|
|||
|
|||
Sv: Mygg?
Citat:
Däremot så har vi snart nog med stoff för att kunna skriva en bok om boendet på Kreta, den kommer så fort vi har hittat en förläggare!! Calle! (nyss hemkommen från Cafe Greko, Platanes, med Git sittandes på bilflaket bland högtalare och sladdar!) |
|
|||
|
|||
Citat:
Calle! |
|
|||
|
|||
Citat:
Skumma Discon finns det gott om i Rethymno!! Calle! |
|
|||
|
|||
Hej!
Angående eventuell bok: kan man inte läsa in den, eller låta nån läsa in den(eng,sv,gr) och sen får intresserade ladda ner den mot avgift som mp3-fil eller pdf?? Lycka till med SoapRaki-projektet!! Mikke (KfK) |
|
||||
|
||||
Till alla mygghatare!
Jo då, det finns myggor och knott, stora som helikoptrar på Samos. Bästa motmedlet är givetvis MyggA, finns i flera olika varianter på närmaste Apotek här i Sverige. I förebyggande syfte, så man skall slippa bulorna och dom allergiska reaktionerna, kan man ta t.ex. en Clarityn eller Loratadin om dagen. Det brukar hjälpa. Jag har provat flera grekiska medel, men där är nog vanlig kortisonsalva, som man kan köpa på alla apotek, den bästa behandlingen....... Lycka till! |
|
|||
|
|||
Hemkommen efter en vecka på Samos. Vi såg inte en enda mygga...
|
|
|||
|
|||
Citat:
//Camilla. |
|
|||
|
|||
Eh - jeg kan ikke huske særlig mange mygg i september tidligere. Men i mai/juni er det masse. Har jeg selektiv hukommelse, eller???
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Var på Samos september/oktober 2003, da var det MYGG!! I Kokkari. De kom fram når det ble mørkt og vindstille.
OG det var også enormt med KLEGG ( kjempe-getingar) på en liten strand på sørvestkysten. Aldri sett så mange på en gang, det var nesten ikke til å holde ut å være der,( vi kalte det stedet for Klegg-stranda) . |
|
||||
|
||||
Citat:
Hemkommen 25/8 efter två underbara veckor i Pythagorion. Inte några småkryp över huvud taget, eller stora. Men det är nog så att det på de flesta platser är värst i maj/juni. |
|
||||
|
||||
Kan det vara så att myggen gillar vissa personer bättre än andra - därav skiftar upplevelsen av om det är lite respektive mycket mygg?
När jag och min "snart blivande man" är i Grekland ser jag ut som jag skulle ha vattkoppor och han har inte ett bett! Trots att vi sover i samma rum! Skulle olyckan - läs myggen - vara framme och man inte har "afterbite" till hands så funkar det med ouzo! Antar att viljan, om man vill slösa dessa droppar utvärtes, varierar men det river gott på betten och stillar klådan. Sedan kan man ju gardera med invärtes förtäring för att vara på säkra sidan! |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Ruby - skonad |
|
||||
|
||||
Citat:
För det kan väl inte vara så simpelt att de väljer den som har det bästa blodet för deras överlevnad.... |
|
||||
|
||||
Citat:
Är det möjligen så att järnvärdet eller något liknande värde spelar in? Ruby - anemisk |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Karin - diabetiker och myggfavorit... |
|
||||
|
||||
Citat:
EN sak vet jag i alla fall och det är att om man har ätit vitlök dagen innan så sticker de INTE. Å då menar jag med gadden, inte med vingarnas hjälp |
|
||||
|
||||
Citat:
=== Det finns hundratals olika arter av myggor i Sverige och ungefär 40 arter som sticks. Det är honorna som suger blod, eftersom de behöver näring åt äggen de bär. Hanarna nöjer sig med växtsafter. Myggor har ett extremt välutvecklat luktsinne. På långt avstånd känner de koloxiden som människor och djur andas ut. Olika människor utsöndrar olika ämnen, något som kan förklara att vissa människor oftare blir "myggbitna" än andra. === Källa: http://allergi.nu/allergi/myggor/ Ruby |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|