|
|||
|
|||
Sv: Syros
Citat:
Det är väl underbart att vi alla tycker olika! Peter sa en så klok sak om Tinos, innan vi åkte dit. Han skickade oss massor av info och vi träffades i Svedala en eftermiddag då han så generöst gav oss en karta med sevärdheter inprickade..., (Än en gång tack!) Så här sa han: Det gäller att komma rätt in på Tinos...kommer man snett in så gillar man inte ön alls... Första kvällen vi kom till Tinos mötte Nikoleta oss och efter ca 40 min så satt vi på ett enkelt gyrosställe vid hamnen med en Mythos..Då sa jag till Claes...DU VI KOM RÄTT IN!! Nu 2 år senare så är jag på väg på min femte resa dit.... Så kan det säkert bli för vem som helst ill vilken ö som helst där allting bara stämmer.... Det kunde ju varit Syros också om vi kommit dit först... Riitta har Kalymnos, Janne har Amorgos, Santo och Naxos, Arne och Birgitta har många öar bla Kreta, Patmos och?? karinafp har Karpathos, Hellen mfl har Antiparos..mfl ex Grekland har en ö för alla!!! Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Vi hadde det bra i Galissas, men j e g foretrekker fortsatt Kini - stranda i Galissas var langgrunn. Jeg liker heller ikke for langgrunne strender, men har man mindre barn med så ønsker jo mange nettopp det - jeg synes ikke det er spesielt langgrunnt i Kini, i tillegg til bystranda har man Lotostranda få minutter videre utover til venstre ( om man står med ryggen til byen) Man kan gå landeveien i vakker natur (ca30 -40 min) til Delfinistranda, eller som jeg foretrekker gå en sti langs havet dit Det går også badebåt fra Kini, vi har ikke vært med den hittil, men den går til fine strender har vi blitt fortalt. Her er et inntrykk av Loto- og Bystranda i Kini, Kimmen har vist bilde av Delfinistranda : Lotostranda ligger fint til, og som sagt rett ved byen: Her er bystranda, vi liker oss best et stykke vekk fra solstolområdet: Det er deilig sand i her... for den som liker det da : |
|
|||
|
|||
Citat:
Riktignok fikk vi etter mye strev et hotell å bo på sent på kvelden, i hovedbyen, og vi reiste deretter fra sted til sted i en ukes tid. Men faktisk var det også for min del den ene gangen jeg har kjent ubehag på en gresk øy. Menneskene virket lite vennlige, snarere direkte uvennlige og uhøflige. I ettertid har jeg tenkt at kanskje det ikke skyldes at de misliker utlendinger, men at de simpelthen ikke forstår engelsk, at de ikke klarer å kommunisere på et fremmed språk? Ikke vet jeg. Men dit reiser jeg nok aldri tilbake. Verken dit eller til Phytagorion på Samos (Gran Canary i miniatyr) eller Hersonissos på Kreta. Ellers har de fleste greske øyene vært en glede å besøke. Uansett - Ermepoulis er en fantastisk vakker by. Småbyene rundt forbi, bl.a. Gaslissa, var derimot lite sjarmerende. Strendene lite å skryte av. Men hver sin smak... |
|
||||
|
||||
Vilka lockande bilder från Syros du visade Kari. Tack för det.
Eva |
|
||||
|
||||
Och det gillar vi...
/kimmen |
|
||||
|
||||
Om du menar favoritöar så är det inte rätt. Förutom Amorgos då förstås.
|
|
||||
|
||||
Den som vill resa till Syros eller för den delen till Mykonos kan göra detta hela vägen med charterflyg med danska Apollo. Obs! Ej Apollo.dk utan "det andra" Apollo, dvs Apollorejser.
Dock kan man ej välja Ermoupoli utan bara orterna Megas Gialos och Galissas. PS. Sluta nu att plåga Lissi, hon tycker inte om Syros stränder |
|
|||
|
|||
Citat:
Ricky: Jag känner mig faktiskt inte plågad, men tack för omtanken, Jag skriver vad JAG tycker och vet att de flesta tycker tvärsom vad gäller stränder..... Vi gillar större orter framför pyttebyar och stränderna är det minsta vi går efter då vi väljer ö, då vi aldrig ligger så långa stunder där. Men ERMOPOULI gillar vi! Lissi |
|
||||
|
||||
Koselig at du likte bildene, Eva
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|