Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-13, 18:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: inkfish hälsar från vilohemmet

Ska hälsa från inkfish att hon fortfarande mår som en drottning. Det verkar på henne som att hon har hittat en ny favoritö.

Om öns internetkafé (som heter Internet Coffee) öppnar (de säger avrio) kommer hon med en egen rapport. Hon hälsar att en av öns minsta och sötaste fiskebåtar heter TZAK NIKOLSON.
Svara med citat
Gammal 2008-06-13, 19:39
nillisens avatar
nillisen nillisen är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ska hälsa från inkfish att hon fortfarande mår som en drottning. Det verkar på henne som att hon har hittat en ny favoritö.

Om öns internetkafé (som heter Internet Coffee) öppnar (de säger avrio) kommer hon med en egen rapport. Hon hälsar att en av öns minsta och sötaste fiskebåtar heter TZAK NIKOLSON.
Åhhhhh.....underbart!!
Svara med citat
Gammal 2008-06-13, 21:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hon hälsar att en av öns minsta och sötaste fiskebåtar heter TZAK NIKOLSON.
Hälsa att hon fotar den och vinner fototävlingen med

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-06-14, 13:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Jajamen, klart det ar Lipsi!

Det var inte meningen att halla er pa strackbanken sa har lange men som Janne sager, Internet ar ingen stor sak har pa on.

Baren med den pakostade skylten med INTERNET COFFEE verkar inte ha fatt igang sin uppkoppling an.

Darfor fick jag valja det andra alternativet, det som jag dragit mig for hittills: en familj med det mest spartanska kafeet i byn har stallt fram en dator sa dar sitter jag nu, med innehavarinnan och gamla farfar i rullstolen strangt registrerande vad jag gor. De ar dock snalla och trevliga sa det ar ingen fara, det kanns bara oartigt att sitta och knattra i stallet for att konversera nar det bara ar vi tre harinne.

Lipsi ar en liten parla! Visst, det ar ingen okand o men anda kanns det som om det pratas ofortjant lite om den. Har ar liksom back to basics, allting ar enkelt, tre underbara ouzerier ligger pa rad med farbrodernas stalle i mitten, de bada affarerna har siestastangt osv, ALLA tavernor spelar rembetika eller nisiotika osv... Det slog mig igar att jag inte hort Greklands eurovisionsbidrag sen jag var pa Ahlens pa Frolunda torg, det ar gott betyg at Lipsi

Mysfaktorn ar skyhog, lite som Tilos fast har ar ju storre och alltsa lite mer variation. Lipsi slar nog Tilos for mig, faktiskt.

Det enda som saknas ar paradisstrander. Undantaget ar Platys Gialos som ar en riktigt fin strand med vatten som narmar sig Pori pa Koufonissi.

Bor underbart med utsikt mot hamnen. Ser elva kyrkor eller kapell fran balkongen, haft gott om tid att rakna.

Ater fantastiskt bra, hittills har jag alternerat mellan To Pefko och To Ploio/La Nave/Oi gevseis tou Manoli (tre namn???) som bada har ovanligt god mat. Bade traditionell och lite snofsigare ratter.

Och ikvall ar det fotboll. Farbroderna pa mittenouzeriet staller ut sin tv fast jag gar till samma stalle som forsta matchen, baren med riktigt stor skarm. Jag gick dit for att fa njuta av den grekiska folkfesten, tror jag var den enda ickegreken dar. Och sa gick vi och vann... Jag trodde jag skulle implodera, grekerna var dodstysta och dar satt jag och studsade

Dags att knalla vidare. Det ar HETT i dag, har just varit och badat. I gar gjorde jag batutflykt runt on och da hann regnet och askan ifatt just nar vi la till hemma.
Svara med citat
Gammal 2008-06-14, 17:19

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Lipsi ar en liten parla! Visst, det ar ingen okand o men anda kanns det som om det pratas ofortjant lite om den.
Mysfaktorn ar skyhog, lite som Tilos fast har ar ju storre och alltsa lite mer variation. Lipsi slar nog Tilos for mig, faktiskt.

Åh så härligt..jag gillar också Lipsi och längtar tillbaks..Håller INTE med Arnes uppfattning om ön m a o.

Lipsi och Tilos....2 favoriter för mig ....
Ha det fortsatt skönt!

Lissi -5 dar från Tinos
Svara med citat
Gammal 2008-06-14, 18:09
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Vad härligt att du trivs så bra och är nöjd med ditt val av ö, Inkfish.
Du kanske också vill rekommendera bra boende när du är hemma igen? Just boende är ju något som vi är flera som haft svårt att hitta riktigt mysigt på Lipsi.

Musiken är också det vi minns som något helt speciellt på Lipsi - det var fin grekisk musik överallt. Härligt!

Ang. Arnes uppfattning om Lipsi så tror jag att han kom snett in på ön på något vis, det kan ju alltid hända av många olika anledningar. Värmen + ingen A/C var ett problem för dem tror jag. Alla får ju tycka bra eller mindre bra om en plats, som de vill, men kommer man snett in på en ö KAN det vara en idé att ge ön en ny chans om några år. Vi har gjort det med en ö, som visade sig att bli en favoritö senare.
Men jag tror nu inte att Arne ger Lipsi fler chancer och det är ju också helt OK.
Svara med citat
Gammal 2008-06-14, 18:59

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
men kommer man snett in på en ö KAN det vara en idé att ge ön en ny chans om några år. Vi har gjort det med en ö, som visade sig att bli en favoritö senare.
..och det ÄR väl Paros Du talar om??? ...eller

Lipsi-Tilos-Nisyros är en kombination vi ska försöka få till nästa sommar.
Inkfish: Ge oss ett fotoresebrev när Du kommer hem!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-06-16, 09:55
inkfishs avatar

Hej igen,
jag hade tur och lyckades snyta ett rum pa Galini just ovanfor hamnen. Mycket bra boende med harlig utsikt, det kommer batar stup i kvarten sa det ar ett sja att halla reda pa allt daruppifran

Det enda som verkar lite krangligt har pa on ar just boendena, standarden verkar nagot lagre an pa manga andra oar. Mycket verkar ganska slitet utifran, eller med lite trist lage.

De som ser fina ut utifran och med bra lage forutom Galini ar t ex Panorama, Hotell Kalypso, Studios Mina och Studios Poseidon. Vill man bo vid stranden med 5 minuters promenad till byn ser hotell Afroditi ut att vara en flott anlaggning. Lite mer slitna men anda med bra lage verkar Glaros och Studios Barbarossa vara. Pa natet sag jag Studios Michalis innan jag akte hit, gick forbi dar igar och det sag valdigt slitet ut jamfort med bilderna jag sett.

Kalymnos studios som rekommenderas i bl a Lonely Planet verkar stangt.

Valdigt aktiva med att hamta folk vid batarna ar Studios Anna, men dar bor man bakat i byn utan utsikt. Fast det ar ju mysigt med lantlig omgivning ocksa.
Svara med citat
Gammal 2008-06-16, 09:57
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Härligt med uppdaterningar! Har du några planer på fortsättningen, inkfish?
Svara med citat
Gammal 2008-06-16, 09:59
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BRITTMARIE Visa inlägg
Kourtaki produceras på fastlandet och finns i hela Grekland.
Japp, standigt denna Kourtaki... Den ar inte min favorit sa det ar lite synd att den ar den enda som finns i butiken. Dock ska jag ga inom den andra butiken om en stund och se hur om de har nat annat.

Pa restaurangerna kan man dock fa Asteri eller Malamatina

Jag hade hoppats pa att CAIR fran Rhodos levererade anda hit upp men icke, tydligen har varken restauranger eller butiker varit intresserade

De gor fortfarande min dromretsina.

Men vad tusan, jag sorplar glatt Kourtaki pa min balkong varje kvall sa vem ar jag att gnalla
Svara med citat
Gammal 2008-06-16, 09:59
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Härligt med uppdaterningar! Har du några planer på fortsättningen, inkfish?
Ja, att stanna har

Forutom ett par dagar pa Samos pa slutet.
Svara med citat
Gammal 2008-06-16, 12:50
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..och det ÄR väl Paros Du talar om??? ...eller
Ja precis! Vi kom första gången till Paros i HÖGsäsongen efter helt sagolikt lugna dagar på Sifnos. Det var helt fel.
Sedan har vi hittat till Alyki på Paros, där vi har trivts år efter år.

Citat:
De som ser fina ut utifran och med bra lage forutom Galini ar t ex Panorama, Hotell Kalypso, Studios Mina och Studios Poseidon. Vill man bo vid stranden med 5 minuters promenad till byn ser hotell Afroditi ut att vara en flott anlaggning. Lite mer slitna men anda med bra lage verkar Glaros och Studios Barbarossa vara.
Tack för många goda tips, Inkfish!

Citat:
Japp, standigt denna Kourtaki...
Men vad tusan, jag sorplar glatt Kourtaki pa min balkong varje kvall sa vem ar jag att gnalla
Bara jag slipper Boutaris Retsina så är jag glad. Den tycker jag är för "mesig".
Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 12:59
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Hamnen på Lipsi?? Tänkbart, men då borde ju vyn vara täckt av rostiga pråmar och mudderverk.....

Arne
Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 13:58
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Hej Arne.
Fler bilder från Galini Studios på Lipsi. Inga rostiga pråmar här heller, men vyn är densamma !

Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 14:02
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Hamnen på Lipsi?? Tänkbart, men då borde ju vyn vara täckt av rostiga pråmar och mudderverk.....
Mudderverken med tillhörande pråmar har ju en tendens att flytta på sig, man vet aldrig var de dyker upp här näst
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 21:39
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:

Darfor fick jag valja det andra alternativet, det som jag dragit mig for hittills: en familj med det mest spartanska kafeet i byn har stallt fram en dator sa dar sitter jag nu, med innehavarinnan och gamla farfar i rullstolen strangt registrerande vad jag gor.

Lipsi ar en liten parla!

ALLA tavernor spelar rembetika eller nisiotika osv...

Mysfaktorn ar skyhog, Lipsi slar nog Tilos for mig, faktiskt.

Bor underbart med utsikt mot hamnen.

Ater fantastiskt bra, hittills har jag alternerat mellan To Pefko och To Ploio/La Nave/Oi gevseis tou Manoli (tre namn???) som bada har ovanligt god mat. Bade traditionell och lite snofsigare ratter.

I gar gjorde jag batutflykt runt on och da hann regnet och askan ifatt just nar vi la till hemma.
Så b r a at LIPSI passet deg s å godt, Inkfish
- j e g sitter her og leser, nikker gjenkjennende og og l e n g t e r

(Ikke til den private internet"kafeen" akkurat, men den er i alle fall en h e l t spesiell opplevelse )

Når det gjelder bosteder deler jeg også din erfaring, da jeg gikk rundt og letet etter rom var det flere steder ( bl a noen av de du nevner) som ikke fristet, de virket ganske slitt og ustelte.
Vi var godt fornøyde med Kalypso - og du virker ikke m i n d r e fornøyd med Galini

Ha en fortsatt deilig ferie, Inkfish!
Håper du fortsatt har lesestoff igjen

Kari

Senast redigerad av kari den 2008-06-17 klockan 21:51.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:54.