Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-21, 18:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Rekordtidig bokning

Måste bara påpeka att det jag skrev är en beskrivning av hur JAG är och känner, helt utan värdering av hur andra gör.
Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 21:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Jag tror bestämt inte att någon bara går runt och tänker på nästa resa från den ena resan till den andra.
Självklart har du rätt.

Att man skriver om längtan till Grekland här är ju för att man är på ett Greklandsforum - allt annat som rör sig i ens liv syns inte här.

Vars och ens liv består naturligtvis av mer än det vi skriver om på Kalimera.

Jag tror också att Kalimera bidrar till att hålla Greklandslängtan vid liv i perioder då man annars inte skulle ha tänkt så mycket på nästa års resor. Men det kan man väl få unna sig
Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 17:32
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Att boka i sista minuten har vi absolut inte möjlighet till.
God planering är det som gäller, och det trivs vi bra med!
Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 22:24
solsols avatar
solsol solsol är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Vi er avhengige av å reise når skolene har høstferie og har derfor allerede nå kjøpt flybilletter til Athen, avreise 19.9.2008 - blir borte i 2 uker.
Fint å ha en dato som ligger i bakhodet, ta den fram av og til og vite at langt der framme ligger det en ny Hellas-opplevelse og venter.

For oss er 14 greske feriedager faktisk et av årets høydepunkt - noe vi ser fram til gjennom resten av året - uten at det forringer det livet vi ellers lever i mellomtiden.
Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 23:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Visst är det väl fritt att framföra sin egen uppfattning oavsett om det innebär att resan bokas två år innan eller strax innan avfärd. Allt utan värderingar om vad andras val innebär. Personligen förhåller jag mig i mitt inlägg enbart till mina egna tillkortakommande och inte till andras. Därför är det väl bra om både boka tidigt och boka sent fenomenet får utrymme utan att någon behöver känna sig trampad på tårna.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 08:21
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jeg/vi bestiller alltid flybiletter tidlig. Vi lever et bra liv her hjemme hele vinteren men som sånn som været f.eks. er i dag med regn og vind, er det veldig godt å kunne gå inn på Kalimera å se at det bare er 202 dager til første turen nedover!

Astri
Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 08:45
Eva Ls avatar

Jag ser också fram emot min resa om 12 dagar men då går färden inte till Grekland. annars har vi här en underbar, fin, vit dag att gjädjas åt. Om SMHI har rätt blir det dessutom sol och några grader kallare. Tycker uppriktigt synd om er som bor längre söderut där det mest är regn och rusk om vintern.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 08:49
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Mm,fina vita vinterdagar saknar ju jag som är född Umebo,men min man som är född Stockholmare hatar snö...så honom behöver man inte tycka synd om:-)Och bokat har vi gjort...3 veckor på Kreta 29 maj:-)

Senast redigerad av Athanasia den 2007-11-23 klockan 09:18. Anledning: tillägg
Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 10:50
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Tycker uppriktigt synd om er som bor längre söderut där det mest är regn och rusk om vintern.
Eva
Snällt, men inte behöver du tycka synd om oss, många av oss har en skidvecka att se fram emot, vi som inte bor i vinterlandskap blir ju "tvingade" att lägga in semester i paradiset, något som ni, som bor längre norr ut, kanske inte gör?

Borta bra, men hemma bäst
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 11:01
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Jag vet inte om någon kännt sig trampad på tårna, Eva, hoppas inte det.
Jag gjorde i alla fall inte det! Men nu känner jag att jag måste precisera mitt inlägg.
Jag önskade inte att gå på personangrepp, så jag undvek att citera inlägget som var orsak till att jag konstaterade, att allt är bra, inget är bäst!

Nu vill jag ändå citera den meningen, som jag reagerade mest emot: Jeg synes det virker som om mange bare virkelig lever de 2 - 3 - 4 ukene de er i Hellas, og at de bruker resten av året på å lengte etter neste tur.”
Men det fanns fler åsikter i det inlägget, som jag tyckte var nedlåtande mod de som (av olika anledningar) beställer sin resa i god tid. Därför skrev jag att vi alla lever under olika villkår och att inget är bättre än något annat – och att jag bestämt inte tror att någon bara känner att de lever de veckorna de är i Grekland! Som någon skrev, det är ett greklandsforum, och det är just den biten av våra liv som är så framträdande här, även om resten av våra liv fyller så oändligt mycket mer!!!

Jag tycker det är härligt, för alla de som har möjlighet att beställa sena resor när det passar. Men jag kan se fördelarna med att beställa tidigt också.

Marianne – som ibland bokar tidigt, ibland sent och ibland mitt emellan

Citat:
Tycker uppriktigt synd om er som bor längre söderut där det mest är regn och rusk om vintern.Eva
Nämen, inte ska du tycka synd om oss som bor lite längre söderut, Eva! Många av oss har t.o.m. själv valt att bo på en plats med lite kortare vinter än ni har längre norrut. Det är verkligen inte regn och rusk hela vintern här längre söderut. Varken i Skåne eller här i DK där jag bor. Igår la jag de sista lökarna i jorden och njöt en härlig mild luft, en helt vindstilla dag med massor av frisk luft både i trädgården och i skogen med behagliga c:a 10 plusgrader!

Men om både norrlänningar, stockholmare, göteborgare, "vi skåningar" och alla andra skandinaver längtar efter det grekiska ljuset, så har jag personligen full förståelse för det!

Trevlig resa till Gran Kanaria, Eva!
Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 11:10
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Jag vet inte om någon kännt sig trampad på tårna
Jag gjorde i alla fall inte det! Men nu känner jag att jag måste precisera mitt inlägg.
Vad/vilket inlägg är det som gör att du måste precisera dig? Jag har lusläst tråden, men inte funnit vad du syftar på förutom den mening om att man inte lever de veckor man inte är i Grekland. Vilket de flesta människor vet är helt felaktigt

// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 11:11
Eva Ls avatar

Skönt att det inte alltid regnar i södra Sverige utan att ni får snö ibland. Jag tycker alltid att det känns så rått och kallt här i norr när vi får regn och plusgrader men när det är riktig vinter känns luften mer behaglig. Frös hemskt vid ett besök i Göteborg en vinter fast temp bara visade -3 minus. Luften kändes som fuktig is.

Tack Marianne för resehälsningen. Vi får det säkert bra på Gran Canaria även om jag just nu helst skulle resa lite längre bort till tropisk värme.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 16:02
Birger Birger är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Har nyligen bokat tre veckor Kreta med Sterling till Chania 20 Sep. 2008.
Tidigt men billigt
Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 16:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Det viktiga är inte när man bokar, det viktiga är att man gör det.

(Gammalt djungelordspråk)

Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 16:33
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Så sant,så sant Du kära Bläckfisk!:-)
Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 16:47
solsols avatar
solsol solsol är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Det å bestille tidlig har i mange tilfeller med pris å gjøre - de billigste flysetene går som kjent først.
Vi har i flere år hatt våre faste 2 uker i Hellas uke 39 og 40 - derfor er det for oss hensiktsmessig å bestille billetter så snart vi vet at neste års tur blir en realitet.
Vi planlegger også ei uke på ei gresk øy i mai - slik vi har gjort flere ganger tidligere. Denne turen venter vi lengst mulig med å booke - erfaringsmessig har turoperatørene mange rimelige "kun fly" - restplasser på charterflyene på denne årstiden. Vi lar prisen bestemme reisemålet - om vi havner på Santorini eller Lesvos, Korfu eller Samos spiller mindre rolle. Litt spennende det også, å ikke vite hvor vi skal før ei uke eller to før vi drar.
Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 18:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Tycker uppriktigt synd om er som bor längre söderut där det mest är regn och rusk om vintern.
Eva
Inte behøver du tycka synd om oss inte! JAg ælskar Skåne om vintern också då jag før det mesta slipper snø!
Just nu ær vi i Køpenhamn, har just druckit gløgg på Whids vinstue UTOMHUS i behaglig temperatur! Ska nu straxt ut och æta god mat och dricka Tuborgs juløl! Køpenhamn ær ett stort "næra till plus" nær man bor i Lund....en timme hemifrån bara med tåg!
I morgon åker vi hem igen...

Lissi - på minisemester i ett vackert Køpenhamn
Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 19:12
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vad/vilket inlägg är det som gör att du måste precisera dig?
Efter mitt inlägg kände några behov av att poängtera att deras kommentarer endast gäller deras egna uppfattningar. Jag vet inte om de kände sig träffade av mitt inlägg efter Johns, men efter Evas inlägg nr. 25 kände jag att hon antydde att jag känt mig trampad på tårna. Trodde det framgick av min första mening eftersom jag vände mig till Eva.

Jag vill gärna understryka att min första reaktion var med anledning av de lite nedlåtande kommentarerna angående tidiga bokningar i inlägg nr. 17.
Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 21:05
Lodenskan Lodenskan är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Det var jag som startade tråden Givetvis är det som med allt annat... en smakfråga om man vill boka tidigt o gå å drömma eller boka sent o ha all frihet att vara spontan.
Jag har ett mkt rikt o stressigt liv, lever absolut i nuet.
Men att boka tidigt och då o då gå in o titta på sitt bokade hotell, sitt resemål, drömma sej bort en stund eller två... det är minst halva upplevelsen för mej!
Som ett hopp... att vintermörkret kommer ge vika för varmare upplevelser.

Kram alla Greklandsälskare
Lodénskan
Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 08:52
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Kom hem den 8 oktober efter två härliga veckor på Rhodos .
Någon vecka senare ringer svägerskan och säger att "vårt" hotell nästan är fullbokat i SEPTEMBER 08 .
Vanligtvis brukar vi boka i januari då ving katalogen kommer.
I år släpper de resorna redan i oktober, vilket resulterar i att vi inte får någon resa det planerade datumet, men väl några dagar senare.
Ibland bokar man ett år innan, ibland en vecka innan.
Visst är det härligt att man kan göra som man vill .

Mvh. lilla sjöborren.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:46.