alltför allvarlig för att jag ens ska orka vara en smula humoristisk. Den är allt annat än enkel. Oavsett vad som nu händer efter omröstningen på söndag så har de en enormt jobbig tid framför sig.
Och nej, jag har inga lösningar att presentera men vi har nu historien på vår hand. Vi har facit över hur det har sett ut de senaste fem åren. Det har inte fungerat och därför måste det förändras.

Jag tillhör en av dem som tycker att vi måste utgå från situationen.

Det ursprungliga syftet med åtstramningspaketen var säkerligen att hjälpa Grekland på fötter. Intentionen var god från början, det tror jag. Men nu har vi fått svart på vitt. Åtstramningspaketen har inte hjälpt landet på fötter. Det har bl.a lett till 25% arbetslöshet, ungdomsarbetslösheten är uppe i 40% BNP har sjunkit med 25%. Av de stora nödlånen som betalats ut har resultatet blivit att de tyska och franska bankerna varit de som fått pengarna i första hand. Och den goda intentionen känns som bortblåst.

Varför är det så svårt att tillkännage från Eurogruppens sida undrar jag?
Det är ett misslyckande och måste, på något sätt, utformas på ett annorlunda sätt för att hjälpa Grekland i längden. Har de gjort det? Nej tvärtom, Tsipras förslag har fått avslag efter avslag. Ur ett rent ekonomiskt perspektiv så gynnar det ingen, särskilt inte Grekland, att utslagningen av landets fattiga fortsätter. Kostnaderna för att ta hand om detta en dag kommer att bli monstruösa, särskilt som långivarnas förslag på avtal skulle inneburit att denna fortsatte öka. Och återigen så känns den goda intentionen som bortblåst och har förvandlats till att tyngdpunkten ligger på att långivarna ska få tillbaks sina pengar snarare än att hjälpa landet till ekonomiskt oberoende.

Sedan har vi det moraliska korståget mot Grekland. Sättet att hantera detta på har varit bedrövligt. Den som är satt i skuld är inte fri - så klart! Så är det ju. Men sedan handlar det till stor del om hur man hanterar denna situation också. Jag anser att IMF, med Christine Lagarde i spetsen, har haft en kränkande attityd mot Grekland som tydligt återgivits av media och andra under årens gång. Synsättet på grekerna som ett generellt skattefuskande folk, festar upp pengarna och inte förstår sitt eget bästa har bidragit till den underkastade roll landet haft till sina långivare. En kollektiv bestraffning har utövats och det offentligen och med all icke önskvärd tydlighet.

Kanske kan Grekerna nu återfå självbestämmande och stolthet!
Jag tror att Grekland behöver något nytt, något bättre och något som kan öka landets tillväxt utan att den sociala utslagningen ökar. Men det är upp till Grekland att avgöra hur och på vilket sätt.

Senast redigerad av Thira den 2015-06-30 klockan 08:35.
Gammal 2015-06-30, 08:25
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Intressant analys i The Guardian:

http://www.theguardian.com/world/201...uropes-leaders
Gammal 2015-06-30, 08:32
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Ytterligare en intressant text från The Guardian :

http://www.theguardian.com/world/201...gets-under-way
Gammal 2015-06-30, 08:48
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Stolthet og verdighet og ære er åpenbart svært viktig for grekere, om en skal tro Tsipras - som har uttrykt dette mangfoldige ganger.

Ettersom Tsipras oppfordrer folket til å stemme Nei, kan det vel i praksis bety at han ( og Hellas) vender Europa ryggen. Det virker sånn, hvert fall. Et Ja kan vel innebære at han må ta sin hatt og gå? Men spekulasjonene er mange. Som alltid. Uansett skulle situasjonen n å gi Tsipras en formidabel sjanse til å oppfylle valgløftene sine. Den sjansen lar han vel ikke gå fra seg...
Gammal 2015-06-30, 09:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Jag fick precis ett mejl från Grekiska ambassaden som vidarebefordrar ett pressmeddelande från Greek Ministry for Economy, Infrastructure, Shipping and Tourism. Det lyder så här:

"Τhe Ministry for Economy, Infrastructure, Shipping and Tourism would like to inform visitors to Greece that capital controls introduced by the Greek Government do not apply to those wishing to withdraw money from an ATM or carry out any other type of transaction using credit or debit cards issued abroad.

Moreover, the Ministry does not expect any inconvenience in visitor’s every day holiday experience, neither in the islands nor in mainland Greece, as there are adequate fuel supplies, products and services.

Greece continues to offer the highest quality of tourism services to its visitors, who have ranked Greece as one of the best destinations worldwide.

The Deputy Minister for Tourism, Mrs Elena Kountoura, said that Greece still is and will always be a favourite destination for holidaymakers. Visitors currently in Greece as well as people planning to visit Greece will not be affected by the latest developments and they can continue to enjoy their holidays in Greece without any problems whatsoever."
Gammal 2015-06-30, 09:47
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg

Ettersom Tsipras oppfordrer folket til å stemme Nei, kan det vel i praksis bety at han ( og Hellas) vender Europa ryggen.
Tvärtom, märkligt nog. Varoufakis säger till The Telegraph att de är beredda att gå till domstol för att få ett föreläggande som förbjuder EU att kasta ut Grekland ur eurozonen. EU-fördragen tillåter inte det, säger han.

http://www.telegraph.co.uk/finance/e...ck-Grexit.html

Men vad gäller om det blir ja, så antydde Tsipras mycket riktigt igår att då avgår han (tror jag mig ha sett, jag hann inte riktigt hänga med igår).

Senast redigerad av inkfish den 2015-06-30 klockan 09:54.
Gammal 2015-06-30, 10:12
laeros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Uansett skulle situasjonen n å gi Tsipras en formidabel sjanse til å oppfylle valgløftene sine. Den sjansen lar han vel ikke gå fra seg...
Jaha.. Och hur ska det gå till tror du?
Ska han trolla fram pengar till sina populistiska vallöften om att höja löner och pensioner, återanställa folk i offentlig sektor mm?
Gammal 2015-06-30, 10:28
laeros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det är otroligt viktigt hur frågan i en folkomröstning är formulerad. Och jag tror inte det har kommit ut än hur Tsipras tänkt sig den, det har bara kommit ut att svaret ska vara Ochi. Det verkar som att han spelar ett högt spel, där han räknar med att långivarnas vilja att ha kvar Grekland i euron är oändlig. Och det kanske den är. Annars är ju hans väljare lurade och har inget att rösta om.
Jag är precis hemkommen från en studieresa i Israel och Palestina och är inte vidare uppdaterad kring turerna om folkomröstningen. Menar du att det inte är klart hur omröstningen ska formuleras?

Att man slänger beslutet i händerna på folket med en veckas varsel kan väl knappast bero på annat än interna motsättningar i regeringen. Enbart det känns ju synnerligen oseriöst men om det dessutom är oklart vad det ska röstas om så visar det ju verkligen hur inkompetent den här vänster/höger-regeringen är.
Gammal 2015-06-30, 10:38
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Jaha.. Och hur ska det gå till tror du?
Ska han trolla fram pengar till sina populistiska vallöften om att höja löner och pensioner, återanställa folk i offentlig sektor mm?
Det gjenstår å se . Kan hende finnes det flere kaniner i hatten? Den gode Tsipras kan virke uberegnelig, håper handlingene hans er gjennomtenkt og ikke impulsstyrt. Han og Varoufakis har sogar antydet rettslig prøving overfor sine tidligere EU-frender. Ja, de er vel knapt venner lenger, twittermeldingen tatt i betraktning?
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:34.