Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-28, 04:30
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vädret här hemma

[quote=Janérik;100540]Ska väl kanske tilläggas att jag befinner mej i trakterna runt Jakobstad i Finland, rakt över kvarken från Skellefteå.../quote]

Klenis! Åk upp till Kittillä, Levi eller Muonio och mata lite mygg...! De ska ju också leva! Och från Kittillä är det bara drygt 30 mil bort till Murmansk...

Där Sommaren börjar 1:e Juli och Hösten kommer 15:e Augusti... När jag var där för ett par år sedan i Feb hade vi -38.... Urrrk... Inte i Murmansk, bara i Kittillä... Det räckte...

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-07-28, 22:53
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg

Klenis! Åk upp till Kittillä, Levi eller Muonio och mata lite mygg...! De ska ju också leva! Och från Kittillä är det bara drygt 30 mil bort till Murmansk...

Där Sommaren börjar 1:e Juli och Hösten kommer 15:e Augusti... När jag var där för ett par år sedan i Feb hade vi -38.... Urrrk... Inte i Murmansk, bara i Kittillä... Det räckte...

Peter
Usch, jag hatar myggen, vi var ute vid en sommarstuga i går kväll och barnen som följde med skulle naturligtvis bada i den ljumma kvällen. Problemet var bara att så fort solen hittade lite moln så blev det fullt med mygg
Då man pratar om -38 i dessa trakter ska man kanske påpeka att inlandskylan är ganska skön, blir inte alls lika kallt som vid kusten. Jag bodde i Mariehamn 1,5 år och alltså en vinter. Jag har aldrig frusit så mycket som då det var -10 där, det gick rakt igenom hela kroppen på en gång.

För övrigt så åker jag tillbaka till Sverige i morgon, måste börja tänka på att jobba lite också.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2007-07-29, 00:29
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

Norrland är helt okej för mig. Bara jag inte behöver stå ut med 30 miljoner mygg! Var uppe i fjällen 5 mill från Kiruna härom året, det var i April! Ojojo vilket fint Harrfiske vi hade. Det var en vecka att minnas!!
Just nu behöver jag SOL,SOL och lite mer SOL! Troligtvis och förhoppningsvis får vi den i Grekland i September!
MVH
Yeasou
Svara med citat
Gammal 2007-07-29, 14:42
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Mina barndoms somrar tillbringade jag i det finska Lappland. Med mygg. Det var sol dygnet runt, och varmt också, men de där myggen förstörde allt för mig - jag såg aldrig tjusningen med Lappi. Nu kan jag tänka tillbaka och längta dit, jag skulle nog njuta av det på ett annat sätt.

Men då tyckte jag att Lappland var bara myggolja och tristess... Verkligen tristess! Det enda roliga var maten, gravad fisk, tunnbröd, "kampanisu" i kaffe och renkött i alla former.

När man är liten så uppskattar man inte det exotiska med att bada i savusauna = rökbastu och att morbror hade björnungar och järv i koppel på sin tomt. Idag skulle man nog betala för att få uppleva det! Men inte på sommaren, då finns de där myggen...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:41.